• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

تشديد نگراني گروسي از برنامه هسته‌اي ايران

دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اميدوار به گفت‌وگو با حسين اميرعبداللهيان است

گروه ديپلماسي| «رافائل گروسي»، مديركل آژانس بين‌الملل انرژي اتمي ديپلماسي فعالي را به منظور حل و فصل اختلاف‌ها با ايران آغاز كرده است. گروسي كه پس از روي كار آمدن دولت جديد در ايران به رياست ابراهيم رييسي به تهران سفر كرده بود، هفته گذشته را نيز در جريان سفر به ايالات متحده و ديدار با مقام‌هاي دولت جو بايدن پشت سر گذاشت. اكنون در حالي كه هيات مذاكره ‌كننده جديد ايران براي سفر به بروكسل به منظور برگزاري دور جديدي از رايزني‌ها با اتحاديه اروپا آماده مي‌شود و حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران هم مي‌گويد كه مذاكرات وين به زودي از سر گرفته خواهد شد، گروسي براي سفر دوباره به تهران و اين‌ بار ديدار با وزير خارجه ابراز اميدوار كرده است. اين ابراز اميدواري در حالي صورت گرفته است كه تهران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم درباره نحوه اجراي تعهدات برجامي از سوي ايران و هم مسائل پادماني با يكديگر اختلاف نظر دارند. 
گروسي در گفت‌وگو با شبكه «ان‌بي‌سي نيوز» براي چندمين بار ابراز اميدواري كرد كه بتواند به زودي با وزير خارجه ايران ديدار كند. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، گروسي در اين مصاحبه كه هنگام حضور او در واشنگتن انجام شده، گفت: من هرگز با وزير خارجه جديد (ايران) صحبت نكرده‌ام. اميدوارم بتوانم به زودي فرصتي براي ملاقات با او داشته باشم زيرا اين بسيار مهم است. بنابراين وقتي مشكلي پيش مي‌آيد، وقتي سوءتفاهمي وجود دارد، وقتي اختلاف‌نظر وجود دارد، مي‌توانيم درباره آن صحبت كنيم. من قبلا اين (امكان) را داشتم. گروسي مدعي شد برنامه نظارت آژانس اتمي در ايران بعد از آنكه تهران درخواست تعمير دوربين‌ها در يكي از تاسيسات كليدي را رد كرد، ديگر كامل نيست و اين احتمال را ايجاد مي‌كند كه جهان هرگز قادر به بازسازي تصويري از آنچه ايراني‌ها انجام داده‌اند، نباشد. مديركل آژانس افزود: ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه داده تا به اكثر دوربين‌هاي خود براي سرويس آنها و تعويض باتري و كارت حافظه دسترسي داشته باشد، با يك استثناي مهم. اشاره گروسي به تاسيساتي در حومه تهران است كه قطعات سانتريفيوژ مي‌سازد و در ماه ژوئن ايران گفت كه در اقدامي خرابكارانه كه اسراييل را عامل آن مي‌داند، آسيب ديد. 
گروسي گفت: ايران ادامه تحقيقات خود در خصوص اين حمله را دليل عدم اجازه دسترسي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده است. اين كاري كه ما در آنجا انجام مي‌دهيم (بازرسي‌ها در ايران) را فلج نكرده است، اما آسيب‌هايي وارد شده است، زيرا ما قادر به بازسازي تصوير نيستيم. اگر و زماني كه برجام دوباره از سرگرفته شود، مي‌دانم كه براي بازگشت طرف‌هاي برجام به يك توافق، آنها بايد بدانند كه پاي خود را در كجا قرار مي‌دهند.
گروسي در ادامه تاييد كرد كه هيچ دلالتي مبني بر اينكه ايران در حال حاضر به دنبال بمب اتمي باشد وجود ندارد، با اين حال ادعا كرد: پرونده كره شمالي بايد به ما يادآوري كند كه اگر تلاش‌هاي ديپلماتيك به اشتباه برود، چه اتفاقي مي‌افتد. اين يك مثال واضح است، يك نشانه است، يك چراغ راهنماست. اگر ديپلماسي شكست بخورد، ممكن است با موقعيتي روبه‌رو شويد كه اثرات سياسي زيادي در خاورميانه و فراتر از آن خواهد داشت.
رافائل گروسي مذاكرات آژانس اتمي با ايران را «بسيار چالش‌انگيز» توصيف كرد، اما تاكيد كرد كه اين گفت‌وگوها تنها راه براي از ميان برداشتن اختلافات است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه هم در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست ضمن اعلام اينكه به زودي براي ديدار با مقام‌هاي جمهوري اسلامي، به ايران سفر مي‌كند، گفت كه چند هفته آينده در تعيين اينكه آيا مذاكرات «وين» براي احياي برجام از سرگرفته مي‌شود، «سرنوشت‌ساز» است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون