• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5028 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور

وزير امورخارجه ايران در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي با همتايانش ديدار و رايزني كرده است

افغانستان در قلب شانگهاي

گروه ديپلماسي| حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه ايران در دومين سفر خارجي خود از زمان انتصاب به اين مقام، در هيات همراه رييس‌جمهور اسلامي ايران، به دوشنبه پايتخت تاجيكستان رفت تا از فرصت برگزاري اجلاس سران اين سازمان بزرگ منطقه‌اي براي ديدار و رايزني با همتايان آسيايي خود استفاده كند. در اين سفر علي باقري كني، معاون جديد سياسي وزارت امورخارجه كه يك روز قبل از سفر جانشين سيد عباس عراقچي شده‌بود در كنار سيد رسول موسوي، دستيار وزير و مديركل غرب آسياي وزارت امورخارجه، اميرعبداللهيان را همراهي مي‌كردند. مهم‌ترين موضوع نشست‌ها و گفت‌وگوهاي وزير امورخارجه و هيات همراهش، موضوع افغانستان بود؛ كشوري كه در قلب جغرافيايي سازمان همكاري شانگهاي قرار دارد و اين روزها در پي خروج شتاب‌زده و غيرمسوولانه نظاميان امريكايي از خاك اين كشور و سلطه سريع يك گروه شبه‌نظامي تندرو بر قدرت، در بحران قرار دارد. چهار كشور ايران، پاكستان، روسيه و چين در حاشيه نشست سران سازمان همكاري شانگهاي، نشست چهارجانبه‌اي در مورد اوضاع افغانستان برگزار كردند. اين نشست با حضور وانگ‌يي، سرگئي لاوروف، شاه محمود قريشي، وزراي خارجه چين، روسيه و پاكستان و سيد رسول موسوي، مديركل غرب آسياي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از ايران برگزار شد. مفاد بيانيه پاياني اين نشست، در رايزني‌هاي دو‌جانبه وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران با وزراي خارجه چين، روسيه و پاكستان، مورد توافق واقع شده‌بود. اميرعبداللهيان در اين سفر علاوه بر وزراي خارجه چين، روسيه و پاكستان با وزراي خارجه هندوستان و بلاروس نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

سياست خارجي دولت سيزدهم آسيا‌محور است
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران در نخستين ديدارش در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي با وانگ‌يي، وزير امور خارجه چين ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه ايران در اين ديدار ضمن تاكيد بر آسيا‌محور بودن سياست خارجي دولت سيزدهم، بر عزم جمهوري اسلامي ايران بر پيشبرد روابط با چين بر اساس موافقتنامه همكاري‌هاي ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه دوكشور تاكيد كرد. اميرعبداللهيان با اشاره به موضوعات چندجانبه همكاري جمهوري اسلامي ايران با چين، ضمن قدرداني از مواضع حمايت كننده دولت چين از رويكرد ايران، امريكا را متهم اصلي تضعيف برجام و همكاري‌هاي هسته‌اي ايران دانست. وزير امور خارجه ايران با اشاره به مواضع غيرسازنده امريكا در قبال موضوع هسته‌اي ايران تاكيد كرد، كاخ سفيد بايد يادبگيرد در مقابل ملت ايران، از لحن تهديدآميز استفاده نكند. وزير امور خارجه چين نيز در اين ديدار بر همكاري‌هاي دو كشور در موضوعات بين‌المللي و از جمله حمايت چين از عضويت دايم ايران در شانگهاي تاكيد كرد. وي اجراي موافقتنامه همكاري‌هاي ۲۵ ساله دو كشور را به عنوان نقشه راه مهم روابط دوكشور دانسته و بر عزم چين در توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد. وزير امور خارجه چين استمرار رايزني دو كشور در خصوص آينده سياسي افغانستان را خواستار شد.

تسريع در برگزاري كميسيون مشترك دوجانبه ايران و هندوستان
دومين ديدار اميرعبداللهيان در دوشنبه با همتاي هندوستاني‌اش، سوبرانيام جايشانكار بود. در اين ديدار اميرعبداللهيان ضمن اشاره به تاريخ عميق روابط دو كشور و زيرساخت‌هاي موجود در اين رابطه و بر آمادگي ايران جهت توسعه هرچه بيشتر روابط همه‌جانبه در مورد افغانستان و بحران اين كشور نيز گفت‌وگو كرد. اميرعبداللهيان در بخش بررسي روابط دوجانبه، تسريع در برگزاري كميسيون مشترك دوجانبه را خواستار شد. جايشانكار وزير امور خارجه هند در خصوص چالش‌هاي منطقه‌اي و در راس آنها، مساله افغانستان، خواستار تبادل نظر و همفكري بيشتر با جمهوري اسلامي ايران شد. وزير امور خارجه هند ضمن اعلام آمادگي جهت برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي، بر آمادگي دهلي نو جهت توسعه همكاري‌ها تاكيد كرد.

دعوت از اميرعبداللهيان براي سفر به مسكو
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران در حاشيه بيست و يكمين اجلاس سران كشورهاي عضو شانگهاي در دوشنبه، ديروز جمعه با سرگئي لاوروف وزير امور خارجه فدراسيون روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه ايران در اين گفت‌وگو، ضمن تاكيد بر توسعه روابط همه‌جانبه با روسيه، ضرورت همفكري دو كشور در مورد مسائل منطقه‌اي و به ويژه افغانستان را يادآور شد. لاوروف نيز در اين ديدار ضمن تبريك انتصاب دكتر اميرعبداللهيان، از وزير امور خارجه ايران جهت سفر به مسكو و تداوم رايزني‌ها دعوت به‌عمل آورد. پيش از اين وزير امور خارجه ايران از همتاي روسي خود جهت شركت در نشست همسايگان افغانستان به ميزباني تهران دعوت كرده است.

تاكيد بر تشكيل دولت فراگير در افغانستان
 امير عبداللهيان همچنين با شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان ديدار و در خصوص وضعيت منطقه و افغانستان گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه ايران با يادآوري اينكه ايران و پاكستان به عنوان همسايگان افغانستان بيشترين تبعات وضعيت افغانستان را متحمل مي‌شوند، بر ضرورت همفكري تهران - اسلام‌آباد در خصوص چگونگي بازيابي ثبات و صلح پايدار در افغانستان تاكيد كرد. اميرعبداللهيان در اين ديدار، ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان را در سايه ايجاد دولت فراگير با مشاركت نمايندگان كليه اقوام دانست. وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در پايان از همتاي پاكستاني خود جهت مشاركت در نشست آتي وزراي خارجه همسايگان افغانستان در تهران، دعوت به‌عمل آورد. وزير امور خارجه پاكستان نيز در اين ديدار ضمن بااهميت خواندن نقش همسايگان در مساعدت به افغانستان جهت رسيدن به وضعيت مطلوب، از تلاش‌ها و ابتكارات ايران در اين رابطه قدرداني كرد. حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه ايران در حاشيه نشست سران اعضاي شانگهاي در دوشنبه، با ولاديمير ماكي، وزير خارجه بلاروس ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه ايران در اين ديدار ضمن اعلام علاقه‌مندي جمهوري اسلامي ايران بر گسترش روابط همه‌جانبه با بلاروس، برگزاري كميسيون مشترك دو‌كشور را در كوتاه‌ترين زمان پيش رو خواستار شد. دكترامير عبداللهيان همچنين با اشاره به برخي مشكلات دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در بلاروس، خواستار رفع فوري اين موضوعات شده و پيگيري اين مشكلات مورد تاكيد طرفين قرار گرفت. ولاديمير ماكي، وزير امور خارجه بلاروس نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با همتاي ايراني خود، آمادگي كشورش جهت برگزاري كميسيون مشترك را اعلام و بر علاقه‌مندي مينسك جهت توسعه روابط با تهران تاكيد كرد. وي ضمن تقدير از مقاومت جمهوري اسلامي ايران در برابر سياست يكجانبه‌گري و تحريم‌هاي امريكا، شيوه يكجانبه‌گرايي را محكوم به شكست دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون