• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

برخوردهاي وحشيانه با مهاجران در مرز تگزاس؛ بايدن راه ترامپ را ادامه مي‌دهد

بازگشت به غرب وحشي

محمدحسين لطف‌الهي

انتشار تصاوير ماموران مرزي ايالات متحده امريكا كه سوار بر اسب به پناهجويان اهل هاييتي حمله مي‌كردند و آنها را با شلاق مورد ضرب و شتم قرار مي‌دادند، بازتاب گسترده‌اي در ميان افكار عمومي امريكا و جهان داشته و انتقادهاي زيادي را متوجه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا كرده است. بايدن دستور داده بود تا هزاران مهاجري كه از هاييتي خود را به شهرهاي مرزي ايالت تگزاس رسانده بودند «به آرامي» به كشور خودشان بازگردانده شوند.

در حالي كه جمهوري‌خواهان رفتار دولت امريكا در قبال هزاران مهاجر اهل هاييتي را كه با گذر از رودخانه ريو گرانده قصد ورود به خاك ايالات متحده داشتند «ضعيف و ناكارآمد» مي‌خوانند و خواستار قاطعيت بيشتري در برخورد با اين پناهجويان هستند، دموكرات‌ها و فعالان حقوق مهاجران از دولت امريكا انتقاد مي‌كنند و معتقدند بايدن در عمل به وعده انتخاباتي خود مبني بر «دفاع از خارجي‌هايي كه در جست‌وجوي يك زندگي بهتر خود را به ايالات متحده مي‌رسانند» شكست خورده است.
در تصاوير منتشر شده، ماموران مرزي امريكايي در شرايطي ديده مي‌شوند كه سوار بر اسب و با در دست داشتن شلاق مهاجران را محاصره مي‌كنند و در برخي موارد با حمله به آنها با شلاق آنها را هدف قرار مي‌دهند.
جوليان كاسترو، وزير پيشين مسكن و شهرسازي امريكا در دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما با اشاره به بهره‌گيري دولت بايدن از مصوبه بهداشتي دوره ترامپ مبني بر جلوگيري از ورود مهاجران در دوره همه‌گيري كرونا مي‌گويد: «در واقع سياست دولت دونالد ترامپ عليه مهاجران، تبديل به رويكرد پيش‌فرض دولت بايدن شده است و هيچ تلاشي براي تغيير اين سياست‌ها وجود ندارد.» به گفته او، بسياري از مردم صبر خود را نسبت به رفتار دولت در قبال پناهجويان از دست داده‌اند.
وزارت امنيت داخلي امريكا روز دوشنبه براي اولين‌بار به اين تصاوير واكنش نشان داد و در حساب كاربري رسمي خود در توييتر نوشت كه اين وزارتخانه تحقيقاتي را عليه متهمان اين اقدام آغاز كرده و اتهام آزار و اذيت مهاجران را بسيار جدي مي‌گيرد. در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: «فيلم‌ها و تصاوير منتشر شده بسيار نگران‌كننده هستند و براساس اطلاعات تكميلي كه طي تحقيقات به دست خواهد آمد، مجازات‌هايي براي عاملان اين حادثه درنظر گرفته خواهد شد.» عصر روز دوشنبه جن ساكي، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد اين تصاوير را «وحشتناك» خواند اما تاكيد كرد كه هنوز اطلاعاتي از جزييات ماجرا ندارد و به همين دليل از موضع‌گيري امتناع كرد. 
كامالا هريس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا روز سه‌شنبه به اين تصاوير واكنش نشان داد و با تكرار عبارت «وحشتناك» درباره آنها گفت كه «هيچ انساني شايسته اين برخورد نيست.» او افزود به‌شدت از اتفاقي كه رقم خورده نگران شده و در اين باره با الخاندرو مايوركاس وزير امنيت داخلي امريكا صحبت خواهد كرد. در نشست خبري سه‌شنبه شب كاخ سفيد نيز جن ساكي به نقل از جو بايدن گفت كه رييس‌جمهور معتقد است اين تصاوير نشان‌دهنده واقعيت ما نيست و دولت منتظر نتيجه تحقيقات است.
مصوبه‌‌ بهداشتي را كه دولت براي توجيه اخراج مهاجران به آن استناد مي‌كند يك قاضي فدرال هفته گذشته زير سوال برد و دو هفته به دولت براي توقف استفاده از آن مهلت داد اما دولت بايدن روز دوشنبه نسبت به اين راي درخواست تجديدنظر داد. دولت پيشين ايالات متحده به رياست دونالد ترامپ اساسا مخالف ورود مهاجران غيرقانوني بود و در راستاي همين سياست ضمن تغييرات عمده در قوانين مهاجرتي، ميزان پذيرش پناهنده در اين كشور را تا حد بسيار پاييني كاهش داد. اين در حالي است كه از زمان روي كار آمدن جو بايدن، به‌رغم لغو بسياري از سياست‌هاي دولت پيشين اين مصوبه بهداشتي لغو نشد و ايالات متحده كه شاهد افزايش چشمگير شمار افرادي است كه به سوي مرزهاي اين كشور سرازير شده‌اند، از ماموران مرزي براي برخورد شديد با آنها بهره مي‌جويد. آسوشيتدپرس در گزارش خود آورده است كه بيش از شش هزار مهاجر اهل هاييتي و ديگر مهاجران تاكنون از محل تجمع و اسكان خود در حومه شهر دل ريو واقع در ايالت تگزاس بيرون رانده شده و در صورت ادامه روند فعلي، شمار افراد پناه‌گرفته در اين منطقه طي دو تا چهار روز آينده كاهش چشمگيري خواهد يافت. بايدن كه سياست‌هاي مهاجرتي دولت او از هر دو سوي دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته روز سه‌شنبه طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواستار همبستگي جامعه جهاني براي دفاع از حقوق بشر و مبارزه با بي‌عدالتي در سراسر جهان شد.
روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارش روز سه‌شنبه خود به نقل از يك مقام آگاه دولتي در اين باره نوشته است: «از روز يكشنبه دولت بايدن بيش از 1000 مهاجر را از طريق چندين پرواز به هاييتي منتقل كرده است. به گفته او، دولت قصد دارد از روز چهارشنبه روزانه 7 پرواز از تگزاس به مقصد هاييتي براي بازگرداندن مهاجران برقرار كند كه ظرفيت ميانگين هر پرواز 135 نفر خواهد بود.»

مخالفت دموكرات‌هاي كنگره با بايدن
سياست دولت بايدن مخالفاني جدي در كنگره امريكا دارد. چاك شومر رهبر اكثريت دموكرات‌ها در سناي امريكا روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي با خبرنگاران خواستار پايان دادن به اين رفتارها شد: «از رييس‌جمهور بايدن و الخاندرو مايوركاس خواسته‌ام كه هر چه سريع‌تر اين اخراج‌ها را پايان دهند.» او تاكيد كرد: «ما نمي‌توانيم به اجراي سياست‌هاي نفرت‌برانگيز و بيگانه هراسانه دولت ترامپ ادامه دهيم.» نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان ايالات متحده نيز اعلام كرد به دقت اتفاقات «دلخراش» اخير را زيرنظر دارد. او در بيانيه‌اي تصريح كرد: «با همه مهاجران متقاضي پناهندگي بايد مطابق قانون و با نزاكت رفتار شود. هرگونه تعرض يا خشونت عليه آنها قابل تحمل نيست و بايد مورد بررسي دقيق قرار بگيرد.» 
رهبران سازمان‌هاي مردم‌نهاد و تشكل‌هاي مدني نيز به‌شدت نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند. در نامه‌اي كه گروهي از اين رهبران خطاب به رييس‌جمهور امريكا نوشته‌اند تاكيد شده «رفتار اين افسران سفيدپوست سوار بر اسب كه با در دست گرفتن شلاق، در حال حمله به مهاجران و فحاشي عليه آنها ديده مي‌شوند كه روزها و هفته‌ها براي رسيدن به امنيت در سفر بوده‌اند شرم‌آور است و بي‌توجهي به انسانيت مهاجران سياه پوست را نشان مي‌دهد.»

سازمان ملل: اقدام دولت امريكا مغاير قوانين بين‌المللي است
سازمان ملل متحد سرانجام روز گذشته به اين اتفاقات واكنش نشان داد. فيليپو گراندي، كميسيونر عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بيانيه‌اي گفت: «با ديدن تصاوير شرايط اسفناك زير پل هوايي در شهر دل ريو شوكه شدم؛ جايي كه بيش از ۱۴ هزار تبعه اهل هاييتي پس از سفرهاي سخت از تعدادي از كشورهاي امريكايي در آنجا جمع شده بودند.» او افزود: «اخراج دسته‌جمعي افراد كه در حال حاضر توسط مقامات تگزاس بدون غربالگري نيازهاي حفاظتي انجام مي‌شود، مغاير با هنجارهاي بين‌المللي است و احتمالا به منزله اخراج پناهجويان يا بازگرداندن آنها به سرزميني كه در آن درمعرض خطر آزار و شكنجه هستند، تلقي مي‌شود.» گراندي از دولت امريكا خواست، فورا و به‌طور كامل محدوديت‌هايي را كه فرصت ارايه درخواست پناهندگي را از اكثر مهاجراني كه به مرز جنوب غربي اين كشور وارد مي‌شوند، صلب مي‌كند، لغو كند. در حال حاضر حدود ۸۶۰۰ پناهجو زير پل بين‌المللي دل ريو جمع شده و منتظر جواب بررسي‌هاي اداره گمرك و حفاظت مرزي امريكا هستند. تصاوير منتشر شده از اين مكان نشان مي‌دهد كه نيروهاي مجري قانون مهاجران را به داخل كمپ‌ها هل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون