• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5025 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور

دانيل مدودف، قهرمان تنيس آزاد امريكا شد

ايستادگي مرد روس مقابل تاريخ‌سازي قصاب بلگراد

مرضيه حسين‌خاني

دانيل مدودف آخرين مردي كه مقابل گرانداسلم تاريخي نواك جوكوويچ ايستاد در مصاحبه قبل از بازي در پاسخ به اين سوال كه از شكست مقابل جوكوويچ در فينال اوپن استراليا چه چيزي آموخته، پاسخ داد: «خب! من ياد گرفتم كه بايد خيلي بهتر باشم.» هنگامي كه تنيسور روس در راهروي ورودي به زمين بازي «آرتور اش» ايستاده بود همان احساس را داشت. در دو ساعت بعد مدودف همان‌طور عمل كرد. او در زمين خود يك ديوار دفاعي مستحكم مقابل تنيسور شماره يك جهان كشيد و طوري عمل كرد كه حريف از كار افتاد. در اين روند مدودف تلاش جوكوويچ براي ورود به جاودانگي را خنثي كرد و در عين حال عنوان مهم خودش در مسابقات تنيس آزاد امريكا را نيز به دست آورد. 

برخلاف تنيس زنان كه تاكنون سه نفر از متولدين قرن ۲۱ موفق به كسب جوايز بزرگ شده‌اند در تنيس مردان مدودف دومين تنيسور متولد دهه ۹۰ است كه به چنين عنواني دست پيدا مي‌كند. او همچنين پس از يوگني كافلنيكوف و مارات صفين سومين روسي است كه برنده گرانداسلم مي‌شود. 
با وجود رسيدن به فينال با ثبت يك فصل عالي در چهار رويداد مهم، جوكوويچ بسياري از مسابقات را به سختي گذرانده بود. جوكوويچ تنها يك مسابقه را بدون باختن هيچ ستي به پايان رسانده بود و با ثبت ۶ ست باخته در رقابت‌هاي قبل فينال بدترين عملكرد خودش را در رسيدن به سي‌ويكمين فينال گرانداسلم داشت. در مقايسه با او مدودف بي‌عيب و نقص بود. او با تنها يك ست باخته پنج ساعت و ۳۵ دقيقه كمتر از جوكوويچ در زمين بازي گذرانده بود.  در طول بازي فينال كه بامداد روز دوشنبه برگزار شد با وجود شروع خوب تنيسور صرب، مدودف توانست بازي را قفل كند و با كشاندن بازي به رالي‌هاي طولاني ضريب اشتباهات جوكو را بالا ببرد، در حالي كه مدودف خيلي راحت بازي مي‌كرد و سرو‌هايش را به ثمر مي‌نشاند، جوكوويچ با مشكل مواجه شد و همان اتفاقي برايش رقم خورد كه در ديدار با زورف در نيمه‌نهايي رقم خورده بود. 
مدودف موفق شد دو  ست را با نتيجه ۶ بر۴ از جوكوويچ ببرد. جوكوويچ در ست سوم برخلاف هميشه كه ميل بزرگي به بازگشت نشان مي‌داد در ست سوم هم كم‌فروغ ظاهر شد و مدودف براي نخستين‌بار در مسابقات گرانداسلم از جوكو ۵ بر ۲ پيش افتاد. اما در آستانه قهرماني دو بار خطا كرد و جوكوويچ به يك قدمي او رسيد. اينجا بود كه مدودف ضربه آخر را به بدن قصاب بلگراد وارد آورد و كار را تمام كرد. 
مدودف بالاخره موفق شد نخستين عنوان گرانداسلم خود را به دست آورد كه با توجه به سن او كه ۲۵ ساله است كمي دير به نظر مي‌رسد. با اين حال و گرچه مدودف با تاخير به جايگاه فعلي رسيده اما در حال حاضر مملو از تجربه است و در اوج دوران آمادگي از نظر فيزيكي به سر مي‌برد. او پيش از فينال به صراحت گفته بود تمام تلاش خود را مي‌كند تا از اين پس جوكوويچ و هيچ بازيكن ديگري نتواند بر آمار افتخاراتش بيفزايد. مدودف اين حرف را در زمين مسابقه عملي كرد. با تمام اين تفاسير براي جوكوويچ هنوز هم اين فصل رويايي به حساب مي‌آيد. او هفته‌هاي متوالي است كه رنك يك دنياست و اين عدد به ۳۳۷ رسيده. او توانست به ركورد ۲۰ گرانداسلم فدرر و نادال برسد. او تنها بازيكن تاريخ است كه سابقه دو بار قهرماني در هر چهار گرانداسلم و مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتيازي را دارد. با اين حال او نتوانست به ركورد جاودانه برنده شدن هر چهار گرانداسلم در يك فصل دست پيدا كند. تاكنون دان باج امريكايي در سال ۱۹۳۸ و راد ليور استراليايي در سال‌هاي ۱۹۶۲ و ۱۹۶۹ موفق به انجام اين كار شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون