• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

جزييات ترخيص اقلام كرونا و سرم‌هاي دپو شده در گمرك

گزارش گمرك ايران به معاون دادستان تهران نشان مي‌دهد كه از ۱۳۰۰ سرم وارداتي اخير دپو در گمرك، تاكنون حدود ۴۰ درصد ترخيص شده است، در كنار آن ۲۵۰ تن سرم بيماران دياليزي نيز با مجوز وزارت بهداشت ترخيص شده ولي هنوز تكليف ۲۵۰ تن سرم تاريخ‌گذشته مشخص  نيست.
به گزارش ايسنا، به دنبال دپوي اقلام دارويي مربوط به كرونا و همچنين سرم‌هاي وارداتي، در شهريورماه سال جاري طي بازديدي كه معاونان دادستان تهران از گمرك تهران و فرودگاه امام خميني(ره) انجام دادند، با توجه به مذاكرات صورت‌گرفته تكاليفي براي تعيين‌تكليف  و ترخيص فوري اين اقلام  صادر  شد.
اين در حالي است كه حدود ۲۵۰ تن سرم از سال ۱۳۹۵ وارد گمرك شده بود ولي با توجه به عدم تعيين‌تكليف عمدتا تاريخ‌گذشته بودند. همچنين بيش از ۲۵۰ تن ديگر سرم مخصوص بيماران دياليزي در حدود يك‌سال اخير وارد گمرك شده بود كه به دليل عدم ورود و صدور مجوز وزارت بهداشت ترخيص نشده بود. از سوي ديگر با توجه به كمبود سرم در داخل كشور از نيمه مردادماه واردات آن آغاز شد و با وجود ترخيص اين اقلام به صورت حمل يكسره، برخي محموله‌ها به دليل عدم صدور مجوز وزارت بهداشت در گمرك تخليه شده بود كه در مجموع به حدود ۱۳۰۰ تن مي‌رسيد، سرم‌هايي كه واردكنندگان تاكيد داشتند با مجوز وزارت بهداشت آن را وارد كرده اما اين وزارتخانه موضوع را نپذيرفته بود. به هر طريق با توجه به دستور دادستان مبني بر تعيين‌تكليف سرم‌ها و اقلام كرونايي، به تازگي ارونقي معاون فني گمرك ايران در مكاتبه‌اي با پسنديده، معاون قضايي دادستان عمومي و انقلاب تهران به اعلام گزارشي در رابطه با اين موضوع و تكاليف تعيين شده پرداخته است.
طبق اين گزارش بيش از ۶.۹ ميليون عدد سرم انساني به وزني بالغ بر ۴.۴ هزار تن به صورت حمل يكسره از گمرك تهران ترخيص شده است ولي ۲۸ كاميون سرم انساني متعلق به دو شركت، در انبار شركت انبارهاي عمومي گمرك تهران  تخليه  شده  است.
 همچنين ۲۵۰ تن سرم مخصوص بيماران دياليزي، با اخذ مجوزهاي قانوني، از گمرك ترخيص شده و ساير اقلام مرتبط در آستانه اظهار يا انجام تشريفات گمركي قرار دارد.
در رابطه با سرم‌هاي تاريخ‌گذشته اعلام شده كه هنوز از گمرك تخليه نشده است و بر اين اساس معاون فني گمرك به معاون دادستان تهران پيشنهاد كرده كه سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي به قيد فوريت نسبت به امحاي ۲۵۰ تن سرم انساني رسوبي موجود در انبارهاي مرجع تحويل ‌گيرنده  گمرك  تهران  اقدام  كند.
در رابطه با ۱۳۰۰ تن سرم وارداتي كه در چند ماه اخير وارد شده بود نيز اين گزارش نشان مي‌دهد كه تاكنون حدود ۴۰ درصد با مجوز وزارت بهداشت ترخيص شده است، معاون فني گمرك به دادستان پيشنهاد كرده كه وزارت بهداشت به قيد فوريت نسبت به استقرار نمايندگان خود در گمرك فرودگاه امام خميني (ره) براي تعيين تكليف قطعي اقلام و كالاهاي سلامت محور رسوبي در سردخانه‌ها و انبارهاي مرجع تحويل‌گيرنده در گمرك جهت بررسي و تعيين‌تكليف نزديك به ۸۰۰ تن سرم انساني موجود و تخليه‌شده ظرف سه ماه اخير، اقدام و نتيجه اقدامات به دادستان اعلام شود. در بخشي از اين گزارش اشاره شده كه اقلام كرونايي از جمله مواد اوليه دارويي به صورت حمل يكسره از گمرك ترخيص شده است. در ميان اين اقلام مي‌توان به ترخيص ۳۵.۳۲۱ كيلوگرم بتادكس، ۲۵.۴۵۴ كيلوگرم رمدسيوير (از جمله ۱۳ تن رمدسيوير تزريقي شركت اريكه تجارت ويستا)، ۴.۹۲۶ كيلوگرم فاويپيراوير، ۸.۱۴۶ كيلوگرم فاموتيدين و ۱.۷ هزار تن سرم انساني، در بازه زماني بازديد معاونان دادستاني عمومي و انقلاب تهران از گمرك فرودگاه امام خميني(ره)، با اخذ مجوزهاي قانوني لازم و رعايت ساير مقررات اشاره كرد. براساس اين گزارش تشريفات گمركي كليه واكسن‌هاي كروناي وارداتي طي ۷۸ محموله وارده، همچنان به صورت حمل يكسره و شبانه‌روزي، از پاي پرواز صورت پذيرفته و اين اقلام تحويل نمايندگان  وزارت  بهداشت  شده  است.
همچنين در ساير اقلام سلامت‌محور بيش از ۱۰۰۰ تن شيرخشك و غذاهاي متابوليك از گمرك ترخيص شده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون