• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5048 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر

ادامه شهادت شيعيان در افغانستان

در حمله انتحاري به نمازگزاران در قندهار بيش از 35 نفر شهيد و 68 نفر زخمي شدند

گروه جهان

انفجار تروريستي در مسجدي در جنوب افغانستان باعث شد دست‌كم 35 نفر شهيد و 68 نفر زخمي شوند.

مقام‌هاي رسمي افغانستان مي‌گويند اين انفجار در منطقه قندهار و در مسجدي به نام «امام‌بارگاه فاطميه» كه متعلق به شيعيان بود اتفاق افتاده و در پي آن بيش از صد نفر كشته و زخمي شده‌اند. سعيد خوستي، سخنگوي وزارت كشور طالبان روز جمعه در اين باره در توييتر نوشت: «مايه ناراحتي است كه متوجه شديم يك انفجار در مسجد برادران شيعه‌مان واقع در منطقه اول شهر قندهار اتفاق افتاده و طي آن تعدادي از هموطنان‌مان مجروح شده و به شهادت رسيده‌اند.» او همچنين اعلام كرد كه نيروهاي ويژه طالبان براي بررسي صحنه انفجار و تحقيقات بيشتر به منطقه اعزام شده‌اند.
روايت‌هاي متفاوتي از تعداد و محل انفجار بمب‌ها وجود دارد. يك شاهد به خبرنگار خبرگزاري فرانسه گفته كه او صداي سه انفجار را شنيده است. به گفته اين شاهد، انفجار اول جلوي در مسجد، انفجار دوم در بخش جنوبي آن و انفجار سوم در محلي كه نمازگزاران وضو مي‌گرفتند اتفاق افتاده است. يك شاهد ديگر به نام مرتضي، به خبرنگار آسوشيتدپرس گفته اين حادثه حاصل حمله چهار مهاجم انتحاري به مسجد است كه به خود بمب و مواد انفجاري بسته بودند. او مي‌گويد دو مهاجم انتحاري خود را جلوي در مسجد منفجر كردند و دو مهاجم ديگر فرصت يافتند خود را به نمازگزاران رسانده و در ميان آنها خودشان را منفجر كنند. منابع بيمارستاني نيز به الجزيره گفته‌اند «تعداد زخمي‌هايي كه به بيمارستان‌ها مراجعه مي‌كنند مرتبا رو به افزايش است و بيم آن مي‌رود كه تلفات واقعي بسيار بيشتر از آماري باشد كه تاكنون اعلام شده است.»
هنوز هيچ گروهي مسووليت حمله تروريستي اخير را برعهده نگرفته اما تحليلگران معتقدند وقوع اين حادثه در قندهار كه يكي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي قدرت و نفوذ طالبان است پيام مشخصي براي طالب‌ها دارد و مي‌خواهد به آنها ثابت كند «هيچ منطقه‌اي امن نخواهد بود.» تداوم اين انفجارهاي تروريستي باعث خواهد شد مساله امنيت كه همواره يكي از برگ‌هاي برنده اصلي طالبان در افغانستان 
به شمار مي‌رفت و اين گروه ادعا مي‌كرد كه هيچ‌كس جز آنها قادر به تامين امنيت در كشور نيست، از دستان طالبان خارج شود. روز جمعه هفته گذشته هم در يك حمله انتحاري در داخل يك مسجد در استان قندوز ۴۶ نفر از مسلمانان شيعه كشته و بيش از 143 نفر زخمي شدند و يكي از گروه‌هاي وابسته به دولت اسلامي خراسان (داعش افغانستان) رسما مسووليت حمله را برعهده گرفت.
مقام‌هاي دولت طالبان وعده داده‌اند به زودي با عوامل حمله انتحاري اخير برخورد خواهند كرد. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي دولت طالبان روز گذشته در توييتي پيرامون اين حادثه نوشت: «امارت اسلامي انفجار بر مردم ملكي در يك مسجد در قندهار را نكوهش مي‌كند، آن را جنايت بزرگ مي‌داند و به نيروهاي امنيتي دستور مي‌دهد كه عاملين همچون حوادث را به‌زودي دستگير نمايند و به پنجه شريعت بسپارند. همچنان امارت اسلامي با خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه تاثرات عميق خود را ابراز مي‌دارد.»
روز گذشته، سفارت ايران در كابل ضمن محكوم كردن حمله انتحاري به مسجدي در قندهار از طالبان خواست كه عاملان اين حادثه را شناسايي و بسزاي اعمال خود برساند. همچنين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌اي حمله تروريستي كوردلان تكفيري به مسجد فاطميه قندهار را به‌ شدت محكوم كرد و نسبت به توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه دشمنان امت اسلام هشدار داد. در بيانيه وزارت خارجه ايران آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران حمله تروريستي كوردلان تكفيري به مسجد فاطميه قندهار كه موجب شهادت و جراحت جمع كثيري از شركت‌كنندگان در نماز جمعه گرديد را به‌ شدت محكوم نموده و ضمن تسليت به خانواده‌هاي محترم شهدا و مردم عزيز افغانستان و با آرزوي صبر و اجر براي بازماندگان قربانيان و شفاي عاجل براي مجروحين اين جنايت ضد بشري، بار ديگر نسبت به توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و يكپارچگي شيعه و سني و نفي خشونت و افراطي‌گري با نام اسلام تاكيد مي‌نمايد.» دستگاه سياست خارجي ايران در اين بيانيه بر «ضرورت افزايش مراقبت‌ها و مضاعف كردن حفاظت از مراكز مذهبي شيعه و سني و ساير تجمعات در افغانستان» تاكيد كرده و نوشته است «جمهوري اسلامي ايران اطمينان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلي و همفكري و تشريك مساعي با يكديگر توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه دشمنان خود را ناكام خواهند گذاشت.»
بسياري از فعالان افغانستاني در فضاي مجازي طالبان را متهم به همكاري با داعش افغانستان به منظور دستيابي به اهدافي نظير ضربه زدن به شيعيان مي‌كنند. به گزارش «اعتماد»، داعش خراسان در اصل در سال ۲۰۱۴ ميلادي ايجاد شد. آغاز عمليات‌هاي رسمي اين گروه تروريستي در منطقه افغانستان-پاكستان به اوايل سال ۲۰۱۵ ميلادي بازمي‌گردد. در آن زمان با فاصله كوتاهي از اعلام رسمي فعاليت داعش، موج بزرگي از حملات خونبار عليه شهروندان عادي در كابل، برخي ديگر از مناطق افغانستان همچنين بلوچستان پاكستان صورت گرفت، نيروهاي امنيتي دولتي و ارتش افغانستان و افراد و مواضع نيروهاي غربي نيز بخش ديگري از اهداف دولت اسلامي خراسان بودند. 
در آن زمان كارزار ضدتروريستي بزرگي عليه داعش به راه افتاد و ضربات متعددي بر اين گروه تروريستي در افغانستان و پاكستان وارد آمد كه تا حد زيادي باعث تحليل رفتن توان عملياتي ISK در سال ۲۰۱۹ شد. براساس داده‌هايي كه پيرامون حملات صورت گرفته از سوي اين گروه وجود دارد، حجم عمليات‌هاي داعش پس از حملات كارزار ضدتروريستي به‌شدت كاهش يافت و توان مالي اين گروه تا حد زيادي از بين رفت اما به‌رغم تمام اين ضربات دولت اسلامي خراسان همچنان پابرجاست و به فعاليت خود در افغانستان و بخش‌هايي از پاكستان ادامه مي‌دهد. از ميانه سال ۲۰۲۰ تغييرات زيادي در ساختار داعش افغانستان اتفاق افتاد. فردي به نام شهاب المهاجر از سوي مركزيت داعش به عنوان «امير» دولت اسلامي خراسان (ISK) انتخاب شد. او تمركز اقدامات نظامي داعش را روي حمله به مناطق بسيار حساسيت‌برانگيز نظير بيمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و مدارس گذاشته تا به اين وسيله صداي گروه تروريستي داعش را بلندتر از هميشه به گوش جهانيان برساند و با عمليات اواخر ماه آگوست در فرودگاه كابل نيز نشان داد توانايي بالايي هم در اين زمينه دارد. با خروج نظاميان امريكايي از افغانستان كارشناسان تحليل‌هاي متفاوتي پيرامون رقابت‌هاي ميداني در آينده اين كشور دارند. گروهي از كارشناسان بر اين باورند كه در پي اين خروج، رقابت ميان طالبان و داعش شدت مي‌گيرد و آنها در مقابل يكديگر مي‌ايستند. در مقابل اين نگاه، برخي كارشناسان معتقدند داعش به‌رغم اختلافات ظاهري با طالبان، در برخي موارد 
در ازاي دريافت اجازه براي سكونت در يك شهر يا تامين منابع مالي و دريافت تجهيزات با اين گروه همكاري كرده و در مسير منافع آنها گام برداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون