• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5065 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۵ آبان

پرونده تعليق جودوي ايران اسير حواشي

چه كسي گل به خودي مي‌زند؟

گروه ورزش

 

درحالي‌كه تاريخ 3 آذر به عنوان روز رسيدگي به شكايت فدراسيون جودوي ايران از فدراسيون جهاني بابت تعليق 4 ساله مشخص شده، آرش ميراسماعيلي رييس فدراسيون و كميته ملي المپيك وارد يك جنجال رسانه‌اي شدند. 

پرونده تعليق جودوي ايران بعد از گذشت 3 سال هنوز پرابهام و چالش‌برانگيز است. بعد از ماجراي سعيد ملايي در مسابقات قهرماني جهان در سال 2019 كه به تعليق دايم جودوي ايران منجر شد، با شكايت فدراسيون جودوي كشورمان دادگاه حكميت ورزش فدراسيون جهاني جودو را ملزم كرد تعليق نامحدود را لغو و تعليق مدت‌دار را جايگزين آن كند. به همين دليل سال گذشته كميته انضباطي فدراسيون جهاني جودو با بررسي مجدد پرونده جودوي ايران را 4 سال از حضور در مسابقات بين‌المللي محروم كرد. فدراسيون جودوي ايران نيز بابت همين مساله از فدراسيون جهاني جودو در دادگاه CAS شكايت كرد. رسيدگي به اين شكايت در تاريخ 3 آذر انجام و تكليف جودوي ايران در 4 سال آينده روشن مي‌شود. حال در آستانه برگزاري جلسه دادگاه آرش ميراسماعيلي با كميته ملي المپيك وارد يك جدال لفظي شدند كه بعيد به نظر مي‌رسد كمكي به حل مشكل ورزش ايران كند.
روز چهارشنبه آرش ميراسماعيلي در گفت‌وگو با بخش اخبار ورزشي تلويزيون از ارسال نامه‌اي از سوي كميته ملي المپيك ايران به فدراسيون جهاني جودو خبر داد. ميراسماعيلي با انتقاد تند از صالحي‌اميري گفت: اقدام كميته ملي المپيك خودسرانه بوده و به ضرر ما تمام خواهد شد. ميراسماعيلي همچنين نامه كميته ملي المپيك ايران به فدراسيون جهاني جودو را «ملتمسانه» و از «موضع ضعف» خواند. ميراسماعيلي گفت: «متاسفانه روز گذشته متوجه شديم آقاي صالحي اميري بدون هماهنگي و اجازه ما نامه‌اي را به رييس فدراسيون جهاني جودو ارسال كرده كه براي ما جاي تعجب دارد.‌ اگر قرار است نامه‌اي ارسال شود بايد با تيم حقوقي كاملا مشورت شود. ما نامه‌اي را با امضاي حدود ۴ يا ۵ هزار جودوكار ايران به كميته ملي المپيك داديم و از آنها خواستيم اين نامه را به كميته بين‌المللي المپيك اعلام كنند اما متاسفانه روز گذشته متوجه شديم يك نامه ملتمسانه بدون هماهنگي ما به فدراسيون جهاني جودو ارسال شده كه شايد بر روند پرونده اثرگذار باشد.» ميراسماعيلي در پايان تاكيد كرد: «روز ۳ آذر براي ما خيلي مهم است و هر نامه، حركت و مصاحبه‌اي روي نتيجه دادگاه تاثير دارد.»
اظهارنظر ميراسماعيلي بلافاصله با واكنش كميته ملي المپيك مواجه شد. كيكاووس سعيدي دبير كل كميته ملي المپيك ضمن ابراز تاسف از اظهارنظر ميراسماعيلي ادعاي او مبني بر ارسال نامه به صورت خودسرانه را تكذيب كرد. سعيدي متن نامه‌اي را در اختيار رسانه‌ها قرار داد كه در آن ميراسماعيلي از كميته خواسته از فدراسيون جودو حمايت كند. در اين نامه آمده: «خانواده بزرگ جودو ايران انتظار دارد تا كميته ملي المپيك از خواسته بحق كه رفع تعليق و بازگشت دوباره جودوكاران به ميادين بين‌المللي است حمايت جدي نموده و نسبت به انعكاس آن به كميته بين‌المللي المپيك و پيگيري تا حصول نتيجه اقدام نمايد.»
سعيدي دبير كل كميته ملي المپيك در رابطه با اين موضوع گفت: «اظهارات و ادعاي مطرح‌شده ميراسماعيلي مايه تعجب و تاسف است. تمام تلاش‌هاي لازم از سوي كميته ملي المپيك با كميته بين‌المللي المپيك، فدراسيون جهاني جودو و دادگاه حكميت ورزش براي لغو تعليق صورت گرفته است و ادامه هم خواهد داشت.» 
كميته ملي المپيك همچنين از متن نامه ارسالي خود به فدراسيون جهاني جودو و IOC نيز رونمايي كرد. در اين نامه كه به نظر معمولي مي‌رسد و در آن چيزي دال بر «التماس» به چشم نمي‌خورد ضمن برشمردن شرايط پيش‌آمده براي جودوي ايران و آسيب‌هايي كه به 60 هزار جودوكار ايراني وارد شده آمده: «از آنجا كه كميته بين‌المللي المپيك و فدراسيون‌هاي بين‌المللي هميشه و بدون هيچ تبعيضي كنار ورزشكاران و مدافع حقوق آنها بوده‌اند، مايليم از راهكار خردمندانه مديريتي جنابعالي بهره گرفته تا از اين طريق به جامعه جودوكاران ايران كمك شود.»
دبير كل كميته ملي المپيك در بخش ديگري از اظهاراتش متقابلا از اقدامات ناهماهنگ فدراسيون جودو در اين مدت خبر داد. 
سعيدي گفت: «هيچ اقدام ناهماهنگي تاكنون از جانب ما صورت نگرفته است اما متاسفانه فدراسيون جودو رسما و بدون هماهنگي با كميته ملي المپيك اقدامات خودسرانه زيادي انجام داده است از جمله ارتباط تلفني با فدراسيون جهاني جودو كه كميته ملي المپيك از كم و كيف آن بي‌اطلاع است.»
بعد از اين جنجال رسانه‌اي و درحالي‌كه به نظر مي‌رسيد اوضاع آرام شده روابط عمومي فدراسيون جودو جوابيه‌اي تند عليه اظهارات سعيدي منتشر كرد. در اين بيانيه كه در استوري رييس فدراسيون جودو با بيت «هست از پس پرده گفت‌وگوي من و تو/ چون پرده برافتد نه تو ماني و نه من» همراه شد ادعا شده مسوولان كميته ملي المپيك بعد از مصاحبه ميراسماعيلي و بيان حقايق با او تماس گرفتند و عذرخواهي كردند اما بعد در رسانه‌ها جور ديگري حرف زدند. روابط عمومي فدراسيون همچنين مدعي شد مصاحبه‌هاي رييس كميته ملي المپيك عليه رييس فدراسيون جهاني باعث بروز رفتار خصمانه از سوي آنها شده است! 
جنجال رسانه‌اي آرش ميراسماعيلي تنها اقدام او در ماه‌هاي گذشته نبوده و رييس فدراسيون جودو بارها و بارها با مصاحبه‌هاي آتشين بي‌مناسبت در مورد اسراييل و سعيد ملايي پرونده جودوي ايران را قطورتر كرده است. طبق اطلاعاتي كه از وزارت ورزش و كميته ملي المپيك رسيده مقامات ورزش ايران چندين بار در خفا به رييس فدراسيون جودو بابت اين اظهارات كه بدون هماهنگي انجام مي‌شود هشدار داده‌اند.
 حال سوال اينجاست كه اگر هر مصاحبه و اظهارنظري مي‌تواند در شرايط پرونده جودوي ايران تاثير بگذارد، چرا رييس فدراسيون جودو چنين جنجال‌هايي در رسانه‌ها به وجود مي‌آورد؟ آيا رييس فدراسيون جودو براي شكست احتمالي در دادگاه حكميت ورزش دنبال مقصر مي‌گردد؟
 شايد هم ميراسماعيلي تلاش مي‌كند در صورت برنده شدن تمام موفقيت را به نام خودش سند بزند و به اين ترتيب مي‌خواهد بگويد كميته ملي المپيك نه تنها هيچ كمكي در حل پرونده نكرد كه باعث بروز مشكل هم شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون