• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5047 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر

دولت مردم را به عادي‌انگاري شيوع كرونا تشويق مي‌كند

هشدار درباره افزايش مجدد ابتلا و فوت كرونا در كشور

گروه اجتماعي

تداوم فوت روزانه كمتر از 200 نفر و ابتلاي روزانه كمتر از 10 هزار نفر آن هم براي مدت زمان قابل توجه؛ مثلا در بازه زماني 10 روزه يا دو هفته‌اي، به يك روياي دوردست تبديل شده است. روزهاي پاياني هفته گذشته، فقط به مدت دو روز، فوت كرونا به كمتر از 200 نفر و ابتلاي جديد به كمتر از 10 هزار نفر در روز رسيد ولي دوباره، آمار روزانه فوت و ابتلا به اعداد نگران‌كننده بالاي 200 فوت در روز و بالاي 10 هزار ابتلا در روز افزايش يافت. بنا به اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 20 تا 21 مهر، ۱۹۴ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و 12 هزار و 298 مبتلاي جديد هم در كشور شناسايي شد. در همين بازه زماني، مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۵ ميليون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسيد.در چنين شرايطي كه متخصصان عفوني و مسوولان بيمارستان‌هاي محل بستري مبتلايان كرونا، نسبت به شكنندگي جدي كاهش نامحسوس گردش ويروس در كشور هشدارهاي پياپي مي‌دهند، به محض كاهش نسبي و حداقلي در آمار فوت و ابتلاي كرونا، مسوولان سياستگذار دست به شكر‌گزاري برمي‌دارند و در پي آن، مردم چمدان سفر مي‌بندند و نفس جاده‌ها از ترافيك بند مي‌آيد و خيابان‌ها و رستوران‌ها و مراكز خريد و بازارها مملو از جمعيت مي‌شود و... همه اين شلوغ‌كاري‌ها در حالي اتفاق مي‌افتد كه تا امروز، حداكثر 24 درصد جمعيت كشور با تزريق دومين دوز واكسن كوويد 19، مصونيت نسبي در مقابل ابتلاي شديد و مرگ كرونا پيدا كرده‌اند. بنا به آخرين اعلام وزارت بهداشت، طبق آمار تجميعي واكسيناسيون تا 21 مهر سال جاري، در مجموع 68 ميليون و 357 هزار و 307 دوز واكسن كرونا تزريق شده كه از اين جمع، 46 ميليون و 809 هزار و 100 دوز مربوط به نوبت اول و 21 ميليون و 548 هزار و 207 دوز مربوط به نوبت دوم است. 

ديروز جعفر صادق تبريزي؛ رييس مركز مديريت شبكه وزارت بهداشت اعلام كرد كه 20 ميليون و 778 هزار و 880 نفر از جمعيت كشور، دومين دوز واكسن را هم دريافت كرده‌اند كه با اين حساب، 24 درصد از جمعيت 85 ميليون نفري كشور، به‌طور كامل در مقابل كرونا مصون شده‌اند اگرچه كه معلوم نيست به چه دليل وزارت بهداشت كه حالا واكسيناسيون كودكان را هم در دستور كار قرار داده، همچنان اصرار دارد كه بايد همچنان قائل به ايمن‌سازي 70 درصد جمعيت كشور براي شكستن چرخه ويروس باشيم و با همين استدلال، اعلام مي‌كند كه جمعيت هدف براي مصون‌سازي كشور، فقط 61 ميليون نفر هستند. 
در حالي كه خطر همزماني آنفلوآنزا و كوويد 19، چند روز ديگر بر سراسر كشور سايه مي‌اندازد و وزير بهداشت هم بارها خاطرنشان كرده كه آبان ماه و كمتر از 10 روز ديگر بايد منتظر پيك ششم كرونا در كشور باشيم و هنوز هم واكسن آنفلوآنزاي وارداتي با افزايش قيمت 5 برابري نسبت به سال قبل، چنان گران است كه اقليتي از جمعيت كشور قادر به تهيه آن هستند و خط توليد واكسن ايراني هم آن‌طور كه مسوولان انجمن داروسازان گفته‌اند، حتي راه‌اندازي هم نشده، ناديده گرفتن ترس از موج دو بيماري مهلك و مرگبار، يك تهديد جدي براي سلامت ايرانيان است. ديروز عضو كميته علمي كشوري كرونا و رييس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري هشدار داد كه «حتما در روزهاي آتي افزايش موارد بيماري را خواهيم داشت.»
استدلال پيام طبرسي براي اين هشدار، رصد موج سفرهاي داخلي و خارجي و عادي‌سازي ترددهاي اجتماعي در سراسر كشور در تعطيلات چند روزه هفته گذشته بود. تعطيلاتي كه فقط در يكي از راه‌هاي مواصلاتي كشور؛ در جاده‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي، افزايش بار ترافيكي 111 درصدي را رقم زد. طبرسي ديروز در هشدارهاي خود با اشاره به هنجارشكني‌هاي غير قابل توجيهي كه طي روزهاي گذشته در بازگشايي جاده‌ها و رفع محدوديت از بسياري تجمع‌هاي اجتماعي و عمومي و همچنين برگزاري پياده‌روي اربعين در داخل و خارج از ايران و مراسم مذهبي پايان ماه صفر و سفرهاي تفريحي بدون هيچ گونه نظارت و محدوديت اتفاق افتاده، تاكيد كرد: «تنها اميدواري ما اين است كه پيكي مشابه پيك پنجم براي‌مان رخ ندهد و بيماري در حد قابل كنترلي بماند.متاسفانه يك مشكل ما اين است كه افراد بيمار آزادانه در شهر تردد مي‌كنند و عامل انتقال بيماري به سايرين مي‌شوند، بايد بتوانيم آنها را كنترل كنيم.»
يكي از مواردي كه مي‌تواند مصداق سوءمديريت باشد، اتكاي مسوولان به تغيير رنگ‌بندي شهرها به عنوان ملاك برچيده شدن بساط بيماري است. طي روزهاي گذشته و به دنبال خروج تعداد زيادي از شهرها از وضعيت قرمز و افزايش تعداد شهرهاي در وضعيت نارنجي و زرد و آبي، برخي مسوولان استاني از برگزاري «جشن شكست كرونا» خبر داده‌اند در حالي كه موج ابتلا، بستري و فوت همچنان در كل كشور پابرجاست اگرچه كه نسبت به سه ماه قبل، تغييرات كمي قابل توجهي در اين آمار اتفاق افتاده است. طبرسي هم در صحبت‌هاي خود اشاره داشت كه تغيير رنگ‌بندي شهرها از بابت وضعيت قرمز يا نارنجي يا زرد، نمي‌تواند ملاك دقيق و علمي براي اطمينان از بابت رفع خطر شيوع بيماري و چرخش ويروس در جامعه باشد و گفت: «رنگ‌بندي‌ها بيشتر براي كارهاي آماري است و براي واكنش سريع كارايي ندارد. زماني كه آمار در حال افزايش است، متوجه نمي‌شويم و وقتي كه وضعيت قرمز شد تازه به فكر مي‌افتيم؛ درحالي كه بايد اقداماتي انجام دهيم كه به آن فاز نرسيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون