• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

رابرت مالي، نماينده ويژه دولت امريكا در امور ايران:

تمام تحريم‌هاي ناسازگار با برجام برداشته مي‌شوند

«رابرت مالي»، نماينده ويژه امريكا در امور ايران روز گذشته طي سخناني مفصل در انديشكده كارنگي به بررسي وضعيت پرونده هسته‌اي ايران و مذاكرات براي احياي برجام پرداخته و همزمان كه از عدم امكان مذاكره مستقيم با هيات مذاكره‌كننده ايران در  وين گلايه كرد  بر اراده سياسي واشنگتن براي احياي برجام تاكيد كرد.  مهم‌ترين محورهاي سخنان رابرت مالي به شرح زير است: 
    ما نبايد به اينجا مي‌رسيديم.تمام مواردي كه ايران اكنون ناقض آن است همان‌هايي هستند كه تا زمان خروج امريكا از توافق آنها را رعايت مي‌كرد.
    مهم‌ترين گام در راستاي اعتمادسازي با ايران اين است كه بگوييم ما خواهان احياي برجام هستيم و براي اين منظور آماده‌ايم تحريم‌ها را ‌برداريم.
    دولت بايدن، پيشنهاداتي را روي ميز گذاشت كه به معناي آن بود كه اگر ايران وارد مذاكره مي‌شد و به تفاهم دست پيدا مي‌كرديم تمامي تحريم‌هاي ناسازگار با برجام برداشته مي‌شدند و خيلي سريع اين اتفاق مي‌افتاد.اين مهم‌ترين گامي بود كه دولت بايدن مي‌توانست بردارد.
    ارزيابي همه طرف‌هاي برجام در ۶ دور اول مذاكرات وين اين بوده كه «ما به حصول تفاهم نزديك شده بوديم.اما الان تيم متفاوتي در ايران روي كار آمده كه به صراحت مي‌گويد مي‌خواهد روال متفاوتي در پيش بگيرد.»
    ايران اكنون در معرض انتخاب است: آيا آنها آماده‌اند به برجام برگردند يا اينكه مسير متفاوتي انتخاب مي‌كنند؟با گذشت هر روز اين پيام براي امريكا ارسال مي‌شود كه دولت جديد ايران خواستار بازگشت به توافق نيست.
    لازم است براي دنيايي آماده باشيم كه ايران با محدوديتي عليه برنامه هسته‌اي‌اش مواجه نيست و لازم است گزينه‌هايي براي آن در نظر داشته باشيم. اين كاري است كه ما همزمان با اميدمان به بازگشت آنها به توافق انجام مي‌دهيم. ما آماده سازگاري با واقعيت‌هاي جديدي خواهيم بود كه به موجب آن مجبوريم همه گزينه‌ها را براي مقابله با برنامه هسته‌‌اي ايران مدنظر قرار دهيم.
    اينكه در مذاكرات وين گفت‌وگوها با ايران به صورت غيرمستقيم انجام مي‌شده «بسيار نااميدكننده» بود. مذاكرات غيرمستقيم با ذات ديپلماسي، اتخاذ مواضع واقعي، تعيين خطوط قرمز و مواردي از اين دست همخواني ندارد. البته حتي با مذاكرات مستقيم نيز ممكن بود نتيجه‌اي در وين حاصل نشود، اما هيچ شكي نيست كه مذاكرات مستقيم مي‌توانست موثرتر باشد و من فكر مي‌كنم تيم آقاي عراقچي نيز همين‌طور فكر مي‌كردند.
    رايزني‌هايي با همكاران چيني‌مان در خصوص تحريم‌هاي ايران داشته‌ايم. چنانچه ايران آماده بازگشت به توافق هسته‌اي نباشد، آماده‌ايم با همه گزينه‌هاي‌مان فضاي جديدي  ايجاد  كنيم.
    ما با اسراييل اختلافاتي در خصوص ايران داريم اما هدف‌مان در خصوص جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي مشترك است. 
    احساس ما اين است كه بازگشت به برجام هنوز بهترين رويداد است اما ما واقع‌بين هستيم. احتمال بالايي وجود دارد كه ايران بخواهد مسير متفاوتي در پيش بگيرد بنابراين لازم است با اسراييل و ساير شركاي منطقه همكاري كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون