• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5066 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۶ آبان

«زبان و شاعري» به چاپ چهارم رسيد

بازخواني چيستيِ شعر

كتاب «زبان و شاعري» با ترجمه پيمان چهرازي به چاپ چهارم رسيد.
به گزارش «اعتماد»، «زبان و شاعري» عنوان كتابي است شامل چهار مقاله از چهار نويسنده بنام دنيا كه نشر آگه به تازگي آن را با ترجمه پيمان چهرازي راهي بازار نشر كرده است. در اين كتاب مقالاتي مي‌خوانيد به قلم ساموئل بكت، استفان مالارمه، والتر بنيامين و ادگار آلن پو. نويسندگاني كه هر كدام جايگاه ويژه و نام بلند خود را در تاريخ ادبيات معاصر دنيا دارند. اين چهارمين چاپ كتاب «زبان و شاعري» از سوي نشر آگه است. عناوين مقالات «زبان و شاعري» از اين قرارند: 
«شالوده شعر» نوشته ادگار آلن پو، «بحران شعر» نوشته استفان مالارمه، «دانته. برونو. ويكو. جويس» نوشته ساموئل بكت و «فلانور» نوشته والتر بنيامين. كتاب با كنار هم گذاشتن اين چهار مقاله اين امكان را فراهم مي‌كند كه برخي از جزييات و ابهامات موجود در تعريف شعر، در قالب نوعي تلاقي يا هم‌پوشاني، در پرتو يكديگر وضوح يابند.
«دانته. برونو. ويكو. جويس» در واقع نخستين مطلب منتشر شده به قلم بكت است. بكت در اين متن كه در سال ۱۹۲۹ منتشر شده بود، در تحليل ساختار مدرن و نامتعارف رمان «شب زنده‌داري فينگن‌ها» اثر جيمز جويس، به خاستگاه‌هاي زبان و شعر رجوع مي‌كند. اين رمان معروف جويس به زبان غامضش شهرت دارد. ادگار آلن پو نيز قائل به گونه‌اي نبوغ در شاعر راستين است. به‌زعم او شاعر سهمي از زيبايي اصيل آسماني را در دل تجربه الهام و تخيل، در شعر به قالب كلام در مي‌آورد. استفان مالارمه، در ميانه بحراني كه شعر فرانسوي بعد از هوگو را درگير خود كرده، ايده پيوند دروني و تنگاتنگ شعر و موسيقي را، در شكلي بي‌واسطه و فردي، مطرح مي‌كند.
مقاله والتر بنيامين نيز در اصل بخشي از كتاب «شارل بودلر: شاعري غنايي در عصر سرمايه‌داري پيشرفته» بنيامين به نام «فلانور» است. محققان بسياري به ايده فلانور يا پرسه‌گرد بنيامين در مقالات يا سخنراني‌هاي خود ارجاع داده بودند، اما هيچ‌گاه اين مطلب به فارسي ترجمه نشده بود. به عبارتي مخاطب فارسي بارها با اين واژه برخورد مي‌كرد، اما اصل متن را نمي‌دانست كه چيست؟ با ترجمه چهرازي پيش‌تر كتاب «چگونه شعر بخوانيم» نوشته ‌تري ايگلتون نيز توسط نشر آگه منتشر شده است.
اين مجموعه مقاله با شمارگان ۲۲۰ نسخه، ۱۲۸ صفحه و بهاي ۳۲ هزار تومان منتشر شده است. سومين چاپ اين كتاب پاييز سال گذشته ۱۳۹۹ با شمارگان ۲۲۰ نسخه و بهاي ۲۵ هزار تومان منتشر شده بود. چاپ نخست اين كتاب نيز پاييز سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهاي ۱۹ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون