• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

كتاب‌‌هاي تازه‌‌اي از نشر نو منتشر شد

از تراژدي‌هاي قرن بيستم تا «دوچهره‌»هاي جهان كودكان

گروه هنر و ادبيات

 

منظومه‌اي از پديده‌هاي حياتي

«منظومه‌اي از پديده‌هاي حياتي» عنوان رماني است از آنتوني مارا كه نشر نو به تازگي منتشر كرده است.
به گزارش «اعتماد» اين رمان را كه روايتي است از جنگ چچن، فرزانه قوجلو و محمدرضا جعفري به فارسي برگردانده‌‌اند.
زمان داستاني قصه سال ۲۰۰۴ ميلادي و مكانش دهكده‌اي است دورافتاده در چچن. رمان با روايت وضعيت دختربچه‌اي هشت‌ساله به نام حوا كه در جنگل پناه گرفته است، آغاز مي‌شود. او سربازان روس را مي‌بيند كه پدرش را مي‌برند و خانه‌شان را به‌ آتش مي‌كشند و...  رمان «منظومه‌اي از پديده‌هاي حياتي» اولين اثر اين نويسنده 37 ساله است كه جوايز ادبي معتبري از جمله «جان لئونارد»، «انيسفيلد-ولف» و «خاندان سيمپسون» را از آن او كرد. اين رمان همچنين دارنده عنوان «كتاب برجسته» نقد كتاب نيويورك تايمز، «كتاب برجسته سال» واشنگتن‌پست و «بهترين كتاب سال» نقد كتاب كركاس شد. از ويژگي‌هاي آنتوني مارا بايد به توجه ويژه او به مصايب و به بيان خودش «تراژدي‌»هاي قرن بيستم اشاره كرد. او بر اين باور است كه اگرچه تراژدي‌هايي مانند اردوگاه‌هاي گولاگ، هولوكاست، قتل‌عام ارامنه، كشتار همگاني كامبوج، جنگ بوسني و بسياري از فجايع ديگر -كه خاستگاه‌هاي تاريخي و فلسفي خود را دارند- ممكن است هرگز تكرار نشوند اما سركوب آدم‌ها به دست يكديگر همچنان ادامه خواهد داشت. بخشي از اين‌كتاب را مي‌خوانيم: 
«جيپ آنها را از آبكند نهرهاي خشك شده، در طول خطي آرواره‌گون و بي‌انتها از تخته‌سنگ رنگ‌باخته بالا برد. جوزهاي كاج از شاخه‌هاي خميده آويزان بودند. چشم‌انداز در لبه پرتگاه سقوط نمايان شد. در دره‌هاي تنگ زير پا چك‌چك نور نقره‌اي از ميان علفزارهاي خالي پيچ و تاب مي‌خورد، باريكه‌هايي پرتلالو در افق به‌هم گره مي‌خوردند...» «منظومه‌اي از پديده‌هاي حياتي» در ۴۶۳ صفحه و به قيمت ۱۳۵ هزار تومان منتشر شده است.
دو كتاب از مجموعه جهنم سياه

 دوجلد اول مجموعه «جهنم سياه» نوشته كاساندرا اُدونل از ديگر آثار به ‌تازگي منتشر شده نشر نو هستند.
اين دو جلد به نام‌‌هاي «جنگل تاريكي‌ها» و «چشمه جادو» با ترجمه مهدي ضرغاميان به كتابفروشي‌ها راه يافته‌اند. مجموعه «جهنم سياه» كه براي نوجوانان منتشر مي‌شود، قصه برادر و خواهري به ‌نام گابريل و زوئه را روايت مي‌كند كه اولي 12 ساله و دومي 10 ساله است. آغاز داستان زماني است كه دوماه از ناپديد شدن پدرومادرشان مي‌گذرد. آنها در اين ‌مجموعه با مدرسه‌اي روبه‌رو هستند كه مسوولانش، يك ‌چهره ظاهري و يك ‌چهره واقعي دارند. كاساندرا اُدونل نويسنده كودك و نوجوان فرانسوي است كه چند سري كتاب داستاني براي گروه سني نوجوان نوشته است. او كتاب اول از مجموعه «جهنم سياه» را در سال ۲۰۱۴ و كتاب دوم اين مجموعه را در سال ۲۰۱۵ منتشر كرده است. اين‌ كتاب‌ها با تصاويري از ژرمي فلوري همراهند.
بخشي از «جنگل تاريكي‌ها» (جلد اول اين مجموعه) را مي‌خوانيم: 
«گابريل به دروغ گفت: حالم خوب نبود. دنبال خانم لورنس مي‌گشتم.
آقاي پلكسوس با لحني سرزنش‌آميز گفت: اتاق بهداشت در طبقه اول است و تو داري توي راهروها مي‌گردي؟ همين الان به دفتر آقاي مدير مي‌برمت و او هم حالت را جا مي‌آورد.
گابريل من‌من‌كنان گفت: «معذرت مي‌خواهم ولي... ولي... انگار دارم بالا مي‌آورم...
و بلافاصله دهان باز كرد و سرش را روي آجرفرش گرفت.
آقاي پلكسوس غرغركنان فرياد كشيد: اينجا؟ اينجا بالا بياوري؟ روي آجرفرش‌هايي كه همين الان تميزشان كرده‌ام؟...
بعد با اشاره به پلكان ادامه داد: بس كن! كافيه! همين‌جا را بگير و برو بالا به اتاق بهداشت! ...» جلد اول و دوم اين‌ مجموعه در ۱۶۸ صفحه مصور با قيمت ۵۸ هزار تومان منتشر شده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون