• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5066 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۶ آبان

وزراي خارجه ايران و آذربايجان تلفني گفت‌وگو كردند

تلاش باكو براي جبران تنش‌آفريني در رابطه با تهران

گروه ديپلماسي 

جمهوري آذربايجان تلاش براي كاهش تنش خودساخته با ايران را آغاز كرده است. درحالي‌كه الهام علي‌اف، رييس‌جمهور آذربايجان در چند هفته اخير با اظهارات ضدايراني و جنجالي رابطه تهران و باكو را دستخوش تحولات ناخوشايند كرده بود به نظر مي‌رسد كه برخورد ديپلماتيك ايران با اين فضا و تلاش براي مديريت صحنه، مقام‌هاي آذربايجان را متوجه تبعات تداوم تنش‌آفريني در رابطه با ايران كرده است. بر همين اساس روز گذشته «جيحون بايراموف» وزير خارجه جمهوري آذربايجان همزمان در گفت‌وگويي با خبرگزاري صداوسيما از علاقه‌مندي باكو براي توسعه رابطه با تهران سخن گفته و البته تماس تلفني هم با حسين امير عبداللهيان وزير خارجه ايران داشته است. 

«جيحون بايراموف» در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا‌و‌سيما با تاكيد بر اينكه باكو علاقه‌مند به توسعه روابط با ايران است، گفت: زمينه همكاري‌هاي زيادي پيش روي دو كشور است. مي‌توانم بگويم با توجه به اشتراكات فراوان دو كشور، طرح‌هاي زيادي براي همكاري‌هاي دوجانبه وجود دارد. مطمئن هستم كه روابط خوب گذشته را مي‌توانيم براساس حسن همسايگي توسعه دهيم.
وزير خارجه جمهوري آذربايجان با تاكيد بر ادامه گفت‌وگو‌هاي ديپلماتيك بين مسوولان وزارت خارجه دو كشور گفت: از گفت‌وگو‌هاي رسمي و غيررسمي ديپلماتيك هفته‌هاي اخير خرسنديم و با گفت‌وگو‌هاي تلفني همكار محترم خودم (اميرعبداللهيان) اعتقاد داريم برخي مباحث قابل حل است. اختلاف‌نظر بين همه‌ كشور‌ها محتمل است و هيچ كشوري از اين قاعده مستثني نيست و حتي ممكن است بين كشور‌هاي همسايه هم باشد، اما مناسبت‌هاي نزديك و همسايگي ما با ايران نشان داده با گفت‌وگو مي‌توان برخي از اين اختلاف‌نظر‌ها را رفع كرد.
جيحون بايراموف با اشاره به لزوم توسعه روابط دو كشور گفت: اولويت سياست خارجي جمهوري آذربايجان حفظ و توسعه روابط با كشور‌هاي همسايه به ويژه جمهوري اسلامي ايران است و با توجه به زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي فراوان همكاري‌هاي دوجانبه و پيشينه هميشه مثبت اين روابط، در آينده نيز شاهد توسعه روابط دو كشور خواهيم بود.
تاكيد دوجانبه ايران و آذربايجان بر رفع سوءتفاهم‌ها
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه و جيحون بايرامف وزير خارجه جمهوري آذربايجان روز گذشته در يك گفت‌وگوي تلفني درخصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. وزير امور خارجه آذربايجان در ابتدا جوياي حال وزير امور خارجه كشورمان شده و براي ايشان شفاي عاجل طلب كرد.
اميرعبداللهيان با يادآوري برادري و روابط نزديك بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، يادآوري كرد كه در ماه‌هاي اخير همزمان با بروز برخي سوءتفاهمات، طرف‌هايي كه دوستدار روابط خوب بين دو كشور نيستند، فعال شده بودند كه با درايت مقامات دو كشور از آن عبور كرديم. اكنون دو كشور مي‌توانيم به سمت گسترش هرچه بيشتر همكاري‌هاي دوجانبه حركت كنيم.
وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان نيز با بيان اينكه نبايد اجازه داد ديگران از سوءتفاهمات بين دو كشور استفاده كنند، تاكيد كرد كه هرگونه سوءتفاهمي بايد در محيط دوستي و برادري حل‌و‌فصل شود و باكو آماده گسترش همه‌جانبه روابط است. 
روابط تجاري دوجانبه و تعيين نماينده در كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور از جمله ديگر موضوعات مورد اشاره در اين تماس بود. وزير امور خارجه همچنين خاطرنشان كرد كه جمهوري اسلامي ايران از فرمت‌هاي منطقه‌اي از جمله فرمت ۳+۳ قويا حمايت مي‌كند و معتقد است كه مي‌توان مشكلات منطقه‌اي را از طريق سازوكارهاي درون‌منطقه‌اي حل‌وفصل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون