• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

رهبر انقلاب در ديدار جمعي از مسوولان نظام و مهمانان شركت‌كننده در كنفرانس وحدت اسلامي:

امروز بيش از هر چيز به پايداري نياز داريم

تمدن نوين اسلامي بدون اتحاد شيعه و سني محقق نمي‌شود

در خجسته سالروز ولادت باسعادت پيامبر رحمت حضرت محمد مصطفي (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مسوولان نظام و مهمانان شركت‌كننده در كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي، دو وظيفه مهم براي امت اسلامي را «تبيين و ترويج جامعيت اسلام در همه شوون زندگي بشر» و «تقويت اتحاد مسلمانان» خواندند و خاطرنشان كردند: وحدت اسلامي يك امر اصولي و فريضه قرآني است و تحقق هدف والاي ايجاد تمدن نوين اسلامي بدون اتحاد شيعه و سني ممكن نيست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك اين دو ميلاد مسعود به ملت ايران و به همه امت اسلامي و آزادگان جهان، ولادت حضرت ختمي مرتبت را حادثه‌اي بسيار عظيم و سرآغاز دوره‌اي جديد از تفضلات الهي در زندگي بشر خواندند و افزودند: خداوند با ابلاغ برنامه كامل سعادت بشر به پيامبر، او را مامور به اجرا و مطالبه اين برنامه از پيروان خود كرد بنابراين مومنين در هر دوره‌اي از زمان بايد وظايف خود را بشناسند و به آن عمل كنند. ايشان، «اداي حق جامعيت اسلام» و «اتحاد مسلمين» را دو مورد از مهم‌ترين وظايف امروز امت اسلامي دانستند و در تبيين مورد اول گفتند: قدرت‌هاي سياسي و مادي از گذشته اصرار دارند كه اسلام را نه يك دين جامع و داراي برنامه براي همه شوون زندگي بشر، بلكه منحصر در عمل فردي و عقيده قلبي معرفي و با تئوريزه كردن آن از زبان نويسندگان و روشنفكران، اين‌گونه القا كنند كه اسلام در مسائل مهمي مانند «تمدن‌سازي و مديريت جامعه»، «اقتصاد و تقسيم قدرت و ثروت»، «جنگ و صلح»، «سياست داخلي و خارجي»، «اقامه عدل و مقابله با ظلم و اشرار» نه مرجع فكري است و نه راهنماي عملي.
رهبر انقلاب با تاكيد بر اينكه متون اسلامي صريحا چنين برداشتي از اسلام را نفي مي‌كند، اداي حق اسلام را در گرو تبيين و ترويج اين واقعيت مهم برشمردند و افزودند: عرصه فعاليت و دخالت اسلام، همه گستره و شوون زندگي بشر از اعماق قلب و مسائل عبادي تا مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و بين‌المللي است و كسي كه اين معنا را انكار كند، قطعا به بينات و آيات متعدد قرآن كريم توجه نكرده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد اسلام به مسائل اجتماعي و وظيفه مهم تمدن‌سازي را نشان‌دهنده اهتمام آن به حاكميت دانستند و گفتند: مطالبه نظم اجتماعي در اسلام بدون توجه به مساله حاكميت و تعيين امام ممكن نيست و در قرآن نيز از پيامبران به عنوان امام يعني رهبران و فرماندهان جامعه ياد شده است. ايشان تبيين جامعيت اسلام در همه شوون را وظيفه علما، روشنفكران، محققان و استادان جهان اسلام خواندند و افزودند: البته جمهوري اسلامي در اين زمينه وظيفه سنگين‌تري برعهده دارد و مسوولان كشور به ويژه مسوولان فرهنگي بايد به وظيفه خود عمل كنند.
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنان‌شان با تاكيد بر مساله مهم «اتحاد مسلمين»، از چند چهره پرتلاش در عرصه اتحاد اسلامي همچون مرحوم آقاي تسخيري، مرحوم آقاي واعظ‌زاده، شهيد شيخ محمد رمضان البوطي، شهيد سيدمحمدباقر حكيم، مرحوم شيخ احمد الزّين و مرحوم شيخ سعيد شعبان تجليل كردند. ايشان اتحاد مسلمانان را فريضه‌اي قطعي و دستور قرآني خواندند و افزودند: وحدت اسلامي يك امر اصولي است نه امر تاكتيكي و مخصوص شرايط خاص و اين هم‌افزايي موجب قوي شدن مسلمانان مي‌شود تا در ارتباطات با كشورهاي غير اسلامي نيز با دست پر وارد تعامل شوند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، علت تاكيدهاي مكرر بر مساله وحدت را فاصله زياد بين مذاهب و تلاش‌هاي جدي دشمنان براي افزايش فاصله‌ها خواندند و گفتند: امروز كلمه شيعه و سني در ادبيات سياسي امريكايي‌ها هم وارد شده در حالي‌كه آنها با اصل اسلام مخالف و دشمن هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاش‌هاي امريكا و عوامل دست‌آموز آن براي ايجاد فتنه در هر جاي دنياي اسلامي خاطرنشان كردند: انفجارهاي تاسف‌بار و گريه‌آور اخير در مساجد افغانستان عليه مردم مسلمان و نمازگزار از جمله همين حوادث است كه به دست داعش انجام شد و امريكايي‌ها صراحتا بيان كرده بودند ما داعش را ايجاد كرديم. ايشان گردهمايي و اجتماعات سالانه در موضوع وحدت را كافي ندانستند و افزودند: در اين زمينه بايد بحث، تبيين، تشويق، برنامه‌ريزي و تقسيم كار دايمي انجام شود و به عنوان نمونه در همين قضيه افغانستان، يكي از راه‌هاي جلوگيري از حوادث، حضور مسوولان محترم كنوني اين كشور در مراكز و مساجد يا تشويق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترك است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تامين هدف مهم ايجاد تمدن نوين اسلامي را جز با اتحاد شيعه و سني ممكن ندانستند و گفتند: شاخص اصلي براي اتحاد مسلمانان قضيه فلسطين است و هر چه جديت بيشتري براي احياي حقوق فلسطينيان به خرج داده شود، اتحاد اسلامي تقويت مي‌شود. ايشان، اقدام بعضي دولت‌هاي منطقه براي عادي‌سازي روابط با رژيم غاصب صهيونيستي را گناه و خطايي بزرگ خواندند و افزودند: اين دولت‌ها بايد از اين حركت و راه ضد وحدت اسلامي برگردند و خطاي بزرگ خود را جبران كنند.
رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان‌شان خطاب به ملت ايران، پيروي از پيامبر عظيم‌الشأن اسلام را در گرو تبعيت و الگو قرار دادن از آن حضرت به ويژه در سه موضوع «صبر»، «عدل» و «اخلاق» دانستند و گفتند: صبر يعني پايداري و مقاومت در مقابل گناه و سستي در انجام وظيفه و همچنين مقاومت در مقابل دشمن و مصائب گوناگون. ايشان با تاكيد بر اينكه امروز بيش از هر چيز به پايداري نياز داريم، خطاب به مسوولان افزودند: با پايداري و مقاومت و تحمل فشارها و مشكلات، راه را ادامه دهيد و متوقف نشويد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، عدل را مهم‌ترين هدف مياني بعثت پيامبران برشمردند و افزودند: قرآن كريم حتي عدالت را درباره دشمنان لازم مي‌داند. ايشان خاطرنشان كردند: در مقوله عدالت نيز مسوولان مخاطب اول هستند. در همه تصميمات و مقررات بايد مساله عدالت مورد توجه باشد و در مواردي كه لازم است پيوست عدالت براي تدوين و اجراي آنها در نظر گرفته شود.
رهبر انقلاب با تاكيد بر رفتار عادلانه در همه شوون و محدود نكردن آن به تقسيم اموال و ثروت‌ها، به عنوان نمونه به فضاي مجازي اشاره و خاطرنشان كردند: گاهي در فضاي مجازي با خلاف‌گويي، تهمت و قول به غير علم، بر خلاف عدالت رفتار مي‌شود كه هم افرادي كه با اين فضا سر و كار دارند و هم كساني كه مسووليت آن را در اختيار دارند بايد مراقبت كنند. ايشان افزودند: بايد ياد بگيريم عادلانه رفتار كنيم و حتي در موقعيتي كه حرف كسي را قبول نداريم، مخالفت خود را با تهمت، دروغ و اهانت آلوده نكنيم.
«پيروي از اخلاق نبوي»؛ آخرين نكته‌اي كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند و گفتند: اخلاق اسلامي يعني تواضع، گذشت، سهل‌گيري در مسائل شخصي، احسان و پرهيز از دروغ، تهمت و سوءظن به مومنين بايد به عنوان يك دستورالعمل دايمي مورد توجه قرار داشته باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اينكه ما ادعا مي‌كنيم مسلمان و جمهوري اسلامي هستيم بايد با اقدام همراه باشد و در عمل پيرو پيامبر عظيم‌الشأن باشيم.
* تاكيد رييسي بر بحران تصميم‌گيري امريكا و اروپا
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رييس‌جمهور وجود پيامبر اكرم (ص) را بزرگ‌ترين نعمت و قله تحول براي بشريت خواند و گفت: امام تحول‌خواه ما نيز به تبعيت از رسول اكرم (ص) و با توكل به خدا و اتكا به مردم قيام كرد و امروز نيز سند گام دوم انقلاب راهنماي تحول در همه بخش‌هاي كشور و پاسخ به نياز مردم است. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود مساله كرونا و تامين كالاهاي اساسي را دو دغدغه اصلي در آغاز كار دولت برشمرد و گفت: امروز با واكسيناسيون گسترده گام بزرگي در صيانت از سلامت مردم برداشته شده و با تامين كالاهاي اساسي نگراني‌ها در اين زمينه رفع شده است. حجت‌الاسلام رييسي، سياست خارجي كشور را تعامل گسترده با دنيا به‌ويژه همسايگان بيان كرد و با تاكيد بر اينكه اقتصاد كشور را به مذاكره و مانند آن گره نمي‌زنيم، گفت: ما به آنچه تعهد كرديم، پايبند هستيم اما امريكا و اروپايي‌ها دچار بحران در تصميم‌گيري هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون