• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

تاريخ جنبش كارگري

كتاب «اتحاديه‌هاي كارگري و خودكامگي در ايران» كتاب ديگري است كه به تازگي از سوي نشر نو منتشر و راهي كتابفروشي‌ها شد.
به گزارش «اعتماد» «اتحاديه‌هاي كارگري و خودكامگي در ايران» اثر حبيب لاجوردي است كه ضياء صدقي آن را از انگليسي به فارسي برگردانده است. نشر نو اين كتاب را با همكاري نشر آسيم منتشر كرده است.
در معرفي كتاب آمده است: «پيدايش و نحوه نقش‌‌‌آفريني اتحاديه‌هاي كارگري سنجه مناسبي است براي پژوهش درباره وضعيت توسعه سياسي جامعه. همچنان كه هر زمان ساحت اجتماعي ايران توام با آزادي‌هاي سياسي بوده است، اولين نهادهايي كه سر برآورده‌اند اتحاديه‌هاي كارگري بوده‌اند. از ديگر سو، با حاكم شدن دوباره اختناق، اتحاديه‌هاي كارگري به اولين هدف سركوبگران تبديل مي‌شوند.»
حبيب لاجوردي در اين اثر دوراني بس حياتي در تاريخ سياسي ايران را از منظر پيدايي و سركوبي جنبش كارگري روايت مي‌كند، دوراني كه با انقلاب مشروطه آغاز مي‌شود و نهايتا به انقلاب ۵۷ مي‌انجامد. او با تحليل فرازوفرودهاي اين جنبش نشان مي‌دهد كه تحول اجتماعي حقيقي مستلزم امكان سياست‌ورزي آزادانه است و نه حاصل خودكامگي مبتني بر لوازم اقتصادي.
نويسنده كتاب پيش‌ رو، در پي كشف علت اين ‌مساله بوده كه چرا گروه‌هايي از كارگران ايراني مقابل حكومت سابق و دموكراسي غربي و غرب به‌ پا خاستند. او مي‌گويد ساليان دراز كارگران ايران و بيشتر كساني كه آگاهي سياسي داشتند، در بردباري و مدارا با اوضاع سياسي ظرفيتي معقول از خود نشان دادند اما پس از دوره‌اي نه چندان طولاني، به دولت مشروطه و انتخابات پارلماني و وعده‌هاي هيات حاكمه و دوستي ايالات متحد و بريتانياي كبير بدبين شدند.
مطالب كتاب «اتحاديه‌هاي كارگري و خودكامگي در ايران» در ۱۰ فصل تدوين شده كه به ‌ترتيب عبارتند از: «پيدايش جنبش كارگري، تولد دوباره اتحاديه‌هاي كارگري، درگيري ۱۳۲5-۱۳۲3، سركوب اتحاديه‌هاي كارگري حزب توده ۱۳۲5-۱۳۲8، نفوذ اتحاد شوروي در جنبش كارگري، نفوذ انگلستان در جنبش كارگري، نفوذ كارفرمايان در جنبش كارگري، ظهور و سقوط اتحاديه‌هاي تحت كنترل دولت ۱۳۳۲-۱۳۲۵، كارگران بي‌اتحاديه ۱۳4۲-۱۳3۲ و نفوذ انگلستان و امريكا در جنبش كارگري». اين كتاب در قالب ۴۷۷ صفحه و با قيمت ۱۸۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون