• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5024 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور

دبير جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان از شعار و رويكرد امسال جشنواره مي‌گويد

گذار به اميد از رهگذر تخيل

سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان با شعار «سينما؛ سرزمين خيال» نيمه دوم مهرماه امسال برگزار مي‌شود. جشنواره‌اي كه برپايي آن در شرايط دشوار كرونايي اهميتي تاريخي دارد و حركتي است براي تامين خوراك فرهنگي و نيز شادي‌آفريني نسل نو. در ادامه گفت‌وگو با عليرضا تابش، دبير اين دوره از جشنواره را مي‌خوانيد.

   سال گذشته اولين تجربه برپايي جشنواره آنلاين-فيزيكي را در كشور ثبت كرديد. از دشواري‌هاي دوره پيشِ رو بگوييد.
دنيا و به ويژه ايران، از بحران كرونا آسيب ديده است؛ ما با دنيا و كشوري سوگوار روبه‌روييم. كودكانِ اين سال‌ها، خاطراتي اندوهناك براي‌شان باقي خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و ازدست‌دادن‏‌ها و دل‌نگراني‏‌ها. معرفي سرزمين تخيل به كودكان بايد در اولويت آثار هنري و سينمايي باشد و سينماي كودك و نوجوان در سرزميني كه سرچشمه پيشرفت و خاستگاه اميد است، يكي از اين ظرفيت‌هاست. اميد جدي‏‌ترين ابزاري است كه مي‌تواند دست كودكان و نوجوانان اين نسل را بگيرد و آنها را از اين بحران به سلامت بگذراند و اين سينماست كه مي‌تواند با نشان دادن وسعت سرزمين پهناور تخيل، شعله اميد را در ذهن آنها روشن نگه دارد. نظر به اهميت اين چشم‌انداز، جشنواره سي‌وچهارم با شعار «سينما؛ سرزمين خيال» برپا خواهد شد.
    چگونه مي‌توان با هنر- رسانه سينما، در راستاي تبلور اميد و جلوه‌گري معناي زيستن، تلاش و صبر در كودك و نوجوان اقدام كرد؟
سينماگران ما در اين سال‌هاي سخت كرونا، بايد بيش از گذشته به سرزمين تخيل سر بزنند تا بتوانند سينمايي مطلوب كودك و نوجوان امروز، خلق كنند. شعار امسال يك يادآوري به جامعه سينما هم هست كه اسير فشار روزمره‏‌اي كه شرايط سخت اين روزها آنها و جامعه را تحت‌تاثير قرار داده است، نباشند و دعوتي است از آنان به سرزمين خيال تا با گذار از چارچوب واقعيت‏‌گرايي - و نه لزوما واقع‏‌گرايي- دنياي سينما را مثل هميشه، دنيايي رنگي و روياوار نگه دارند.
    انتظار استقبال فيلمسازان از اين دوره را داشتيد؟ ايده شما در ارتقاي سينماي كودك در دوران پساكرونا چيست؟
تعداد فيلم‌هاي سينمايي حاضر در اين دوره، نشان مي‌دهد حتي كرونا نيز نتوانسته سينماگران ما را متوقف كند. سينماي كودك و نوجوان ايران، نشان داده است كه نه زير فشار كرونا و نه تحت هيچ شرايط ديگري، قصد ترك ارتباط با مخاطبان خود را ندارد و اين حجم از توليدات و تنوع آنها نيز به ما مي‌گويد در عصر پساكرونا نيز - كه ان‌شاءالله به زودي شاهدش خواهيم بود- سينماي كودك و نوجوان در كنار رسانه‌هاي نويني مثل VODها و سامانه‌هاي جديدتر ارايه محتوا، به حيات خود، پربارتر از هميشه ادامه خواهد داد.
    امسال چه تغييرات عمده‌اي در برپايي و اجراي جشنواره به وجود آمده است؟
در دوره‏ گذشته، با احتياط و به‌‏رغم نفي و انكار برخي از صاحب‌نظران و منتقدان، مسير برگزاري آنلاين جشنواره را پيموديم و سربلند از آن بيرون آمديم، امسال اما در شرايطي براي دومين‌بار و به حكم ويروس منحوس كرونا، شيوه برگزاري جشنواره به ‌صورت تركيبي آنلاين و آفلاين خواهد بود كه بسياري از منتقدان ديروز، خود به قدرت ابزارهاي نوين و فناوري‌هاي نوظهور ايمان آورده و كمتر كسي باقي مانده است كه منكر نقش قدرتمند اين ساحت جديد فناورانه در آينده‏ سينما باشد. اميدواريم در اين دوره نيز، با تمهيداتي كه انديشيده‏ شده، بتوانيم ابعاد جديدي از ظرفيت‌هاي تركيب فناوري‌هاي مبتني بر اينترنت و ظرفيت‌هاي فيزيكي موجود در سينما را در اصفهان و استان‌هاي كشور با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ارايه داده و درس‌هايي جديد از آن بگيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون