• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5026 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور

امكان استعلام واكسينه بودن رانندگان تاكسي فراهم مي‌شود

گروه اجتماعي| پس از گذشت چند ماه از واكسيناسيون عمومي در بسياري از كشورهاي اروپايي و امريكاي شمالي، وقتي كه گونه‌هاي تازه از ويروس كرونا نشان داد كه ضرورت واكسينه شدن حداكثري جامعه در برابر اين بيماري تا چه اندازه جدي است، شرط و شروط براي واكسن هم سختگيرانه‌تر شد. اين سختگيري در برخي كشورها شامل داشتن كارت واكسن براي استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي مي‌شود، در برخي كشورها دانشجويان و اساتيد بدون داشتن آن نمي‌توانند سر كلاس‌ها حاضر شوند، رفتن به رستوران‌ها، كافه‌ها و فضاهاي عمومي سربسته هم كم‌كم به اين فهرست افزوده شد و البته برخي اصناف مانند كادر درمان كه به صورت مرتب و از نزديك با عموم مردم در تماس هستند هم بايد به صورت كامل واكسينه شده باشند. در كشور ما كه (با ماه‌ها تاخير) در هفته‌هاي گذشته بحث تسريع در واردات واكسن و اجراي واكسيناسيون عمومي آغاز شده، اين بحث‌ها كمي ديرتر اما در مورد برخي اصناف آغاز شده است. صنف تاكسيراني از آن دسته مشاغلي است كه ملزم به تزريق واكسن  شده‌اند. 
مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور درباره آمار واكسيناسيون رانندگان تاكسي گفته است كه در حوزه حمل و نقل شهري در همه شهرها اجرا شده است و هيچ شهري را نداريم كه فرآيند واكسيناسيون در آن انجام نشده باشد. به گفته مرتضي ضامني برآوردهاي ميداني نشان مي‌دهد كه ۸۰درصد از رانندگان ناوگان در فرآيند واكسيناسيون رانندگان شركت كردند و ۲۰درصد باقي مانده است. او در مورد الزام رانندگان به تزريق واكسن به ايلنا گفت: «وزارت بهداشت با همكاري وزارت كشور به زودي سامانه‌اي را راه‌اندازي خواهد كرد كه براساس آن سامانه‌هاي مبدا ما به صورت وب سرويس با سامانه وزارت بهداشت ارتباط برقرار خواهد كرد و مسافران مي‌توانند استعلام بگيرند كه آيا راننده واكسينه شده است يا نه. اين كار براي كل ناوگان حمل و نقل از جمله آژانس‌ها، خودروهاي سرويسي و تاكسي‌ها انجام خواهد شد.» به گفته ضامني از آنجايي كه رانندگان قرار است در حوزه عمومي كار كنند بنابراين موضوع اجباري شدن تزريق واكسن بايد رخ مي‌داد: «اين موضوع توسط سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور به سراسر شهرداري‌هاي كشور ابلاغ شده تا رانندگاني كه بدون دليل پزشكي واكسن نمي‌زنند، حتما محدوديت‌هايي را براي آنها درنظر بگيرند و پروانه فعاليت آنها را تمديد نكنند. مكاتبات انجام شده و در شهرها در حال اجرا است.» 

سرويس  مدارس  در  انتظار  تصميم
آموزش و پرورش مي‌گويد كه تزريق دوز اول واكسن براي معلمان در سراسر كشور انجام شده و حالا اين گروه صنفي در حال تزريق نوبت‌هاي دوم تزريق هستند. از ابتداي انتشار اخبار مربوط به واكسيناسيون معلمان هم قرار بود كه تا پيش از رسيدن مهر ماه اين روند به پايان برسد. با اين حال بنا بر اعلام سرپرست آموزش و پرورش حدود ۷۰درصد از دانش‌آموزان مهر را همچنان با اپليكيشن شاد آغاز خواهند كرد. وجود 15 ميليون دانش‌آموز يعني والدين و رانندگان سرويس‌ها هم بايد در فهرست واكسيناسيون باشند. عليرضا كمرئي، در برنامه زنده تلويزيوني «به وقت ايران» در شبكه آموزش توضيح داد: «برنامه‌هايي براي واكسيناسيون خانواده دانش‌آموزان پيش‌بيني كرده‌ايم كه اگر براساس گروه‌هاي سني، والدين دانش‌آموزي تاكنون واكسينه نشده باشند، بتوانند واكسن كرونا را دريافت كنند. همچنين كادر مدرسه و رانندگان سرويس، طبق برنامه، واكسينه خواهند شد.» در عين حال روز گذشته مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور توضيح داد، به‌رغم اينكه تمام ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از تاكسي، اتوبوس، راهوران مترو، كاركنان ميداني، سرويس‌هاي مدارس، آژانس‌هاي تاكسي تلفني و حتي تاكسي‌هاي اينترنتي در اولويت واكسيناسيون قرار دارند، تاخيري در برنامه واكسن رانندگان سرويس مدارس وجود دارد. او به ايلنا گفته است: «با توجه به اعلام آموزش و پرورش و اينكه قرار است مدارس با تاخير بازگشايي شوند متناسب با آن اولويت‌هاي تعريف شده و ميزان واكسني كه دراختيار مي‌گذارند، فرآيند واكسيناسيون انجام مي‌شود. حتما در صورتي كه قرار باشد مدارس فعاليت خود را شروع كنند، از رانندگاني استفاده خواهد شد كه واكسينه شده باشند. در ساير بخش‌هاي حمل و نقل فهرست‌ها مشخص است اما در بحث سرويس مدرسه، ابتدا بايد ثبت‌نام انجام و جامعه هدف مشخص شود كه چه افرادي تمايل دارند در اين حوزه فعاليت كنند و رسيدن به اين جامعه آماري نيز زمانبر است.» ضامني افزود: «بايد به ليست رانندگاني برسيم كه قطعا مي‌خواهند در حوزه سرويس مدرسه ارايه خدمت دهند و بدانيم فرآيند تاييديه فردي و خودرويي براي آنها اتفاق افتاده و قرار است خدمت ارايه دهند و سپس آنها را واكسينه خواهيم كرد.»
آن‌گونه كه مسوولان آموزش و پرورش مي‌گويند روند بازگشايي مدارس به صورت تدريجي اجرا خواهد شد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: «الگوهاي بازگشايي را از ماه‌ها پيش‌طراحي و آماده كرده‌ايم و اين‌گونه نيست كه قريب به 14 ميليون دانش‌آموز را بدون توجه به پروسه ايمن‌سازي، راهي مدرسه كنيم. بازگشايي‌ها به تدريج اتفاق مي‌افتد و براي اين اتفاق ارزيابي‌هاي دقيقي صورت مي‌گيرد.» بنابراين به نظر مي‌رسد كه رانندگان سرويس‌هاي مدارس هم اگر براساس گروه سني واكسينه نشده باشند به زودي در فهرست قرار بگيرند. در عين حال باز موضوع دانش‌آموزان باقي خواهد ماند. بايد ديد اخباري كه در مورد واكسيناسيون گروه‌هاي زير 18 سال مي‌رسد آيا به واقعيت تبديل شد و آيا مقاومتي از سويس خانواده‌هاي براي اجراي واكسيناسيون روي كودكان و نوجوانان خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون