• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

يك و دو با عليرضا جهانبخش در مسير دوحه...

قرار نبود ۹۰ دقيقه سوري‌ها را به توپ ببنديم!

اميد مافي

كاپيتان ساعت‌ خود را به وقت دوحه كوك كرده تا در وقت مقرر زخم كاري را وارد كند و براي زمينگير كردن عراقي‌ها از جان و دل مايه بگذارد. ستاره فروزان فاينورد هيچ هراسي از افق‌هاي پيش رو و فرداهاي غبارآلود ندارد. او قادر است مثل نبرد با شامي‌ها با شعرهاي مطنطن شور و شادي را به اردوگاه يوزها بياورد. با عليرضا جهانبخش يك روز پس از پاگشايي‌اش همكلام شديم و حرف‌هاي توپچي قهاري را شنيديم كه بذر عشق به مام ميهن را در اعماق قلبش كاشته است. گفت‌وگوي «اعتماد» با كاپيتان پرخروش تيم ملي پيش روي شماست.

 

فريادهايت پس از گل به سوري‌ها روحيه‌بخش و گوش‌نواز بود!

ما از اين بازي گل مي‌خواستيم تا گام اول را محكم ‌برداريم و با روحيه‌اي مضاعف راهي قطر شويم. وقتي مهدي آن پاس زيبا را داد با تمركز زياد به توپ ضربه زدم و خوشبختانه دروازه سوريه باز شد. به هر حال يك نفر بايد قفل دروازه آنها را باز مي‌كرد كه قرعه به نام من افتاد.

قبول داري تيم ملي مثل روزهاي خوب خود چست و چابك نبود و نمايش دلچسبي ارايه نداد؟

ما پس از مدت‌ها دور هم جمع شديم و با حداقل تمرينات به مصاف حريف رفتيم. از طرفي سوريه هم رقيب دست و پا بسته‌اي نبود و با بازي فيزيكي و ايجاد جو رواني قصد داشت معادلات ما را به هم بريزد كه خدا را شكر اين‌گونه نشد.

ما هنوز پاسخ سوال خود را كامل نگرفتيم!

ببينيد، تيم ملي براي رسيدن به جام جهاني راهي طولاني را پيش رو دارد و نبايد از همين ايستگاه اول بچه‌ها را تحت فشار قرار دهيم. ما تنها تيم پيروز روز اول بازي‌ها بوديم و حالا در صدر ايستاده‌ايم. به هر حال براي رسيدن به هماهنگي صد در صد بايد بيشتر وقت گذاشت و صبوري كرد. هماهنگي در فوتبال يكشبه حاصل نخواهد شد. باور كنيد قرار نبود ما سوري‌ها را نود دقيقه به توپ ببنديم. سربلندي در اين بازي مهم‌ترين اتفاقي بود كه رخ داد.

فكر مي‌كني در بازي با عراق چه اتفاقي بيفتد؟

مسلم است كه عراق از سوريه قوي‌تر است و دوست ندارد برابر ايران بازنده باشد. آنها البته هنوز زخم شكست در منامه را بر تن دارند. فكر مي‌كنم ما چند روز باقيمانده را فقط بايد به موفقيت در اين پيكار فكر كنيم و با اجراي فرامين تاكتيكي مربيان تيم ملي در انديشه بردن دوباره عراق باشيم. يادتان باشد اگر فاتح اين كارزار شويم شش امتيازي خواهيم شد و يك‌تنه بر صدر تكيه خواهيم زد.

كاپيتان تيم ملي چقدر به صعود ايران به جام جهاني خوشبين است؟

بسيار زياد. ما تيم باصلابتي داريم و با اتكا به مهره‌هاي باتجربه و جوان مي‌توانيم از پس حريفان برآييم. اگر مسوولان از تيم ملي حمايت كنند و دعاي مردم هم بدرقه راه‌مان باشد قطعا جواز حضور در جام جهاني ۲۰۲۲ را به دست خواهيم آورد. شايسته‌تر از ايران مگر در آسيا سراغ داريد؟

راستي نمايش در ميانه ميدان تيم ملي آن هم با بازوبند كاپيتاني سخت نيست؟

نه اين بازوبند به من قوت قلب مي‌دهد و بيشتر به وظيفه خطير خود پي مي‌برم. من اين بازوبند كه روزگاري در دست اسطوره‌هاي فوتبال ايران بوده را با دنيا عوض نمي‌كنم. اميدوارم هر وقت كه اين بازوبند بر دستانم بسته مي‌شود بتوانم نقش خود را در زمين به خوبي ايفا كنم. من سرباز ايران هستم و اين از همه‌چيز مهم‌تر است.

تو مهم‌ترين حريفان ايران در مسير دوحه را كدام تيم‌ها مي‌داني؟

واقعيت اين است كه هيچ حريفي را نبايد دست‌كم گرفت. شما ديديد كه سوريه چطور ما را اذيت كرد و چطور به پر و پاي‌مان پيچيد. از نگاه من تمام تيم‌هاي اين گروه مدعي هستند و تحت هر شرايطي نبايد آنها را كوچك‌ بشماريم. فوتبال آسيا ديگر روي كاكل دو، سه تيم خاص نمي‌چرخد و مدعيان زياد شده‌اند.

ممكن است ستاره فاينورد سه‌شنبه باز هم گل بزند و قفس توري عراقي‌ها را شعله‌ور كند؟

اگر فرصت نصيبم شود حتما كار را يكسره خواهم كرد. ولي آنچه مهم است اينكه ما بتوانيم با دست پر از اين مسابقه خارج شويم. اينكه من گل بزنم يا مهدي يا سردار هيچ فرقي نمي‌كند. مهم واريز سه امتياز به حساب ايران است. اين هدف اصلي ماست.

ديك ادوكات هم براي اين دوئل خط و نشان كشيده!

ادوكات مربي بزرگي است و در فوتبال هلند از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، اما دليل نمي‌شود كه ما اسير نام اين مربي شويم. ما ايرانِ قدرتمند هستيم و با تكيه بر نقشه‌هاي مربيان خود و كوشش بچه‌هاي تيم تنها به مغلوب كردن عراق مي‌انديشيم.

راستي جوان‌هاي تيم ملي از برخورد صميمانه تو در اردو با آنها بسيار خرسند بودند.

من هم روزي به عنوان جوان وارد تيم ملي شدم و بزرگ‌ترها با مهرباني سراغم را گرفتند. حالا هم وظيفه ماست كه به جوان‌ها دلگرمي بدهيم و جو دوستانه‌اي را حاكم كنيم. من خودم را برادر تك تك اين بچه‌ها مي‌دانم و براي موفقيت آنها از هر گونه كمكي دريغ نخواهم كرد.

و پيش‌بيني نتيجه جدال با عراق؟

بگذاريد حرف آخر را در زمين بزنيم و ثابت كنيم كه در برابر ايران هر تيم آسيايي شكست‌پذير است. با اين وجود اگر با دو گل آنها را شكست داديم تعجب نكنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون