• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

در نشست رسانه‌اي جشنواره موسيقي نواحي مطرح شد

راه‌اندازي سامانه الكترونيكي ثبت موسيقي اقوام

تلاش براي ايجاد سامانه الكترونيكي موسيقي اقوام و اعلام ثبت نزديك به ۳۰۰ هنرمند در اين سامانه دو خبر مهمي بود كه در نشست رسانه‌اي جشنواره نواحي اعلام شد. به گزارش ايسنا، نشست خبري چهاردهمين جشنواره موسيقي فجر با حضور محمدعلي مرآتي دبير علمي جشنواره، محمدرضا عليزاده دبير اجرايي، علي نيكنام انزابي مديرعامل انجمن موسيقي ايران، در دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارشنبه ۲۱ مهر ماه برگزار شد. در ابتداي اين برنامه محمدعلي مرآتي گفت: ايران در قالب فرهنگي، داراي مولد موسيقي‌هاي رنگارنگ است و جزو تنها كشورهاي منطقه است كه ارتباط ژنتيكي بين موسيقي كلاسيك و اقوام آن ديده مي‌شود. امسال شايد براي اولين‌بار موضوع وحدت در كثرت موسيقي‌هاي اقوام ايران را درنظر گرفته‌ايم؛ به صورتي كه جشنواره در مسير تنوع و رنگ‌آميزي ايران فرهنگي كه الگويي منحصر به فرد است قرار مي‌گيرد.
او سنت را به عنوان يكي از دو محور اصلي جشنواره موسيقي نواحي نام برد و تاكيد كرد، سنت به معناي هويت اقوام است. درواقع سنت هيچ‌گاه ثابت نيست و در حال تحول است و آفرينش‌هايي در دل آن رخ مي‌دهد. ارتباطي بين اقوام در زمينه تبادل سنت‌هاست كه مي‌خواهيم اين ارتباط را رصد كنيم، زيرا اين ارتباط‌ها مي‌توانند منجر به ايجاد موسيقي شوند كه البته باز هم اصالت، متر و معيار ماست.
دبير علمي جشنواره موسيقي نواحي تصريح كرد: از جمله نكات جالب اين دوره تلاش براي ايجاد سامانه الكترونيكي موسيقي اقوام است كه از طريق آن بحث حمايتي را هم خواهيم داشت. اين سامانه با كمك تيم حرفه‌اي انجمن موسيقي ايجاد شده است كه از طريق آن اسامي هنرمندان نواحي ثبت مي‌شوند و بر آنها رصدي خواهيم داشت و همچنين هنرمندان برگزيده موسيقي نواحي را هم در فضاي مجازي معرفي مي‌كنيم، چراكه اين بزرگان، شناسنامه و هويت ايران فرهنگي هستند. بنابراين سامانه ما در حد توان مشغول رصد است كه تاكنون نزديك به ۳۰۰ هنرمند در اين سامانه ثبت شده‌اند. اما به هر حال اصرار من اين است كه روند ياد شده حتي بعد از برگزاري جشنواره نيز ادامه پيدا كند.
مرآتي درباره اجراها گفت: سال گذشته با توجه به كرونا محدوديت‌هايي براي حضور مخاطبان داشتيم. امسال اجراها يك روز قبل ضبط و با يك روز تاخير در سامانه پخش در دسترس مخاطبان حتي خارج از ايران قرار مي‌گيرند. اين جشنواره غيررقابتي است كه اين‌ امر را به معناي تجلي و تكريم براي رصد و معرفي هنرمندان اقوام در جامعه فرهنگي درنظر مي‌گيريم. در ابتدا يك نفر از پيشكسوتان به صورت سولو اجرا مي‌كند و سپس اجراهاي سه نفره؛ چون واقعا براي ما سلامتي هنرمندان بسيار مهم بود. اين در حالي است كه در هر روز ما چهار برنامه داريم كه فكر مي‌كنم اجراهاي متنوعي هم هستند. در عين حال قدرداني از هنرمندان پيشكسوت در مراسم اختتاميه با شكل و شمايل متفاوت هم يكي ديگر از برنامه‌هاي ماست كه قطعا جاي خالي بسياري از هنرمندان در آن حس مي‌شود اما مي‌تواند به سهم خود شرايطي را براي قدرداني هنرمندان پيشكسوت اين عرصه فراهم كند.
اين هنرمند بيان كرد: به همراه هفت نفر از نخبگان فرهنگي و پژوهشگران كه براي معرفي اقوام تلاش كرده‌اند، جلسات فشرده‌اي داشته‌ايم كه با كمك آنها ويديوهاي دوره‌هاي قبل كه بيش از ۲۰۰ اجرا بود را بررسي و براي چگونگي انتخاب‌ها تصميم گرفتيم. اگر امسال هنرمندي انتخاب نشده بنا را بر قضاوت نگذارد؛ زيرا سعي شد در يك رنگ‌آميزي فرهنگي هنرمندان اقوام را براي حضور انتخاب كنيم. حدودا هفتاد نفر به جشنواره دعوت مي‌شوند كه البته مذاكرات اوليه انجام شده و دليل انتشار جدول با تاخير براي اين است كه اگر قرار بر حضور هنرمندي نيست، قطعي شود.
در ادامه عليزاده، دبير اجرايي جشنواره گفت: امروز كه به عنوان دبير اجرايي چهاردهمين دوره جشنواره موسيقي نواحي در محضر شما هستم باعث افتخار است كه اين جشنواره با همه فراز و فرود و سختي‌هايي كه پشت سر گذاشته، به اين درجه و جايگاه رسيده است. طي دو سال گذشته به خاطر محدوديت‌هاي كرونا برپايي جشنواره مورد ترديد قرار گرفت ولي با همت مسوولان، مردم و هنرمندان چراغ جشنواره خاموش نشد و شاهد برگزاري جشنواره در بسترهاي مجازي بوديم كه زمينه پخش جشنواره را در پلتفرم‌هاي مختلف داشتيم و توانستيم با استفاده از بستر مجازي، مخاطباني خارج از ايران هم داشته باشيم. امسال هم به علت استمرار حضور كرونا در جشنواره چهارده تلاش اين است با رعايت پروتكل‌ها ميزبان ۱۱۰ نفر از هنرمندان و عوامل اجرايي جشنواره در كرمان باشيم.
عليزاده در پايان اعلام كرد هماهنگي‌هايي براي پخش اجراهاي جشنواره انجام شده كه از طريق پلتفرم‌ها يا صداوسيما پخش صورت گيرد. «قرار شد تمام ظرفيت‌هاي گردشگري در اختيار جشنواره قرار بگيرد. سال گذشته جشنواره كاملا مجازي بوده و امسال بنا داريم در فضاهاي كاملا باز برگزار شود و در سه شهرستان كرمان از جمله بابك، سيرجان و رفسنجان نيز جشنواره برگزار شود تا جمع بيشتري از مردم از اجراها به صورت حقيقي استفاده كنند. نكوداشت درگذشتگان نواحي را خواهيم داشت و نشست‌هاي تخصصي نمايشگاه عكس ادوار مختلف و يك‌سري فيلم‌هاي تخصصي از جشنواره در فضاي مجازي منتشر مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون