• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

افزايش خطر سوءتغذیه در کشور

گران‌تر شدن سفره غذايي تنها در يك ماه

بر اساس آخرين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قيمت برنج، شكر و گوشت در شهريور امسال بين ۲۸.۴ تا ۷۱.۶ درصد افزايش يافته كه بيشترين افزايش قيمت مربوط به شكر بوده است.
افزايش قيمت هر كيلو برنج طارم اعلا و هاشمي درجه يك از حدود ۲۶ هزار تومان در شهريور ماه سال قبل، با بيش از ۶۳ درصد افزايش به حدود ۴۳ هزار تومان در ماه مشابه سال جاري در حالي است كه در ماه‌هاي اخير جدال بر سر كاهش دوره ممنوعيت فصلي واردات برنج بين دستگاه‌هاي مختلف و واردكنندگان در جريان بود. اخيرا مديرعامل شركت بازرگاني دولتي با اشاره به خشكسالي ۵۰ سال گذشته و آسيب جدي آن به كشت‌هاي مختلف كشاورزي از جمله برنج، از كاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدي توليد برنج داخلي خبر داده و همين موضوع را عامل افزايش قيمت برنج داخلي عنوان كرده بود. پيش از اين هم اواخر خرداد ماه دبير انجمن واردكنندگان برنج از ذخيره كم برنج خارجي خبر داده بود و چند بار خواستار كاهش زمان دوره ممنوعيت فصلي واردات برنج شد. گفتني است كه در شهريور ماه امسال قيمت برنج تايلندي و پاكستاني نيز ۵۵.۹ و ۲۸.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش يافته و از حدود ۱۰ و ۲۰ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۶ هزار تومان در شهريور امسال رسيده است.
البته در بين انواع برنج، گوشت و شكر، بيشترين افزايش قيمت در شهريور ماه مربوط به شكر است كه قيمت آن ۷۱.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزايش يافته است؛ به‌طوري‌كه قيمت هر كيلوگرم شكر سفيد از حدود ۸۲۰۰ تومان در شهريور سال قبل به ۱۴ هزار تومان در ماه مشابه امسال رسيده است. البته مشاهدات ميداني نشان مي‌دهد قيمت شكر نيز در بسته‌هاي ۹۰۰ گرمي در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسيده است. البته افزايش قيمت مواد غذايي محدود به برنج نمي‌شود و قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ تازه نيز در شهريور ماه با افزايش ۵۸.۱ درصدي به بيش از ۲۷ هزار تومان رسيده است. قيمت اين محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.البته گزارش‌هاي ميداني از بازار در اواخر مهر ماه حاكي از ورود قيمت مرغ به كانال ۳۰ تا ۳۲ هزار توماني بود كه نسبت به ماه‌هاي قبل كاهش يافته است. نرخ مصوب مرغ در فروردين امسال درب مرغداري ۱۷ هزار و ۱۰۰ و براي مصرف‌كننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعيين شد، اما گزارش‌هاي غير رسمي از افزايش اين دو قيمت مصوب به حدود ۱۹ و ۳۱ هزار تومان خبر مي‌دهد.
اگرچه توليدكنندگان بارها تاكيد دارند كه با وجود افزايش هزينه‌هاي توليد و افزايش قيمت تمام شده مرغ، مرغداران مرغ‌هاي زنده را براساس سازوكار تعيين شده با قيمت مصوب ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تحويل كشتارگاه‌ها مي‌دهند و اينكه از كشتارگاه تا عرضه در بازار چه اتفاقي مي‌افتد كه قيمت‌ها چنين جهشي پيدا مي‌كند بايد توسط دستگاه‌هاي نظارتي مربوطه رصد و رسيدگي شود. گوشت قرمز چقدر گران شد؟
در اين ميان قيمت هر كيلو گوشت گوساله و گوسفندي با ۶۳.۷ و ۳۸.۳ درصد افزايش در شهريور امسال به حدود ۱۳۰ و ۱۳۴ هزار تومان رسيده است. قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتيب حدود ۷۹ و ۹۷ هزار تومان بوده است. بررسي قيمت اين اقلام اساسي طي يك ماه نيز نشان مي‌دهد قيمت همه اقلام ياد شده در شهريور امسال نسبت به ماه قبلش بين ۲۱.۱ درصد (گوشت مرغ تازه) تا ۱۴.۴ درصد (برنج هاشمي) افزايش يافته است. با استناد به آمارهاي رسمي ميانگين هزينه خانوار براي خريد كالا و خدمات يكسان در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه سال قبل ۳۹,۲ درصد افزايش يافته است. نرخ تورم مواد غذايي همچنان بيشتر از ۶۰ درصد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون