• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

نسبتِ انسان و سياره‌اش

كتاب «سرآغازها» با عنوان فرعي «زمين چگونه به ما هستي بخشيد» نوشته لوئيس دارتنل از سوي نشر نو منتشر شد.
به گزارش «اعتماد» اين كتاب را سحر يوسفي و ماني پارسا ترجمه كرده‌اند. «سرآغازها» در قالب ۹ فصل از هستي بخشيدن به ما و سرگردان‌هاي قاره‌اي آغاز و با جغرافياي درياها، دنياي فلزي ما و جاده‌هاي ابريشم و مردمان استپي ادامه مي‌يابد و در نهايت به انرژي مي‌رسد و ختم كلام هم به وضعيت كنوني زمين و زيست ما اختصاص مي‌يابد.
در معرفي كتاب آمده است: «در سخن از تاريخ بشر غالبا تمركز ما بر حيات سياسي رهبران بزرگ، نيروي جمعيت‌هاي انساني و جنگ‌هاي سرنوشت‌ساز است. اما خود سياره زمين چگونه سرنوشت ما را تعيين كرد؟ بر اثر زمين‌ساخت صفحه‌اي بود كه در شرق آفريقا محيطي پويا و متنوع پديد آمد تا انسان بتواند در آن ببالد و بعدها همين زمين‌ساخت صفحه‌اي بود كه تعيين كرد تمدن‌هاي اوليه‌مان را در كجا بنا كنيم. عامل اصلي پيشرفت دموكراسي در يونان باستان، كوهستاني بودن آن سرزمين بود كه حاصل تاريخي چند ميليون‌ساله و فرآيندهاي عظيم زمين‌شناختي است. عامل اصلي پيشرفت در عصر اكتشاف و استعمارگري و رشد تجارت جهاني چيزي نبود جز شناخت آدمي از الگوهاي گردش جوّي. حتي امروز، رفتار راي‌دهندگان در جنوب شرقي ايالات متحده امريكا به‌ شكلي بنيادين از الگوي نهشته‌هاي دريايي ۷۵ ميليون‌ساله تبعيت مي‌كند. سرآغازها تاثير نفسگير زمين زير پاي‌مان را بر شكل تمدن‌هاي‌مان آشكار مي‌كند، از كاشت نخستين بذرها تا برپايي حكومت‌هاي مدرن.»
مجله تايمز اين كتاب را اثري «خارق‌العاده» و «تراز اول» دانسته و نوشته است كه مولف دورنمايي تازه از روابط ميان انسان‌ها و سياره‌شان ارايه مي‌دهد.
از ديگر سو نيچر آورده است كه داستان دارتنل به زيبايي نوشته و پرداخته شده. كنجكاوي مسري و شور او خواننده را صفحه به صفحه با خود مي‌كشاند. سبك او با آميختن زمين‌شناسي، اقيانوس‌شناسي، هواشناسي، جغرافيا، استخوان‌شناسي، باستان‌شناسي و تاريخ سياسي يادآور اثر كلاسيك جرد دايموند است به نام اسلحه ميكروب فولاد، تاليف‌شده به سال ۱۹۹۷.
واشنگتن‌پست هم نوشته است كه در «سرآغازها» رويكرد دارتنل دايره‌المعارفي است كه با دو خصيصه ميدان ديد وسيع و اشتياق به جزييات مشخص مي‌شود. اين كتاب در قالب ۴۸۰ صفحه و با قيمت ۱۸۰ هزار تومان در اختيار علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون