• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5051 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر

قصاص حق است؛ بخشش شيرين

جسم را به جاي ذهن اعدام نكنيد

بهاره شبانكارئيان

امروز همه چشم‌ها، به دهان خانواده غزاله شكور دوخته شده است. مردم ايران اين روزها با خانواده غزاله هم دردي مي‌كنند و از يك طرف براي قصاص آرمان عبدالعالي عزاداري. با اين حال‌ از اين پرونده مبهم و عجيب، شنيده‌ها حكايت مي‌كند آرمان عبدالعالي از روز دوشنبه ۲۶مهرماه به قرنطينه رفته تا در روز چهارشنبه ۲۸مهرماه حكمش اجرا و براي هميشه پرونده آرمان بسته شود. 

اين روزها نام آرمان عبدالعالي تيتر اول رسانه‌ها شده است و همه از اعدام او سخن مي‌گويند. پسر جوان كه در سال ۹۲ نامزدش غزاله شكور را به قتل رساند. اما قتلي بسيار عجيب كه بعد از گذشت 8 سال هنوز جسدي پيدا نشده است. با اين حال تصميم به اعدام آرمان چندين بار به تعويق افتاده است. 
در ابتدا تحقيقات پليس اين گونه اعلام شد؛ كه اين دختر و پسر در تركيه با هم آشنا مي‌شوند و بعد از بازگشت به ايران ارتباط‌شان با يكديگر ادامه مي‌يابد. 
آنها خانواده‌هاي‌شان را در جريان رابطه‌شان قرار مي‌دهند و زيرنظر خانواده‌هاي‌شان با يكديگر بيشتر آشنا مي‌شوند. اما تصميم غزاله شكور مبني بر ادامه تحصيل در خارج از كشور باعث مي‌شود رابطه آنها به هم بريزد. اين دختر در حالي تصميم مي‌گيرد ايران را ترك كند كه آرمان از اين تصميم ناراضي بوده و يك روز به او زنگ مي‌زند و مي‌گويد كه به خانه آنها برود و درباره اين موضوع صحبت كنند. بعد از حضور اين دختر در خانه نامزدش بحث آنها به درگيري لفظي منجر مي‌شود و آرمان او را هل مي‌دهد و بر زمين مي‌اندازد. سپس با ميله بارفيكس او را به قتل مي‌رساند و در آخرين مرحله او را به سطل زباله محل‌شان مي‌اندازد. اما اين تحقيقات را آرمان عبدالعالي قبول ندارد و عنوان كرده است من نامزدم را تا دم در بدرقه كردم و در را بستم. ولي به يك‌باره صداي افتادنش از پله را شنيدم و وقتي بيرون آمدم با پيكر بي‌جان او روبه‌رو شدم. چون ترسيده بودم او را داخل مشما گذاشتم و به سطل زباله انداختم.
اين پسر جوان قرار بود كه در روز چهارشنبه ۱۱ دي‌ماه سال ۹۸ اعدام شود؛ به دليل رسانه‌اي شدن اين ماجرا اجراي حكم به مدت ۳۰ روز به تعويق افتاد. تلاش هنرمندان براي رضايت خانواده غزاله هر چند بي‌نتيجه ماند، اما حكم اجرا به تعويق افتاد.  بعد از اينكه آرمان از پاي چوبه‌دار با مهلت يك ماهه برگشت، مدارك جديدي به پرونده اضافه شد. از جمله بسته شدن فيس‌بوك غزاله و گرفتن مرخصي از دانشگاه چند ماه بعد از حادثه، تمديد دفترچه بيمه غزاله بعد از تاريخ حادثه يكي ديگر از ابهامات جديد پرونده بود كه متهم با توجه به اين مدارك تقاضاي اعاده دادرسي مجدد مطرح كرد.  حالا پس از دو سال از زمان اولين اجراي حكم آرمان عبدالعالي؛ دو بار حكم قصاص او به تعويق افتاده است.  وكلاي آرمان در ۱۹ مهرماه سال جاري با تقاضاي نامه‌اي به رياست قوه قضاييه با بيان ادعايي مبني بر زنده بودن غزاله شكور، خواستار بررسي دوباره پرونده شدند. سازمان عفو بين‌الملل نيز از قوه قضاييه ايران درخواست كرد اين پسر جوان را اعدام نكنند؛چرا كه در زمان قتل، سن او كمتر از ۱۸ سال بوده و چون جنازه هرگز پيدا نشده است و ابهاماتي در پرونده وجود دارد، نبايد حكم اعدام را اجرا كرد.
با اين حال شنيده‌ها حكايت از اين دارد كه فردا ۲۸ مهر ماه سال جاري آرمان عبدالعالي حكم قصاصش اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون