• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5073 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان

مخاطبان صفحه اينستاگرام رييسي، پس از 100 روز از آغاز دولت سيزدهم چگونه فكر مي‌كنند؟

شيب منفي محبوبيت

محمد رهبري| هادي صفري

با گذشت 100 روز از آغاز به كار دولت ابراهيم رييسي، حالا شهروندان قضاوت بهتري از عملكرد او دارند. آنها وزيران پيشنهادي رييسي، معاونانش، نطق‌ها و سخنراني‌هايش و مهم‌تر از اين موارد، عملكرد ابراهيم رييسي را طي اين مدت بررسي كرده و بهترين داور براي قضاوت عملكرد او هستند. شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي ابراهيم رييسي و حاميانش هنوز در اذهان مردم باقي است و قياس آن شعارها با عملكرد امروز دولت براي مردم كار دشواري نيست.

در راستاي ارزيابي قضاوت شهروندان از عملكرد دولت رييسي، در مطالعه‌اي دادكاوانه، كامنت‌هاي اينستاگرامي ابراهيم رييسي مورد تحليل قرار گرفته است. اين كامنت‌ها از آن‌رو داراي اهميت هستند كه ديدگاه مخاطبان اينستاگرامي رييسي و كساني كه او را دنبال مي‌كنند، نشان مي‌دهد. به همين منظور، كامنت‌هاي 3 پست اول اينستاگرامي ابراهيم رييسي پس از آغاز به كارش همراه با كامنت‌هاي 3 پست آخر اينستاگرام او، 100 روز پس از آغاز به كار دولت سيزدهم كه طي روزهاي 18 تا 20 آبان‌ماه منتشر شد، استخراج شده و مورد مقايسه قرار گرفت كه ابر كلمات حاصل از آن به شرح زير است. 
مقايسه اين كامنت‌ها كاملا معنادار است. به‌طور طبيعي كليدواژه «مردم» در كامنت‌هاي هر دو مقطع پرتكرار بوده است؛ اما در مقطع اول يعني آغاز به كار دولت سيزدهم، مردم آغاز رياست‌جمهوري را به ابراهيم رييسي تبريك گفته و براي او ابراز موفقيت كرده‌اند. كامنت‌هاي آن مقطع زماني نشان مي‌دهد كه بخشي از مخاطبان صفحه اينستاگرامي رييسي به او و آينده ايران اميد داشته‌اند. از منظر سياسي نيز برخي از اين مخاطبان خواستار محاكمه روحاني و دولت قبلي شده بودند.
اما با گذشت 100 روز از دولت رييسي شرايط كاملا فرق كرده است. نمودار زير به خوبي بيانگر اين تفاوت‌هاست. مخاطبان صفحه اينستاگرامي رييسي، در مورد اميد و موفقيت به مراتب كمتر صحبت كرده‌اند؛ آنها در خصوص قيمت ماشين و خودرو، بورس و گراني كالاها مطالبات‌شان را بيان داشته‌اند و حتي ديگر مطالبه محاكمه روحاني و كابينه قبلي را ندارند و به نسبت قبل، كلمه «اميد» را به مراتب بيشتر تكرار كرده‌اند.
اين نمودار حاوي نشانه‌هاي مهمي درخصوص نگرش مردم نسبت ‌به دولت ابراهيم رييسي است؛ به‌ويژه از آن جهت كه حاوي كامنت‌هاي اينستاگرامي ابراهيم رييسي و مخاطبان خود آن فرد است. اينكه حتي نام ابراهيم رييسي كمتر به ‌كار برده شده، كاربران او را كمتر «سيد» ناميده‌اند يا كلمه «سلام» كمتر تكرار شده است، نشان از تغيير لحن و ادبيات اين مخاطبان در مواجهه با ابراهيم رييسي است و اين در حالي است كه تعداد كامنت‌هاي پست‌هاي اينستاگرامي در صفحه او نيز كاهش يافته است. به‌طور مثال، كلماتي همچون «حقوق»، «بورس» و حتي «گراني» در حالي نسبت به ابتداي دولت رييسي پرتكرار بوده كه تعداد كامنت‌ها به‌ نسبت كمتر بوده و درنتيجه اين كلمات درصد بيشتري از كامنت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
تحليل اين كامنت‌ها مي‌تواند نشانه روشني از تغيير نگاه مردم به ابراهيم رييسي و دولتش باشد كه در آينده نيز مي‌تواند تداوم داشته باشد. آنچه از اين كامنت‌ها مشخص است، آن است كه ابراهيم رييسي بايد هرچه سريع‌تر فكري به حال گراني و افزايش قيمت‌ها كرده و با ارايه برنامه‌اي، مانع از تداوم وضع موجود شود؛ چراكه در غير اين صورت معلوم نيست همين ميزان محبوبيت او نيز تحت‌الشعاع قرار نگرفته و ميزان محبوبيتش بيش از اين كاهش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون