• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

3 نكته از آيت‌الله محقق داماد درباره كشتار قندوز

آيت‌الله سيدمصطفي محقق داماد درپي فاجعه كشتار مردم در شهر قندوز افغانستان در يادداشتي به بيان 3 نكته در اين رابطه پرداخت و نوشت: «در اينكه پشت پرده و مسبب اصلي اين اقدامات جنايتكارانه دست‌هاي ناپاك قدرت‌هاي سياسي و تشنگان قدرت وجود دارد، ترديدي نيست و از ارباب قدرت فزون‌طلب جز حفظ منافع خود انتظار ديگري نيست.» در متن يادداشت اين متفكر اسلامي و استاد دانشگاه كه روز گذشته منتشر شد، آمده است: 
1- ان الذين امنوا ولم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون
فاجعه دلخراش كشتار بي‌رحمانه عده‌اي بي‌گناه در شهر قندوز افغانستان براي تمام اعضاي تمدن بشري اسفناك و مايه شرمساري است ولي براي جامعه دينداران دردآورتر و تاسف‌بارتر است از آن جهت كه اين‌گونه فجايع تحت پوشش دين و به ‌نام تقرب الي‌الله انجام مي‌گيرد؛ آن‌ هم به‌ نام ديني كه مومنين آن به خدايي باور دارند‌ كه عين سلام و رسالت ‌پيامبرش(ص) گسترش رحمت، مهرباني و صلح است.
۲- در اينكه پشت پرده و مسبب اصلي اين اقدامات جنايتكارانه دست‌هاي ناپاك قدرت‌هاي سياسي و تشنگان قدرت وجود دارد، ترديدي نيست و از ارباب قدرت فزون‌طلب جز حفظ منافع خود انتظار ديگري نيست. ولي مصيبت آنجاست كه مباشرين مستقيم فريب‌خورده و قربانيان بدبخت سيه‌روزگار كه با انفجار خويشتن موجب به خاك و خون كشيدن ديگران مي‌شوند به انگيزه رسيدن به بهشت برين زندگي مردم بي‌گناه را به جهنم سوزان مبدل مي‌سازند. انگيزه‌اي كه با تزريق جهل و شست‌وشوي مغزي توسط تشنگان قدرت فراهم شده است!!
۳- آنچه در تزريق جهل و تسريع اين فجايع نقش مستقيم دارد عنصرخطرناكي است به ‌نام «تكفير»! تكفير يعني خود را واصل به حقيقت دانستن و ديگران غيرموافق خود را باطل و فاقد هرگونه حق حتي حق حيات دانستن و علاوه آنكه خود را مكلف به سلب حيات از آنان كردن!
اينجانب ضمن آنكه خود را سوگوار اين فاجعه انساني مي‌دانم و با تمام‌ عزيزان افغان هم‌فغانم با طلب رضوان واسعه الهي براي همه به خون خفتگان مظلوم، از بزرگان جوامع ديني عاجزانه مي‌خواهم كه به‌ جاي معلول علت را نشانه بگيرند و براي جلوگيري از تكرار اين فجايع اسفبار تكفير را محكوم و تحمل و بردباري ديني و احترام به انديشه ديگران را توصيه فرمايند. نداي ازلي و ابدي و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين (انبياء/۱۰۷) و وحدت خانواده بشري يعني مفاد‌ يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي (حجرات/۱۳) را تعليم و آموزش دهند تا رسالت اديان به جايگاه اصلي خود بازگردد؛ والسلام عليكم و رحمة‌ الله و بركاته!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون