• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5025 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور

آمار واكسيناسيون رو به افزايش و آمار فوتي‌هاي كرونا رو به كاهش است

منتقدان نظام سلامت چرا سكوت كرده‌اند؟

بحران فقط كمبود واكسن و مرگ كرونا نيست

گروه اجتماعي| براي چهارمين روز متوالي، آمار تزريق واكسن كرونا بيش از يك ميليون دوز در روز ثبت شد. ديروز وزارت بهداشت در گزارش روزانه اعلام كرد كه در شبانه‌روز 21 تا 22 شهريور، يك ميليون و ۵۹۰ هزار و ۲۰۵ دوز واكسن كوويد 19 در كشور تزريق شده كه نسبت به آمار واكسيناسيون شبانه‌روز پيش از آن افزايش داشته است. طبق اين گزارش، مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور تا روز 22 شهريور به عدد 36 ميليون و 637 هزار و 348 دوز افزايش يافته كه طبق آمار تفكيكي، ۲۴ ميليون و ۱۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر دوز اول و ۱۲ ميليون و ۴۹۲ هزار و ۵۹۸ نفر دوز دوم واكسن كوويد 19 را دريافت كرده‌اند. به استناد گزارش روزانه وزارت بهداشت از شيوع كرونا در كشور، در شبانه‌روز 21 تا 22 شهريور، ۴۴۸ مبتلاي كوويد ۱۹ در كشور فوت كرده‌اند كه با اين تعداد فوتي، مجموع متوفيان كرونا در كشور به 114 هزار و 759 نفر افزايش يافت و همچنين در اين بازه زماني، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه از اين تعداد، سه هزار و ۱۶۳ نفر بستري شدند. با اين شناسايي جديد، مجموع مبتلايان كوويد 19 در كشور به عدد ۵ ميليون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسيد در حالي كه هم‌اكنون، ۷ هزار و ۲۰۶ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.طبق اعلام ديروز رييس بيمارستان شهداي گمنام، مراجعات سرپايي اين مركز درماني از كاهش 25 درصدي برخوردار بوده علاوه بر آنكه آمار ابتلاي كادر درماني در اين بيمارستان به دليل واكسيناسيون هم كاهش  محسوسي داشته است. 
سيدمجتبي ميرهاشمي، در گفت‌وگو با ايلنا، درباره آخرين وضعيت مراجعان مبتلا به ويروس كرونا در اين بيمارستان گفت: «تعداد مراجعان سرپايي ما كه به درمانگاه مراجعه مي‌كردند، به صورت قابل توجهي كاهش پيدا كرده و ميزان كاهش مراجعان سرپايي در حدود ۲۵ درصد است و البته پيش‌بيني ما اين است كه كمتر هم خواهد شد، اما تعداد بستري‌هاي ما تغيير نكرده است، تعداد تخت‌هايي كه به مبتلايان كرونا اختصاص داده بوديم، همچنان پر است، به اين دليل كه تعداد بيماراني كه نياز است بستري شوند، بيشتر از تخت‌هايي بود كه ما مي‌توانستيم به آنها سرويس بدهيم. اما انتظار داريم همان‌طور كه تعداد مراجعان سرپايي كم مي‌شود، تعداد بستري‌ها نيز كم شود. از همين هفته روند كاهشي شروع شده است و انتظارمان اين است كه تا پايان شهريور و اوايل مهرماه به همين ترتيب به وضعيت حداقلي برسيم.»
به گفته ميرهاشمي، باتوجه به اينكه واكسيناسيون را از سنين آسيب‌پذير شروع كرده بودند، الان بيشترين تعداد بيماران در محدوده ۴۰ سال تا ۶۰ سال هستند.
رييس اين مركز درماني در پاسخ به اينكه آيا امكانات بيمارستان براي رسيدگي به اين تعداد بيمار كافي است، گفت: «زمين‌خوابي نداريم و تلاش مي‌كنيم وضعيت را مديريت كنيم كه بيماران با مشكل مواجه نشوند، طبعا وقتي تعداد بيماران زياد باشد و تعداد تخت‌ها كم باشد، تا حدودي جا دادن به مريض‌هاي بستري سخت مي‌شود. به همين دليل اولويت‌هاي‌مان را براساس اينكه چه كسي وضعيت بدتري دارد و چه كسي نياز بيشتري به تخت دارد و ضرورتش چقدر است، تقسيم‌بندي مي‌كنيم. البته يك ماه پيش، پيك خيلي شديد بود و امكانات بيمارستان‌ها، پاسخگوي اين تعداد بيمار نبود. وضعيت بحراني بود و همه بيمارستان‌ها اعم از خصوصي و دولتي هم اعلام هشدار كردند و تخت‌هاي بيشتري اختصاص دادند. تمهيدات اين موضوع البته انجام شد. اما حالا تعداد مراجعان به همه بيمارستان‌ها كم شده است و بنابراين نياز به بستري نيز كاهش خواهد يافت.»
ميرهاشمي افزود: «با توجه به اينكه در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه واكسيناسيون را به صورت جدي در دستور كار قرار داده، پيش‌بيني مي‌كنيم كه اگر واكسيناسيون افراد به سرعت پيش برود و دو نوبت زده شود، حداقل مرگ‌ومير به صورت چشمگيري كاهش پيدا كند. ممكن است ابتلا داشته باشيم كه قطعا هم داريم، اما از آن مهم‌تر اين است كه مردم بدانند كه علاوه بر واكسيناسيون، رعايت نكات و مسائل بهداشتي و استفاده از ماسك، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و شركت در تجمعات و كليه پروتكل‌هاي بهداشتي كه همه‌شان تا به حال به گوش‌شان رسيده و مطلع هستند، الزامي و مهم است. يعني مواجهه با فرد مشكوك به بيماري نداشته باشند و اگر هم داشته باشند، خيلي زود براي درمان مراجعه و به پزشك يا واحدهاي بهداشتي اعلام كنند كه مواجهه‌اي داشتند كه به هرحال كارهايي كه مي‌شود براي آنها انجام داد، زودتر از آنكه به بستري بينجامد، شروع  شود.»
ميرهاشمي در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه درمان بيماران غيركرونايي در بيمارستان شهداي گمنام تحت‌تاثير درمان كرونا قرار گرفته است، افزود: «زماني كه شما تعداد تخت‌هاي‌تان را براي موارد اورژانس افزايش مي‌دهيد، براي موارد غيراورژانس طبعا تعداد تخت كاهش پيدا مي‌كند. بيماران غيركرونايي را هم به بيماران غيركرونايي اورژانسي و غيراورژانسي دسته‌بندي كرديم. كساني كه بيمار غيركرونايي هستند مانند بيماران كرونايي در اولويت دريافت خدمات پزشكي قرار مي‌گيرند و مغفول واقع نمي‌شوند. بيماري را هم كه غير اورژانسي است، مي‌توان به صورت غيربستري و با لحاظ اين وضعيت بحراني درمان كرد، طبعا تا حدودي تخت كمتري در دسترس آنهاست.»
رييس بيمارستان شهداي گمنام همچنين بر تداوم نياز به پرستار و پزشك تاكيد اما تصريح كرد كه كمبود كادر درمان، در حال حاضر مانع از ارايه خدمت‌رساني نمي‌شود و در توضيح آخرين وضعيت داروهاي مورد نياز در اين بيمارستان هم گفت: «ممكن است در بيمارستان‌هايي كه به صورت تخصصي به بيماران خاص اختصاص داشته باشد، برخي داروها به صورت برهه‌اي كمبود داشته باشند اما بيمارستان ما به اين دليل كه بيشتر به صورت عمومي به ارايه خدمات مي‌پردازد، كمبود دارو براي بيماران غيركرونايي ندارد. اما براي بيماران كرونايي، با كمبود دارو مواجهيم كه البته در كل كشور هم وضع به همين صورت است.»
به دنبال اين صحبت‌ها، رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران هم از افزايش ساعت كاري مراكز واكسيناسيون تحت پوشش اين دانشگاه تا ساعت 8 شب و در دو نوبت كاري خبر داد و افزود: «تا هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دوز تزريق واكسن كرونا داشتيم اما با افزايش ساعت كاري مراكز واكسيناسيون، تعداد جايگاه‌هاي واكسن در مراكز فعلي و همچنين افزايش مراكز تجميعي اين ظرفيت در هفته جاري، اين ميزان به دوبرابر خواهد رسيد. تا پايان اين هفته، تعداد مراكز تجميعي واكسيناسيون تحت پوشش اين دانشگاه به پنجاه مركز افزايش مي‌يابد و حالا چالش جديد در اين مراكز جديد، به جاي كمبود واكسن، كمبود نيروي انساني آموزش ديده و همچنين فضاي فيزيكي براي راه‌اندازي مراكز جديد براي افزايش ظرفيت واكسيناسيون است.»
به گفته كوهپايه‌زاده، از شب گذشته، مركز واكسيناسيون واقع در اتوبان كردستان، به صورت شبانه‌روزي فعال است و در روزهاي آينده نيز چند مركز ديگر مانند مركز خودرويي دژبان ارتش واقع در خيابان فاطمي، بيمارستان‌هاي تريتا و ساسان و يك بيمارستان ديگر در جنوب شهر و همچنين، مركز واكسيناسيون بوستان گفت‌وگو شبانه‌روزي خواهد شد. مشاهده آمار واكسيناسيون، تبديل وضعيت شهرهاي قرمز به نارنجي، تعداد فوتي‌ها و تعداد مبتلايان كرونا در كشور، حكايت از كاهش نامحسوس شيب شيوع بيماري در كشور دارد و اين كاهش قطعا خواست همه هموطنان و همه مسوولان است. اما حالا كه جاي خالي منتقدان نظام سلامت خالي است و هيچ انتقاد و اعتراضي نسبت به چالش‌ها و چاله‌هاي عميق و سنواتي نظام سلامت از متخصصان شنيده نمي‌شود، بايد اين هشدار را داد كه بحران و گرفتاري‌هاي نظام سلامت در كشور، صرفا چگونگي واردات واكسن يا تعداد كم يا زياد مراكز واكسيناسيون نبوده كه حالا به دنبال افزايش واكسن‌هاي وارداتي، همان منتقدان هم بتوانند نفس راحتي بكشند و به استراحت مطلق بپردازند. بيمه‌هاي ورشكسته و بي‌پول، پزشكان معترض و پرستاراني كه 20 سال است در انتظار وعده دولت براي قيمت‌گذاري خدمات پرستاري هستند، مافياي قدرتمند دارو كه با سرمايه‌هاي در گردش و در اختيار، مي‌تواند حتي يك كشور را اداره كند، مساله قاچاق معكوس داروهايي كه از جيب ملت ساخته شده اما سودش به جيب دلالان داخلي و برون‌مرزي روانه مي‌شود، ساختار فرسوده و پوسيده شبكه بهداشتي كه در همه اين 20 سال حتي يك‌بار هم بازنگري و به‌روزرساني نشده، سهم رو به افزايش پرداخت از جيب هزينه‌هاي درمان كه تا يك ماه قبل به بيش از 40 درصد رسيده بود، اجرا نشدن بسياري تاكيدات قوانين بالادستي و از جمله قوانين برنامه‌هاي پنج ساله توسعه و... اينها، ذره‌اي از مشكلات انباشته نظام سلامت است كه سال به سال هم متراكم‌تر شده و دود انباشتش به چشم مردم مي‌رود. منتقداني كه با عينك سياسي، مسوولان حوزه سلامت دولت دوازدهم را هدف نقد قرار داده بودند، آگاه باشند كه سياست‌زدگي سلامت، نتيجه‌اي جز مرگ مردم و آرمان‌ها ندارد. منتقدان در اين روزها هم بايد آنچه ناكارآمد مي‌بينند، نقد كنند تا دولتي كه هنوز دومين ماه فعاليت خود را پشت سر نگذاشته از همين حالا، هم بداند كه از منظر چشمان تيزبين خلاصي ندارد و هم بتواند اين همه اشكال انباشته را در همين آغاز راه، همان‌طور كه قول داده حل كند و اعتماد را به مردم برگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون