• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5066 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۶ آبان

وزير خارجه روسيه در گفت‌وگو با اميرعبداللهيان:

همه طرف‌ها بايد به تعهدات برجامي بازگردند

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز شنبه در تماس تلفني درخصوص موضوعات مورد علاقه از جمله مذاكرات آتي وين و نيز تحولات جاري در منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر كردند. لاوروف در اين گفت‌وگو جوياي سلامت وزير امور خارجه كشورمان در پي ابتلا به ويروس كرونا شد. اميرعبداللهيان ضمن تاكيد بر خوب بودن شرايط عمومي خود، ضمن تمجيد از مواضع سازنده و مثبت روسيه در قبال موضوع هسته‌اي ايران، تاكيد كرد. وزير امور خارجه با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌كننده برجام درخصوص زمان برگزاري گفت‌وگوها با گروه 1+4، تاكيد كرد كه پيشرفت سريع گفت‌وگوها مستلزم آن است كه طرف‌هاي اروپايي و امريكا با اجتناب از زياده‌خواهي و طرح خواسته‌هاي فرابرجامي، رويكردي واقع‌بينانه و سازنده در پيش گيرند. اميرعبداللهيان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران سابقه و روند مذاكرات پيشين در وين را مدنظر دارد، تصريح كرد ايران در مذاكرات آتي مطالبات خود را با قوت پيگيري خواهد كرد. وزير امور خارجه خاطرنشان كرد كه به هيچ‌وجه نبايد در جديت جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان ترديد داشت. اميرعبداللهيان با اشاره به تحريم‌هاي تازه امريكا عليه ايران، تصريح كرد اگرچه جمهوري اسلامي ايران نسبت به نيات طرف امريكايي ترديد دارد، با اين وجود چنانچه طرف امريكايي به‌طور كامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بيشتر نداشته باشد، جمهوري اسلامي ايران نيز به اجراي همه تعهدات خود بازخواهد گشت.
وزير امور خارجه در اين تماس با اشاره به همكاري‌هاي سازنده جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر لزوم پرهيز مديركل آژانس از اتخاذ مواضع سياسي تاكيد و خاطرنشان كرد كه ايران به همكاري‌هاي فني با آژانس ادامه خواهد داد.
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در اين تماس با تاكيد بر اهميت احياي برجام، تصريح كرد كه همه طرف‌ها و در وهله نخست ايالات متحده مي‌بايست به تعهدات خود بازگردند. لاوروف يادآور شد كه مسكو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب امريكا در قبال برجام تاكيد داشته است.
در اين تماس طرفين درخصوص لزوم ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به افغانستان با توجه به در پيش بودن فصل سرما توافق كردند. دو‌طرف همچنين بر اهميت تشكيل دولتي فراگير در افغانستان تاكيد كردند. وزير امور خارجه در اين تماس به آخرين وضعيت تحولات در حوزه قفقاز نيز اشاره داشته و عنوان كرد كه جمهوري اسلامي ايران از مذاكرات منطقه‌اي در قالب ۳+۳ و ساير فرمت‌هاي مورد توافق براي حل و فصل مسائل قفقاز و توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي حمايت مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون