• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

به بهانه سي‌امين باز‌نشر آلبوم «گذر ارديبهشت» اثرِ گروه‌ »دال»

درخشش در سايه همزيستي

نيما جوان

«باز تو از كوچه ما گذشتي/ باز كمي دورِ اين خانه گشتي/ تا هوا ناگهان تازه‌تر شد/ دنيا از قدم‌هاي تو با خبر شد»
- از متن ترانه آلبوم
پيتزيكاتوهاي كنترباس، نبض ‌بهار، ورودِ پركاشن و طنينِ دودوك، جمع شدنِ ابرهاي باران و ريزشِ قطره‌هاي پيانو بر بسترِ خوش رنگ و لعابِ آواز و كلام كه از كوچه‌ها عبور مي‌كند. عبور سازها و آوازها، از گذرِ ارديبهشت. از كنارِ اثري كه سي ‌بار باز‌نشر مي‌شود، نمي‌توان به سادگي گذشت. اثري كه مثلِ روزِ تولدش، هنوز نبضِ سرشار از پويايي، تازگي و دلبري‌اش مي‌زند، تند و تند؛ همانند  يك  عاشق.
آلبومِ «گذرِ ارديبهشت» حاصلِ رابطه است، رابطه تك‌تك اجزاي آن با هم و هنوز اين رابطه مستدام است و همدل پيش مي‌رود. تركيب، همنشيني و چيدمانِ سازها، از درونِ گروه به شكل و فرمِ بيروني آن، راه يافته است. از درونِ لايه‌هاي روحي جمعي، برآمده از همزيستي و معاشرتِ اعضاي «دال». شايد اين اتفاق در تنظيمِ موسيقايي، بي‌شباهت به ميزانسن (جايگاهِ قرار گرفتنِ اشيا و بازيگران روي صحنه كه ذاتي فلسفي دارد، فلسفه‌ حضور) در تئاتر نيست. به قولي، ميزانسن، يك امرِ دروني است و از درونِ بازيگر شروع مي‌شود. پختگي و يكپارچگي قطعاتِ آلبومِ «گذرِ ارديبهشت»، حكايت از چنين فلسفه‌اي دارد.
«دال» گروهِ قدرتمندي است؛ قدرتِ نفوذي بالا در مخاطب و خاصيتِ درآميختن با احوالاتِ شخصي او. اين قدرت اساسش دوستي است، آنها اين شعرِ حافظ را خوب فهميده و به كار بسته‌اند؛ «رازي كه برِ غير نگفتيم و نگوييم/ با دوست بگوييم كه او محرمِ راز است» و اما اين رازِ سر به مُهر، به عالم سمر شد. نجواهاي درون‌گروهي كه ديگر بايد به گوش‌ها و قلب‌ها مي‌رسيد و در روزِ بيست و چهارمِ ارديبهشت ماهِ يك‌هزار و سيصد و نود و پنج، رسيد. دال پر از رنگ و گونه‌گوني است؛ تنوعِ‌سازي باعثِ اين رنگ‌بندي در تنظيمِ قطعات شده است. پيانو، ويلنسل، پركاشن، دودوك، كمانچه، كنترباس، گيتارباس و اما تمامي اين ساختمان بر ستون‌هاي ترانه‌هاي غزل مهدوي استوار است. اشعار و ترانه‌هايي با ظرافت و حساس. شايان شكرآبي، آهنگساز و نوازنده‌ پيانو و غزل مهدوي، شاعر و ترانه‌سراي آلبوم «گذر ارديبهشت»، امين هدايتي، خواننده، همچنين ميلاد سعدي و يزدان بهمني، نوازندگان پركاشن، آرش آذر، نوازنده‌ بالابان و دودوك، مهرداد عالمي نوازنده‌ ويلنسل، آرين كشيشي، نوازنده‌ كنترباس و گيتارباس، سالار غفار بجويي نوازنده‌ ويلنسل، آرش كامور نوازنده‌ كمانچه، مهدي كلانتري نوازنده‌ كنترباس و داريوش آذر به عنوان خواننده مهمان و نوازنده كنترباس در اين اثر حضور دارند.  بسيار خوشحاليم كه «گذر ارديبهشت» كه برآمده از خاطراتِ روزهاي ارديبهشتي شيرازِ مولفانِ آن است، با روزِ بزرگداشتِ حافظِ شيرازي، قرين شده است. اين اثر كه از سوي نشر و پخشِ جوان منتشر شده، روي فروشگاهِ اينترنتي لوركا و شهركتاب‌ها در دسترس است. در آخر همان درخواستِ هميشگي؛  با رعايت كپي‌رايت، حامي موسيقي   باشيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون