• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5065 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۵ آبان

دموكرات‌ها با درس گرفتن از انتخابات ويرجينيا مي‌خواهند از شكست در انتخابات 2022 كنگره جلوگيري كنند

اقدامات عملي براي فرار از شكست‌هاي آينده

بايدن از دموكرات‌هاي كنگره خواست به طرح‌هاي دولت راي موافق بدهند

محمدحسين لطف‌الهي

 

شكست دموكرات‌ها در ويرجينيا و پيروزي بسيار خفيف آنها در نيوجرسي باعث شده تا تلاش‌ها براي تحقق وعده‌هاي جو بايدن و رسيدگي به موضوعاتي كه باعث سرخوردگي راي‌دهندگان دموكرات شده افزايش يابد و گام‌هايي در راستاي كاهش نارضايتي عمومي برداشته شود اما علاوه بر جمهوري‌خواهاني كه همه تلاش خود را براي به بن‌بست كشاندن طرح‌هاي كاخ سفيد به كار بسته‌اند، دموكرات‌ها با يك مانع جدي ديگر نيز مواجه هستند: دموكرات‌هاي محافظه‌كار. انتخابات دوم نوامبر 2021 براي دموكرات‌ها يك زنگ خطر جدي بود. آنها در ويرجينيا كه در سال‌هاي اخير يكي از دژهاي مستحكم حزب دموكرات در انتخابات به حساب مي‌آمد و در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 با اختلاف 10درصد به بايدن راي داده بود، رقابت را به جمهوري‌خواهان واگذار كردند و در حالي با اختلاف يك درصدي در نيوجرسي به پيروزي رسيدند كه كمتر از يك سال قبل جو بايدن با 15درصد برتري، ترامپ را در اين ايالت شكست داده بود. گمانه‌زني‌هاي زيادي درخصوص دلايل ناكامي‌هاي حزب دموكرات از سوي كارشناسان و چهره‌هاي سياسي مطرح مي‌شود اما بيشتر آنها معتقدند ناتواني دموكرات‌هاي كنگره در تصويب طرح‌هاي وعده داده شده جو بايدن اصلي‌ترين دليلي است كه باعث شده پايگاه راي ثابت دموكرات‌ها به محل تاخت‌وتاز جمهوري‌خواهان بدل شود.

از نگاه برخي كارشناسان، اقدام اخير راي‌دهندگان دموكرات در راي دادن به جمهوري‌خواهان يك اقدام «تنبيهي» بوده است. روزنامه نيويورك تايمز در اين خصوص مي‌نويسد: «از نگاه برخي مقام‌هاي ارشد حزب دموكرات، به نظر مي‌رسد كه راي‌دهندگان در حال تنبيه دموكرات‌ها هستند، چراكه آنها زمان زيادي را صرف مذاكره بدون نتيجه درباره طرح‌هايي كرده‌اند كه كمترين توضيح درخصوص آنها به مردم ارايه شده است.» 
چپ‌گرايان حزب دموكرات بر اين باورند كه تنها راه نجات حزب از وضعيت فعلي و جلب رضايت راي‌دهندگان، اين است كه آنها بتوانند مجموعه‌اي از دستاوردها در راستاي بهبود وضعيت زندگي شهروندان داشته باشند و به خوبي اين دستاوردها را به افكار عمومي بشناسانند. به گفته آنها به سرانجام رساندن طرح‌هايي نظير بازسازي زيرساخت‌ها، مقابله با تغييرات اقليمي و توسعه رفاه اجتماعي كه ماه‌هاست در كنگره با بن‌بست دموكرات‌هاي محافظه‌كار مواجهند، كاري است كه مي‌تواند مانع از تكرار شكست‌هاي اخير حزب دموكرات در انتخابات سال آينده شود.
رائول گريجالوا، نماينده چپ‌گراي حزب دموكرات از آريزونا مي‌گويد: «ما شاهد برآورده نشدن طيف وسيعي از انتظارات راي‌دهندگاني هستيم كه در سال 2020 به دموكرات‌ها راي داده بودند و همين موضوع براي كاهش آراي دموكرات‌ها در ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز كافي به نظر مي‌رسد.» او تاكيد دارد ديگر به «سكوت» درخصوص رفتارهاي مخرب سناتور جو مانچين از ويرجينياي غربي و سناتور كريستين سينما از آريزونا ادامه نخواهد داد. گريجالوا در توضيح اين مساله مي‌افزايد: «ما در تمام اين مدت از آنها و اقداماتي كه انجام مي‌دهند عصبي بوديم اما نمي‌توانستيم اين موضوع را فرياد بزنيم، چراكه شرايط را در درون حزب بدتر مي‌كرد.» الكساندريا اوكازيو كورتز، نماينده شناخته شده نيويورك در مجلس نمايندگان نيز با گريجالوا موافق است: «صادقانه بگويم نتيجه‌اي كه در ويرجينيا به دست آمد حاصل كارزاري كاملا ميانه‌رو و آرام بود كه به هيچ‌وجه نمي‌توانست ترقي‌خواهان را تهييج كرده و پاي صندوق‌هاي راي بياورد.» سناتور تيم كين از ويرجينيا هم معتقد است افراد نبايد منافع حزب را قرباني منافع شخصي خود كنند. او روز جمعه به «اينسايدر» گفت: «مردم هم در مجلس نمايندگان و هم در مجلس سنا به دموكرات‌ها راي دادند و ما اكنون اكثريت را در هر دو مجلس دراختيار داريم. در اين شرايط مردم از ما انتظار اقدام دارند اما برخي افراد به جاي گام برداشتن در اين مسير، به دليل خواست‌هاي شخصي، مسير را سد كرده‌اند.»
به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور دموكرات امريكا نيز به خوبي اين پيام را دريافت كرده است. او چهارشنبه شب زماني كه خبرنگاران درباره نتايج انتخابات‌ها از او پرسيدند جو بايدن تاكيد كرد كه مردم نياز به «دستاورد» دارند. كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه دستاوردهايي به آنها ارايه دهيم كه وضعيت زندگي‌شان را بهتر كند. رويترز گزارش داده بايدن به اين اظهارات اكتفا نكرده و در تماس‌هاي متعدد با اعضاي كنگره از آنها خواسته به طرح‌هاي دولتش كه ماه‌هاست معطل مانده‌اند راي دهند. به نوشته رويترز، رييس‌جمهور امريكا اقدام به انجام لابي با هم حزبي‌هاي دموكرات خود در كنگره براي تضمين تصويب بودجه پيشنهادي زيرساختي خود كرد.  در صورت راي نياوردن طرح پيشنهادي دولت امريكا براي بودجه 1.75 تريليون دلاري خدمات زيرساختي و پوشش‌هاي اجتماعي، اين اقدام شكست بزرگي براي بايدن و هم‌حزبي‌هايش در نخستين سال رياست‌جمهوري وي خواهد بود. دموكرات‌ها بايد در مورد جزييات بودجه 1.75 تريليون دلاري دولت بايدن و بودجه يك تريليون دلاري براي انجام خدمات زيرساختي موافقت كنند. پيش‌تر، مجلس سناي امريكا با اين طرح دولت بايدن موافقت كرده بود و حالا براي اجرايي شدن آن رييس‌جمهور امريكا نياز به راي مثبت مجلس نمايندگان دارد. يكي از مقامات كاخ سفيد در اين باره گفت: «جو بايدن با تعداد زيادي از نمايندگان مجلس تماس گرفت و از آنها خواست حتما به پيشنهاد بودجه‌اي دولت راي مثبت دهند.» قرار بود راي‌گيري در مورد بودجه پيشنهادي بايدن در ساعات پاياني روز پنجشنبه يا بامداد روز جمعه برگزار شود. يكي از دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا كه نخواست نامش فاش شود اظهار كرد در مورد تصويب اين طرح هنوز ترديدهايي وجود دارد. هانري كوئلار، مشاور نمايندگان دموكرات در مجلس امريكا در اين باره اظهار كرد: «حل همه ابهامات در مورد بودجه 1.75 تريليون دلاري دولت ممكن است امكان‌پذير نباشد. ابهامات زيادي درباره اين طرح وجود دارد كه موجب شده جمهوري‌خواهان و برخي نمايندگان دموكرات با آن مخالف باشند.»
با اين وجود گروهي از دموكرات‌ها اما دقيقا نقطه مقابل اين تفكر را دارند. كاتلين رايس، عضو مجلس نمايندگان روز چهارشنبه در اين خصوص اظهار كرد كه «من تعجب مي‌كنم چرا گروهي از هم حزبي‌هاي ترقي‌خواه من فكر مي‌كنند ما بايد بيشتر از گذشته به جناح چپ متمايل شويم و طرح‌هاي چپ‌گرايانه را در كنگره تصويب كنيم. هيچ‌كدام از اين مسائلي كه آنها بازگو مي‌كنند در مطالبات راي‌دهندگان ديده نمي‌شود.» نگاه ديگري نيز در ميان دموكرات‌ها وجود دارد كه معتقدند اين شكست‌ها يك زنگ خطر جدي نيستند. ريچل مدو، مجري و كارشناس شبكه خبري MSNBC مي‌گويد: «شكست در ويرجينيا نبايد يك كابوس بزرگ براي دموكرات‌ها باشد. آخرين باري كه يك رييس‌جمهور در سال نخست دولتش توانست اوضاع را جوري مديريت كند كه فقط يكي از رقابت‌هاي فرمانداري را واگذار كند، در زمان ريگان بود ... بايدن كاري را كرد كه كسي از زمان ريگان انجام نداده بود... در انتخابات (چند ماه قبل) فرمانداري كاليفرنيا ديديم كه نامزد دموكرات‌ها پيروز شد و از دفعه قبل نيز بيشتر راي آورد... براي اولين‌بار از دهه 80 ميلادي، جمهوري‌خواهان نتوانستند رقابت دو فرمانداري را در اولين سال رياست‌جمهوري حزب مخالف پيروز شوند.» در اين ميان، جمهوري‌خواهان با بهره‌گيري از فضاي به وجود آمده و نارضايتي‌هاي گسترده از عملكرد بايدن كه از نگاه برخي دموكرات‌ها حاصل «ميانه‌روي افراطي» است، دولت بايدن را به چپ‌گرايي متهم مي‌كنند و اين موضوع را دليل شكست دموكرات‌ها در ويرجينيا مي‌خوانند. ميچ مك كانل رهبر جمهوري‌خواهان در سنا روز پنجشنبه در اين باره گفت: «رييس‌جمهور بايدن تنها با در اختيار داشتن 50 كرسي سنا و اكثريت شكننده در مجلس نمايندگان، تصميم گرفت تا به چپ راديكال اجازه دهد كشور را اداره كند. شهروندان امريكايي خواهان بازگشت به وضعيت عادي هستند.» كوين مك كارتي رهبر جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان امريكا نيز خطاب به دموكرات‌ها تهديد كرد، آنها ديگر در امان نيستند و سال آينده بايد براي به دست آوردن بيش از 70 كرسي با جمهوري‌خواهان بجنگند. مك كارتي پس از پيروزي گلن يانگ‌كين، هم حزبي‌اش در انتخابات فرمانداري ايالت ويرجينيا گفت: «جمهوري‌خواهان مي‌توانند در انتخابات ميان دوره‌اي سال 2022، 60 كرسي از دست رفته را بازگردانند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون