• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

سخنگوي قوه قضاييه در يك نشست خبري از اعزام حدود 27 هزار زنداني به مرخصي خبر داد

تاكيد بر رعايت تشريفات قانوني احضار، جلب و بازداشت

سخنگوي قوه قضاييه گفت: علت فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد توسط پزشكي قانوني تاكنون اعلام نشده است. به گزارش ايسنا به نقل از قوه قضاييه، ذبيح‌الله خداييان سخنگوي قوه قضاييه، در جريان نشست خبري روز گذشته خود با اشاره به تاكيد رييس قوه قضاييه بر چگونگي جلب و دستگيري افراد و رعايت تام و تمام تشريفات قانوني در اين مسير گفته است: احضار افراد بايد مستند به دليل و مدرك باشد و تا زماني‌كه قرايني عليه افراد وجود ندارد از احضار آنها خودداري شود. احضار به صورت الكترونيكي و كاغذي براي مردم جنبه حيثيتي دارد و بايد زماني كسي به دادگاه يا مرجع انتظامي احضار شود كه دلايل كافي عليه وي وجود داشته باشد. او ادامه داد: در همين مرحله اگر كسي احضار و جلب و دستگير شد، بلافاصله تفهيم اتهام صورت گيرد و اگر چنانچه صورت گرفت و قاضي قرار تامين در مورد وي صادر كرد از قرار تامين‌هايي استفاده شود كه امكان آزادي شخص وجود داشته باشد. اين‌گونه نباشد كه قاضي سريعا قرار بازداشت موقت صادر كند و جز در موارد خاص نبايد قرار بازداشت موقت صادر شود. سخنگوي دستگاه قضا خاطرنشان كرد: اگر در مورد كسي قرار تامين كيفري از نوع كفالت يا وثيقه صادر شد، اين امكان به اين فرد داده شود كه كفيل يا وثيقه معرفي كند و قبل از اعزام به زندان زمينه آزادي خود را فراهم كند. او يادآور شد: اگر كسي حتي جلب و دستگير و قرار بازداشت موقت براي وي صادر شد نيز به خانواده و وكيل دسترسي داشته باشد. او ادامه داد: در مورد بازرسي‌ها نيز رياست قوه قضاييه تاكيدات خاصي داشت كه بازرسي منازل و اماكن تحت نظر قاضي و با تكيه بر دليل و مدرك باشد، به راحتي اجازه ورود به منزل افراد داده نشود، از اعطاي اختيار كلي به ضابطين خودداري گردد و بازرسي به صورت موردي انجام  شود.
 آخرين  وضعيت انتقال زندانيان
خداييان در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوالي پيرامون زندانيان ايراني آزادشده از خارج از كشور، گفت: طي ۶ ماه اخير ۱۱۰ نفر از زندانيان ايراني كه در خارج از كشور دوران محكوميت خود را سپري مي‌كردند، به زندان‌هاي داخل كشور منتقل شدند و ۶ نفر از زندانيان خارجي نيز از ايران به كشورهاي‌شان انتقال يافتند. سخنگوي دستگاه قضا گفت: در سال گذشته نيز حدود ۲۵۶ نفر از ايرانياني كه در زندان‌هاي خارج از كشور بودند، به داخل كشور منتقل شدند و بيش از ۶۰۰ نفر از زندانيان خارجي نيز كه در زندان‌هاي ما نگهداري مي‌شدند، به كشورهاي‌شان منتقل شدند.
 ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانيان در مرخصي هستند
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درمورد مرخصي زندانيان نيز گفت: بحث مرخصي زندانيان اختصاص به يك فرد خاص ندارد؛ چه آنهايي كه وابستگي به افراد خاص يا مسوولان يا گروه‌هاي خاص دارند و چه افراد عادي، همه مشمول قانون هستند. ما سعي مي‌كنيم بدون تبعيض نسبت به اعطاي مرخصي به همه زندانيان اقدام كنيم. او گفت: اين‌طور نيست كه افراد خاصي از مزاياي بيشتري استفاده كنند يا مرخصي بيشتري به آنها داده شود و به برخي مرخصي داده نشود. اين نوعي تبعيض است كه قطعا آن را اعمال نمي‌كنيم. خداييان تصريح كرد: به همه زندانيان به صورت مساوي مرخصي داده مي‌شود. سخنگوي قوه قضاييه تاكيد كرد: مطابق آمار ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانيان در مرخصي هستند و اينها افرادي هستند كه وابستگي به فرد يا افراد خاصي ندارد. حدود ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصي پايان حبس استفاده مي‌كنند؛ يعني محكوميت آنها نزديك به اتمام است و مرخصي به آنها داده مي‌شود و آنها به زندان برنمي‌گردند. او ادامه داد: در رابطه با افرادي كه اسم برده شد و معمولا اسم آنها در فضاي مجازي برده مي‌شود مانند فريدون و خانم نعمت‌زاده و رضوي و هاشمي و ديگران، اين افراد الان در زندان هستند. البته به مرخصي رفته بودند، برگشتند و در زندان هستند. خداييان همچنين با اشاره به مرخصي استعلاجي بقايي، تاكيد كرد كه او هم‌اكنون در بيمارستان بستري و تحت معالجه است و درباره وضعيت مشايي نيز توضيح داد كه به مرخصي رفته اما غيبت كرده و مسوولان از طريق كفيل او، خواستار بازگشت فوري او به زندان شده‌اند. 

 آخرين وضعيت پرونده افشاي سوالات كنكور
خداييان در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با افشاي سوالات آزمون كانون وكلا در سال ۹۹ و اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با اين موضوع، گفت: آزموني تحت عنوان آزمون وكالت با كمك سازمان سنجش و كانون وكلا برگزار شد و حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه در اين خصوص پرونده‌اي تشكيل داد. ظاهرا تخلفاتي در جريان برگزاري اين آزمون صورت گرفته بود. اين پرونده به دادسراي عمومي و انقلاب تهران ارجاع شده است و در حال رسيدگي است كه ان‌شاءالله زماني كه تمام متهمان شناسايي شوند، متعاقبا گزارش آن اطلاع‌رساني خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون