• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5044 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر

ثبت بهترين نتيجه تاريخ كشتي فرنگي ايران با چهار نشان طلا

چه مبارك تشكي بود و چه فرخنده شبي!

گروه ورزش

در روز پاياني رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان در اسلو نروژ ميثم دلخاني و محمدعلي گرايي دو نماينده كشورمان در فينال اوزان ۶۳ و ۶۷ كيلوگرم به مصاف رقبا رفتند و موفق شدند دو نشان ارزشمند طلا براي كشورمان به دست آورند. به اين ترتيب تيم كشتي فرنگي ايران با كسب چهار نشان طلا و دو برنز به كار خود در اين دوره از رقابت‌ها پايان داد و بهترين نتيجه تاريخ كشتي فرنگي ايران در رقابت‌هاي جهاني را به ثبت رساند. 

يكشنبه شب ابتدا ميثم دلخاني در وزن ۶۳ كيلوگرم در فينال مقابل ابولادزه از گرجستان به روي تشك رفت. در سه دقيقه اول دلخاني با گرفتن يك اخطار از حريف و يك بارانداز سه بر صفر پيش افتاد اما روي بارانداز دوم حريف رو كرد و يك امتيار به حساب خودش واريز كرد تا ۳ دقيقه نخست با حساب ۳ بر يك به نفع نماينده كشورمان پايان يابد. در سه دقيقه دوم اخطار كم‌كاري متوجه ميثم شد و او در خاك حريف نشست. ابولادزه با يك بارانداز كشتي را سه بر سه مساوي كرد. با اين نتيجه حريف گرجي برنده مسابقه بود اما در ادامه حملات پردامنه دلخاني باعث شد پاي حريف از تشك خارج شود و اين يك امتياز براي كشتي‌گير كشورمان به ارمغان آورد. با اين حال چون ابولادزه در ادامه دلخاني را خاك كرده بود اعتقاد داشت بايد دو امتياز بگيرد. كار به چلنج كشيد و در نهايت داوران درخواست حريف گرجي را مردود دانستند و نتيجه ۵ بر ۳ به نفع دلخاني شد. سه دقيقه دوم با همين نتيجه به اتمام رسيد و دلاور شيرازي كشورمان موفق شد سومين طلاي تيم كشتي فرنگي ايران را ضرب كند. 
دقايقي بعد در فينال ۶۷ كيلوگرم محمدعلي گرايي قهرمان المپيك ۲۰۲۰ توكيو مقابل نظير عبدالله‌يف روس در فينال به ميدان رفت. گرايي كه در روزهاي قبل با فنون تماشايي چشم همه كشتي‌دوستان دنيا را به خود خيره كرده بود در وقت اول با يك امتيازي كه داور به خاطر كم‌كاري به حريف داد يك هيچ برنده شد. اتفاق نگران‌كننده فرار موفق كشتي‌گير روس از دست گرايي در خاك بود. در وقت دوم و در حالي كه داور كم‌كم مي‌رفت اخطار متقابل كم‌كاري را به گرايي بدهد، كشتي‌گير خلاق كشورمان با يك فن چهار امتيازي تماشايي روند كشتي را تغيير داد و پنج بر صفر پيش افتاد. در ادامه كشتي‌گير روس در يك فعل و انفعال دو امتياز گرفت اما در نهايت اين محمدعلي گرايي ديگر كشتي‌گير شيرازي كشورمان بود كه برنده اين رقابت لقب گرفت و چهارمين طلاي ايران را به چنگ آورد. 
به اين ترتيب تيم ملي كشتي فرنگي ايران در پايان رقابت‌هاي جهاني نروژ، با كسب ۴ مدال طلا توسط ميثم دلخاني در ۶۳، محمدرضا گرايي در ۶۷، محمدهادي ساروي در ۹۷ و علي اكبر يوسفي در وزن ۱۳۰ كيلوگرم و ۲ مدال برنز محمدعلي گرايي در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ كيلوگرم، پس از روسيه بر سكوي نايب‌قهرماني جهان ايستاد. شاگردان محمد بنا موفق شدند بهترين نتيجه تاريخ كشتي فرنگي ايران در تاريخ مسابقات جهاني را به دست آورند. بنا پيش از اين در المپيك ۲۰۱۲ لندن هم به همراه شاگردانش يك نتيجه تاريخي ديگر با كسب ۳ نشان طلا به ثبت رسانده بود. ديگر نتيجه فوق‌العاده بنا با تيم ملي كشتي فرنگي قهرماني بي‌سابقه جهان در سال ۲۰۱۴ بود. 
نكته جالب توجه اينكه سه نشان از ۶ مدال تيم ايران شامل دو طلا (محمدعلي گرايي و ميثم دلخاني) و يك برنز (محمدعلي گرايي) توسط كشتي‌گيران شيرازي به دست آمد تا به نوعي بشود گفت شب آخر مسابقات كشتي قهرماني جهان شب شيرازي‌ها بود. خيلي از كاربران فضاي مجازي به همين مناسبت با اشعاري از حافظ و سعدي به استقبال اين موفقيت كم‌نظير رفتند و در وصف اين شب تاريخي نوشتند «چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون