• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5042 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۷ مهر

جشن تاريخي با غزل رستگاري

مراقب خاطرات شيرين اسلو باشيم

يونس هميالي

 

۱- پنجاه دوره رقابت‌هاي جهاني كشتي از 1951 تا 2021 درس‌هايي براي ما به ارمغان آورده است. تجربه‌هايي كه بايد چراغ راه براي آيندگان شود. گاهي به عرش رفتيم و گاهي هم به فرش رسيديم. يك روز عزت و سربلندي به دست آمد اما يك روز ديگر نااميدي و سرافكندگي. ديروز دل‌ها لرزيد كه بوي مرگ به مشام مي‌رسيد، امروز اين عشق زندگي دوباره بخشيد. اين‌بار براي كشتي آزاد ما، شبه جزيره ‌اسكانديناوي، سرزمين پادشاه هارالد و شهر اسلو واژه‌هاي بسيار زيبايي هستند؛ هم خوش‌آهنگ و هم پرشكوه. خاطره اين واژه‌ها در گنجينه زمان آدم را سرمست مي‌كند. وجه دلنشين را به ما نشان داد. سال‌ها انتظار براي دستيابي به اين گمشده را به پايان رساند. روزها و شب‌هاي نگراني رخت بربست تا خواب ملت براي يك آرزوي ديرينه تعبير شود؛ خوابي كه شبيه يك رويا بود، نه از آن روياهايي كه دست نيافتني نباشد. اين رويا همان اكسير بي‌نظير كشتي محسوب مي‌شود كه در بالاترين نقطه تلاش و سختي‌ها مي‌توان به آن اميد‌وار بود.
۲- وقتي در سالن يوردال آمفي محل رقابت‌ها همگان به احترام عملكرد فوق‌العاده مبارزان ايراني ايستاده تشويق مي‌كردند و كلاه از سر برداشتند، عظمت بزرگي در وجود اين نورافشاني ديده مي‌شد. حرف‌هاي زيادي از كاميابي در اين آوردگاه براي بيان كردن وجود دارد. نكته‌هايي كه در هر كدام رازي نهفته است، رازهايي همچون الماس درخشان. با اراده‌اي آهنين و عزمي راسخ يكي از بهترين نتايج تاريخ كشتي به لحاظ كسب تعداد مدال رقم خورد تا با قهرماني 1961 يوكوهاما هم‌رديف شود. مدال طلاي فوق سنگين پس از سي و دو سال انتظار با آمادگي جسمي و ذهني‌ متمركز به دست آمد. مدالي كه اگر قدرش را بدانيم تا سال‌ها مي‌تواند در رقابت‌هاي جهاني و المپيك تداعي شود؛ تا قبل از اين افتخار براي اولين و آخرين بار عليرضا سيلماني در 1989 مارتيني سوييس فاتح اين سكوي باارزش بود. همچنين بعد از پنجاه و يك سال سه مدال طلا با مهارت وصف‌ناپذيري كه با شاعرانگي و شورانگيزي همراه بود، در بيرون از خانه كسب شد. آخرين بار اين موفقيت در رقابت‌هاي 1970 ادمونتون با عبدالله موحد، سيد شمس‌الدين سيدعباسي و ابراهيم جوادي جشن گرفته شد. اين لحظه‌ها براي گروهي كه به آن تعلق‌خاطر دارند تا سال‌ها گرد فراموشي روي آن نمي‌نشيند و همه درباره آن مي‌گويند، مي‌نويسند و كيفور مي‌شوند. تا ابد برگ زريني در تاريخ قطور كشتي ايران زمين خواهد ماند. تا آخر عمر طعم آن زير زبان‌ها حس مي‌شود و به يك خاطره ماندگار و جاودانه مبدل مي‌شود.
3- تاريخ براي تدوين آناليز دقيق و هدفمند حسن يزداني بر ديويد تيلور، كامران قاسمپور مقابل جي دن كاكس و اميرحسين زارع برابر طاها آكگول و گنو پترياشويلي تمام‌قد خواهد ايستاد. آنان خالق صحنه‌هاي بديع و دلربا، با توانايي‌هاي رشك‌‌برانگيز با جسارت و شجاعت سنجش‌ناپذير و با صداي غرش و پرواز هستند؛ بال‌هاي اراده، شكي نيست كه دلاوران تهمتن مازني در افق آسمان در روزهاي يازدهم و دوازدهم مهرماه به حافظه خواهد سپرد و در مدار منظومه چشم‌ها قرار خواهد گرفت. جدال آنها را مي‌توان به يك بازي شطرنج اطلاق كرد؛ شطرنجي كه هدف آن ترسيم پيوند تنوع تاكتيكي و تكنيكي در وضعيت‌هاي بغرنج و دشوار براي برتري بود. با بينايي كامل از استراتژي‌هاي پياده شده، مهره‌ها را روي صفحه جابه‌جا مي‌كردند و در پايان آنچه بر جاي باقي ماند، عطش بي‌پايان براي دستيابي به مقصد متعالي به نحو شايسته‌اي بود كه به نمايش گذاشته شد و از پس آن طنين نعره‌ها لرزه بر ديواره مقاومت حريفان نمايان شد. همچنانكه عليرضا سرلك، اميرمحمد يزداني، محمد نخودي و مجتبي گليج، توفاني از نور، شور و اميدواري برپا كردند. براي آنكه اين افتخار در رقابت‌هاي جهاني 2022 بلگراد، 2023 كراسنويارسك والمپيك 2024 پاريس از چشم‌ها نيفتد و به جايگاه آن خدشه‌اي وارد نشود بايد طرحي نو و انقلاب فكري به اجرا درآيد، چه از نظر توان فني و چه ديدگاه تاكتيكي. مساله‌اي كه به يك فصل جديدي احتياج دارد كه كسي در خاطرات شيرين اسلو به خواب ابدي فرو نرود و دچار رخوت و غرور نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون