• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5019 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ شهريور

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در واكنش به اخراج دكتر عبدالكريمي مطرح كرد

اعتراض به اخراج تفكر انتقادي از دانشگاه

عصر روز يكشنبه بود كه وب‌سايت نورنيوز و چند خبرگزاري از اخراج دكتر بيژن عبدالكريمي، دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران به ‌دليل «دفاع از نظام سلطنتي و خاندان پهلوي» خبر داده و نوشتند: «بنا به اين حكم، كد استادي بيژن عبدالكريمي از روز شنبه ۱۳ شهريورماه باطل شده و راي صادره قطعي و لازم‌الاجراست.» خبري كه با واكنش گسترده روبه‌رو شد و حالا انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز در بيانيه‌اي اعتراضي، اين اقدام را مصداق «اخراج تفكر انتقادي از دانشگاه» خوانده است. در متن بيانيه اين تشكل سياسي-دانشگاهي اصلاح‌طلب آمده است: «خبر اخراج استاد دانشمند و صاحب‌ گفتمان آقاي دكتر بيژن عبدالكريمي از دانشگاه آزاد اسلامي، بهت و حيرت قاطبه انديشمندان و به‌ويژه دانشگاهيان را برانگيخته است. عموم جامعه ما با مشي انتقادي مبتني بر وفاق ملي و مرام گفت‌وگومدار اين انديشمند ايراني آشنايند. اتهامات وارده به اين استاد سرشناس و صاحب گفتمان، فاقد وجاهت علمي و عقلي است و با خط‌مشي فلسفي و فكري و مرام اجتماعي دكتر عبدالكريمي هيچ تناسبي ندارد. دكتر عبدالكريمي از فرزندان انقلاب و از دانشوران آشنا با درد دين و وطن است.» اين بيانيه مي‌افزايد: «عبدالكريمي‌ها صداي خرد انتقادي هستند از درون جامعه‌اي كه به درد خود مي‌انديشد و درد را مي‌جويد و آن را نشان مي‌دهد. خرد انتقادي از ضروري‌ترين بايسته‌ها براي شرايط امروز ايران است و ديگر منحصر به طبقه دانشگاهي و روشنفكران و كنشگران سياسي نيست، امروزه به بركت گسترش سواد فرهنگي و سياسي در لايه‌هاي عمومي جامعه، منتقدان خردورز صداي همگانند و آن كه سخن همگان بگويد قدرت همگان دارد.» انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها همچنين در ادامه بيانيه خود آورده است: «اتهام مضحك «سلطنت‌طلبي» به يك انديشمند نقاد و دلسوز برآمده از متن انقلابي مردمي، مصداق بارز توهين به شعور دانشگاهيان است و اخراج وي، نقض آشكار آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي و سلب استقلال فكري از دانشگاه‌هاي جمهوري اسلامي است. آزادي و استقلال دو آرمان والاي انقلاب اسلامي بود كه خون‌ها به پاي آن ريخته شد و اخراج يك استاد انديشمند در تعارض با اين آرمان‌ها و به معناي اعدام انديشه است. انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها بر اين باور است كه اخراج يك انديشمند دلسوز اگر ناشي از برنامه‌هاي خردستيزانه انقلابي‌نماهاي نفوذي نباشد دست‌كم ناشي از كم‌خردي در تشخيص مصالح ملي و نظام جمهوري اسلامي است. اين‌گونه برخوردهاي حذفي ضمن بي‌نتيجه بودن در خاموش كردن صداي نقد در جامعه پيامدهايي جبران‌ناپذير براي كشور، حكومت و منافع ملي در بردارد.» اين بيانيه در تشريح برخي از اين پيامدها آورده است: 
1- اين اخراج‌ها صراحتا به خنثي‌‌سازي ايده «كرسي‌هاي آزادانديشي» در دانشگاه انجاميده و سبب گسست و جدايي بيش از پيش نخبگان و طبقه متوسط از دولت و حاكميت مي‌شود.
2- با اخراج متفكران اثرگذار، داراي خرد انتقادي و مشي گفت‌وگويي، باب نقد و گفت‌وگو بسته مي‌شود و تداوم و استمرار فساد سيستماتيك سياسي و اجتماعي كشور را تضمين مي‌كند. 
3-  همزماني اخراج متفكري كه نماينده وفاق ملي و گفت‌وگوي خردبُنياد است با آغاز به كار دولت سيزدهم تلويحا مي‌تواند به تقابل نمادين حاكميت با خرد انتقادي، علوم انساني نقاد و وفاق ملي تفسير شود. 
براساس آنچه گذشت انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها ضمن فراخواندن مسوولان دانشگاه آزاد اسلامي به بازنگري در اين تصميم ضدعلم و دانشگاه‌ستيز، از قوه قضاييه نيز انتظار دارد با ورود به موضوع از تضييع حقوق شهروندي و صنفي دكتر عبدالكريمي جلوگيري كند. از جامعه دانشگاهي كشور و مجامع صنفي نيز انتظار مي‌رود كه نسبت به سرنوشت همكاران خود حساسيت بيشتري نشان دهند.
به اميد ايراني توسعه‌يافته، آزاد و دانش‌مدار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون