• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

يادگار امام با انتقاد از هراس برخي مديران نسل پيش از فضاي مجازي خواستار استفاده از اين فضا به بهترين نحو شد

طرح صيانت در آستانه اجرا؟

حمله سايبري ميانه هفته گذشته عليه سامانه سوخت‌گيري كشوري كه منجر به ايجاد اختلال در اين حوزه شد و به‌رغم ورود فوري مسوولان براي بازگرداندن آرامش به وضعيت سوخت‌گيري، هنوز تعدادي از جايگاه‌هاي سوخت‌گيري سراسر كشور با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند، همزمان بحث از لزوم مديريت فضاي مجازي و اعمال محدوديت‌هايي در استفاده از اينترنت را بر سر زبان‌ها انداخت. بحثي كه به‌خصوص طي ماه‌هاي گذشته با به جريان افتادن طرحي جنجالي موسوم به «طرح صيانت» در مجلس يازدهم، بار ديگر منجر به ايجاد دوقطبي موافقان و مخالفان شده است. اين‌بار اگرچه در بدو امر مخالفان وضعيت كنوني استفاده از اينترنت يا همان حاميان و موافقان طرح صيانت، به بهانه حمله سايبري به سامانه سوخت‌گيري سعي در القاي اين داشتند كه نگاه و نظرشان نسبت‌به طيف رقيب نگاهي منطقي‌تر و موجه است اما باتوجه به آنكه سامانه سوخت‌گيري اساساً ارتباطي به اينترنت جهاني نداشته و بيشتر به زيرساخت‌هاي اينترنت ملي يا همان شبكه ملي اينترنت مربوط است، خيلي زود معلوم شد كه استدلال موافقان طرح صيانت از اين حيث چندان موجه نبوده است؛ چراكه دست‌كم ضربه‌پذيري نسبي سامانه سوخت‌گيري و سامانه‌هايي از اين دست، ارتباطي به اينترنت نداشته و ندارد. در اين حال و اوضاع اما كميسيون مشترك بررسي طرح صيانت همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد. آن‌طور كه يك عضو اين كميسيون با اشاره به برگزاري دومين نشست كميسيون مشترك توضيح داده، «اعضاي كميسيون مشترك مصوب كرده‌اند كه جلسات اين كميسيون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسميت يابد و تغييرات آيين‌نامه داخلي هم با راي دو سوم اعضاي حاضر امكان‌پذير باشد.» احمدحسين فلاحي گفته است: «اگر در هفته جاري بررسي اين طرح به اتمام برسد، احتمال مي‌رود بتواند به صورت رسمي اجرا شود.» اين اظهارات در حالي مطرح شده كه البته پس از تصويب طرح، قاعدتاً بايد منتظر تاييد آن ازسوي شوراي نگهبان نيز باشيم. با اين همه اما تصويب طرحي با اين ميزان از حساسيت در اين مهلت كوتاه، آن‌هم در يك كميسيون مشترك محل تامل است.
اين نماينده اصولگراي مجلس با بيان اينكه اين طرح از حقوق كاربران فضاي مجازي حمايت مي‌كند و هيچگونه محدوديتي هم براي كاربران ايجاد نخواهد كرد، گفته است: «در شرايط فعلي براي حفظ حقوق كاربران از آسيب‌هاي احتمالي در فضاي مجازي، هيچ گونه ضمانتي وجود ندارد. اين طرح پيام‌رسان‌هاي خارجي را الزام مي‌كند كه با نصب سرورهاي خود در ايران نسبت به حقوق كاربران متعهد شوند و اگر مشكلي براي كاربران ايجاد شود، پاسخگو باشند.» اين عضو كميسيون مشترك بررسي طرح صيانت كه با ايرنا به گفت‌وگو نشسته بود، همچنين با اشاره به ۶ ميليون كاربري كه هم‌اكنون در حوزه اقتصادي مشغولند، گفته است: «اين طرح امنيت كسب و كار را تقويت مي‌كند.» او با تاكيد برلزوم توجه و تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: «اگر زماني پيام‌رسان‌هاي خارجي خدمات خود را متوقف كنند، بايد بتوانيم بر توان داخلي خود تكيه كنيم.» فلاحي همچنين با انتقاد از عملكرد دولت پيشين در رابطه با حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي، نسبت ‌به سرمايه‌گذاري ويژه دولت سيزدهم در اين حوزه ابراز اميدواري كرده است.
همزمان با اين اظهارات نماينده اصولگراي مجلس يازدهم، يادگار امام نيز روز گذشته در سخناني با انتقاد از مديران نسل پيش كه به‌دليل ناآشنايي به فضاي مجازي، بعضاً نسبت‌به ورود به اين فضا هراس دارند، خواستار استفاده از آن به بهترين نحو شد. سيدحسن خميني در مراسم افتتاح مركز نوآوري و خانه خلاق سرو كه در حسينيه جماران برگزار شد، با اشاره به اقتضائات دنياي جديد ازجمله «فضاي مجازي» و «شبكه‌هاي اجتماعي» گفت: «عمده دليل اينكه مديران نسل قبل وارد اين فضا نمي‌شوند، اين است كه چون اين فضا را نمي‌شناسند، از آن مي‌ترسند و نمي‌دانند چيست. اينكه ما از پشت سر به دنبال يك حادثه مي‌رويم و به دل حادثه نمي‌زنيم، به دليل اين است كه با آن آشنايي نداريم.» او تأكيد كرد: «اگر ابلاغ رسالت الهي و انتقال ارزش‌ها مدنظر ماست، نبايد از ورود به اين فضا بترسيم.» يادگار امام با تاكيد بر اينكه «اينگونه نيست كه اگر سراغ اين دنياي جديد نرويم، به سراغ ما نمي‌آيد، بلكه ما را دربرمي‌گيرد»، گفت: «ما چه بخواهيم يا نخواهيم، چه خوب و چه بد، با ارزش يا بي‌ارزش، دنياي ديگري خواهد آمد و اين روند دست ما نيست.» سيدحسن خميني تاكيد كرد: «از پلتفرم‌ها و فضاهاي موجود بايد به بهترين نحو استفاده كرد، ولي شرط آن اين است كه از عظمت اين فضا و نادانسته‌هاي خود در اين خصوص، نترسيم؛ بلكه بايد وارد اين عرصه سخت شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون