• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5073 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان

جشنواره آييني سنتي نيازمند تقويت زيرساخت

دولت حداقل‌ها را براي تئاتري‌ها در نظر مي‌گيرد

بهناز مهدي‌خواه كه با نمايش «وصيت پرماجرا» در اين دوره از جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي حضور دارد بر لزوم تقويت زيرساخت‌ها براي برگزاري آنلاين جشنواره تاكيد كرد. بهناز مهدي‌خواه كارگردان نمايش «وصيت پر ماجرا» كه در اين دوره از جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي حضور دارد درباره اين اثر نمايشي به خبرنگار مهر گفت: «وصيت پرماجرا» يك نمايش خيمه شب بازي است كه براي گروه سني بزرگسال آماده شده است. من سال‌ها در عرصه نمايش كودك كار كردم اما اين‌بار تصميم گرفتم كه با استفاده از قصه‌هاي كهن ايراني و پژوهش‌هايي كه داشتم، كاري را در حوزه بزرگسال ارايه كنم در نتيجه پس از مطالعه و پژوهش، ايده اين كار به ذهنم رسيد. اين هنرمند درباره محتواي نمايش بيان كرد: اين نمايش درباره تاجر ثروتمندي است كه پس از مرگ خود، اموالش و غلام سياه خود مبارك را به پسر خود مي‌بخشد. در روند اين داستان، تاجر نصايحي را براي فرزند خود به‌جا مي‌گذارد كه متاسفانه پسر به آنها پايبند نيست و عموما به دردسر دچار مي‌شود. درواقع هر بار كه پسر حاج ميرزا قلي‌خان، به وصيت پدر عمل نمي‌كند و دچار مخمصه مي‌شود مبارك تنها يار و همراه اوست تا آنجا كه مشكلات پسر به حدي گسترش پيدا مي‌كند كه تصميم به فروش غلام سياه خود مي‌گيرد.
وي برگزاري جشنواره نمايش آييني و سنتي را فرصتي در راستاي اجراي آثار اينچنيني خواند و ادامه داد: اين جشنواره براي من و كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند مجالي است كه بتوانيم كارهاي‌مان را به مخاطبان و علاقه‌مندان نشان دهيم و خود نيز از كارهاي همكاران‌مان بهره‌مند شويم. نمايش‌هاي آييني و سنتي هنوز هم نزد مخاطبان عام و خاص، علاقه‌مندان زيادي دارد تا جايي كه بسيار ديده‌ايم كه حتي در نمايش‌هاي خياباني نيز استقبال از كارها تا چه حد گسترده است ضمن اينكه همه فعالان عرصه نمايش آييني و همكاران من نيز، چنين آثاري را به شكل تخصصي دنبال مي‌كنند بنابراين ما نياز داريم كه حداقل هر دو سال يك‌بار، فضايي براي نمايش آثار اين عرصه كه ريشه در فرهنگ و انديشه ملي ما دارد، داشته باشيم. مهدي‌خواه يادآور شد: به دليل وضعيت كرونا برخي جشنواره‌ها مانند يونيما مبارك به صورت مجازي برگزار شد و همه ما نمايش‌ها را به صورت آنلاين ديديم. بديهي است كه اين يك تجربه تازه به‌شمار مي‌رود و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما معتقدم كه تحت هر شرايطي نمايش و جشنواره نبايد تعطيل شود كما اينكه در مورد اين جشنواره نيز سختي‌ها و مشقت‌هاي بسياري در پشت پرده، تحمل شده است تا بتوانيم شاهد برگزاري آن باشيم البته اميدوارم كه مخاطبان ما به ديدن نمايش و تئاتر به صورت آنلاين عادت نكنند زيرا اين امر، تئاتر را دچار تغييراتي جدي خواهد كرد. اين كارگردان تئاتر بر لزوم حمايت از هنرمندان تاكيد كرد و گفت: هنرمندان تئاتر، كم‌توقع‌ترين افراد هستند و شايد به همين دليل است كه دولت حداقل‌ها را براي اين قشر درنظر مي‌گيرد. من بالغ بر ۲۰ سال است كه در عرصه خيمه شب بازي فعاليت مي‌كنم از اين رو ابزارهاي موردنياز كار خود را دارم و معمولا آثارم را برمبناي امكانات طراحي مي‌كنم اما هنرمندان جوان‌تر و افرادي كه در ابتداي راه هستند و قصد تجربه دارند، عموما با مشكلات بيشتري روبه‌رو مي‌شوند و نياز به حمايت مالي و امكاناتي براي ديده شدن دارند كه بايد در سيستم فرهنگي و هنري كشور براي آن راهكاري انديشيده شود.
مهدي‌خواه در پايان برگزاري جشنواره به صورت آنلاين را نيازمند توجه به زيرساخت‌هاي موجود دانست و گفت: براي برگزاري آنلاين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي لازم است كه به ساعت پخش نمايش‌ها توجه شود تا ما نيز بتوانيم كارهاي همكاران‌مان را ببينيم. براي بخش مجازي نيز، نيازمند تصويربرداري با كيفيت هستيم چون در جشنواره عروسكي شاهد كيفيت پايين كارها بوديم و اين مساله به بدنه كارها آسيب وارد كرد بنابراين تقويت زيرساخت‌ها يك ضرورت جدي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون