• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5073 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان

زلزله‌هاي بالاي 6 ريشتر روز گذشته استان‌هاي فارس و هرمزگان را ناآرام كرد

زلزله جنوب، امارات و عربستان را هم لرزاند

بعدازظهر يكشنبه  (۲۳ آبان) دو زمين‌لرزه شديد ۶.۴ و ۶.۳ ريشتري استان هرمزگان را لرزاند. براساس گزارش مركز لرزه‌نگاري ايران، اين دو زلزله در ساعت‌هاي 15 و36 دقيقه و 15 و 37 دقيقه يعني تنها در فاصله چند ثانيه از يكديگر رخ داد. لرزش اين زمين‌لرزه‌هاي پيوسته، در استان‌هاي كرمان و فارس و همچنين در جزاير تنگه هرمز از جمله كيش و قشم نيز احساس شد. فاصله مركز زلزله تا بندرعباس، مركز استان هرمزگان، حدود ۴۳ كيلومتر بوده و تاكنون دست‌كم يك مرگ ناشي از آن گزارش شده است. عمق اين زلزله در ۱۸ كيلومتري زمين اعلام شده است. شدت زلزله به حدي بود كه مردم وحشت‌زده و سراسيمه به خيابان‌ها ريختند. اين زمين‌لرزه در شهرستان‌هاي ميناب و قشم هم با تكان‌هاي زياد احساس شده است. زمين‌لرزه‌اي ديگر به بزرگي ۴ در مقياس ريشتر استان هرمزگان حوالي قلعه‌قاضي را در ساعت 16 و 10 دقيقه لرزاند. اين زمين‌لرزه در عمق ۱۰ كيلومتري زمين بود. 
ايران كشور زلزله‌خيزي است و هر از چندگاهي در گوشه‌اي از كشور اخبار زلزله منتشر مي‌شود. اما ظاهرا اين مساله به اندازه تلفاتش براي مسوولان اهميت ندارد. هفته گذشته بود كه سخنان يكي از مديران پايتخت درباره زلزله حاشيه‌ساز شد. جلال بهرامي معاون شهرداري تهران، درباره زلزله احتمالي در تهران گفته بود: «يك زمين 13 هكتاري در جنوب تهران براي دفن اجساد جانباختگان احتمالي در زمان‌هاي بحران در حال آماده‌سازي است تا در صورت زلزله احتمالي «جسدها زمين نماند كه باعث بيماري شود.»
بسياري به اين مدير شهرداري انتقاد كرده و سخنان او را تصويري از نگاه مديران به اين مقوله دانسته بودند. 
با اين حال زلزله منتظر تصميم مديران نمي‌ماند؛ همان‌طوركه زلزله روز گذشته چند استان كشور را لرزاند و پس‌لرزه‌هايش به كشورهاي همسايه هم رسيد اما براساس اخبار مديران محلي تاكنون اين زلزله تنها 2 نفر تلفات جاني داشته است.
براساس اخبار مختلفي كه در خبرگزاري‌ها در خصوص زلزله در جنوب كشور منتشر شده است؛ آنچه مديران درباره جزييات حادثه و تعداد تلفات آن اعلام كرده‌اند، به اين شرح است. 
   مهدي ولي‌پور رييس امداد و نجات هلال‌احمر نيز در خصوص زلزله ديروز گفت: «فعلا گزارشي از زلزله لافت اعلام نشده است. طبق تماس با دهياري و بخشداري‌هاي نقاط تحت‌تاثير زمين‌لرزه، فعلا خسارت يا مصدوميتي اعلام نشده است. همكاران ما در حال اعزام هستند و تاكنون گزارش‌ها در حد ريزش ديوار برخي نقاط و يكي از روستاهاي سيرجان در جنوب كرمان است و در خود قشم گزارشي از خسارت نداشته‌ايم.»
  جعفر ميعادفر رييس اورژانس كشور نيز گفت: «همكاران در حال بررسي منطقه هستند اما در خود قشم چهار تيم ارزيابي مشغول بررسي هستند. در اين منطقه اتفاقي رخ نداده و مصدوميتي نداشتيم و در حال بررسي حوالي منطقه نيز هستيم. اين زمين‌لرزه از قدرت بالايي برخوردار بوده است و بالگرد اورژانس و دو قايق آمبولانس در حال ارزيابي منطقه هستند.»
  مختار سلحشور مديرعامل جمعيت هلال‌احمر هرمزگان نيز از وسعت شديد زلزله در استان هرمزگان و ميزان خرابي‌ها خبر داد و گفت: «زلزله‌اي با قدرت 6.4 در مقياس ريشتر در ساعت 15و 36 دقيقه در عمق 18 كيلومتري به مركزيت لافت جزيره قشم رخ داد و در كوه گنو هم احساس شد. او شدت اين زمين‌لرزه را در بندرعباس، ميناب، رودان و جزيره قشم دانست و از گزارش‌هاي مردمي و از ميزان شدت خرابي‌ها خبر داد. همچنين از بررسي و ارزيابي دقيق تيم‌هاي ارزياب به منطقه اطلاع داد و از ستاد بحران در آماده باش كامل خبر داد.»
  اسماعيل نجار رييس سازمان مديريت بحران كشور، از آماده‌باش تمامي نيروهاي امدادي و خدماتي در پي زلزله ۶.۴ ريشتري رخ داده در بندرعباس خبر داد و با اشاره به زلزله رخ‌داده در جنوب كشور گفت: «زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۶.۴ ريشتر عمق ۱۸ كيلومتري منطقه لافت در استان هرمزگان را لرزاند و چند ثانيه پس از آن نيز زلزله‌اي ديگر به بزرگي ۶.۳ ريشتر همين منطقه را در عمق ۱۰ كيلومتري از زمين لرزاند. او در خصوص جزييات و خسارات اين دو زمين‌لرزه شديد در منطقه جنوب شرق كشور و منطقه قشم در ساعت 5 و 30 دقيقه روز يكشنبه (23 آبان‌ماه) خبر داد و اعلام كرد در بندرعباس دو نفر جان باختند. يكي از اين افراد به دليل سقوط تير برق و ديگري نيز به دليل سقوط نماي ساختمان جان خود را از دست داده‌اند. رييس سازمان مديريت بحران كشور از مردم خواست كه خونسردي و آرامش خود را حفظ كنند و از توجه به شايعات پرهيز كرده و از تماس طولاني‌مدت با تلفن همراه پرهيز كنند تا ظرفيت خطوط اشغال نشود. همچنين لازم است پروتكل‌هاي بهداشتي نيز از سوي مردم رعايت شود.»
 مجتبي خالدي سخنگوي سازمان اورژانس كشور همچنين در خصوص زلزله در جنوب كشور گفت: «زمين‌لرزه‌اي با قدرت بيش از ۶ ريشتر در هرمزگان رخ داده است. او از زلزله سال گذشته در اين استان اطلاع داد و عنوان كرد سال گذشته نيز شاهد وقوع زمين‌لرزه در اين محدوده بوديم. او همچنين از وجود 5 آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس از هرمزگان و پنج دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس كه در استان فارس در حالت آماده‌باش هستند خبر داد و اعلام كرد تيم‌هاي ارزياب در محل در حال ارزيابي هستند و يك فروند بالگرد اورژانس نيز اعزام شد.»
 علي بيت‌اللهي مدير بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نيز با اشاره به زلزله ديروز در شمال بندرعباس، گفت: «در ۴۷ كيلومتري شمال بندرعباس زلزله‌اي به بزرگاي ۶.۵ رخ داده است كه براساس گزارش‌هايي كه دريافت كردم اين زمين‌لرزه در كرمان نيز احساس شده است. هنوز اطلاعاتي از ميزان خسارات اين زلزله به دست ما نرسيده است، ولي اگر اين زلزله در نزديكي مراكز جمعيتي رخ داده باشد، با توجه به بافت مسكوني اين مناطق كه سازه‌هاي خشت و گلي و بنايي هستند، قطعا مخرب است. در رابطه با گسل‌هاي مسبب اين زلزله، احتمال داده مي‌شود كه منتهي‌اليه گسل‌هاي زاگرس است كه در بالاي تنگه هرمز واقع شده است، ولي نياز به بررسي بيشتر دارد. مدير بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه بندرعباس يك منطقه لرزه‌خيز است اشاره كرد در شمال بندرعباس در جايي كه جهت سازوكار تكتونيكي تغيير مي‌كند، بسيار لرزه‌خيز است. در اين منطقه يك گره تكنونيكي واقع شده و زمي‌لرزه‌هاي زيادي در اين منطقه ايجاد شده و از آن به عنوان يك زون لرزه‌اي ياد مي‌شود.»
 براساس اعلام مركز هواشناسي امارات، پس‌لرزه‌هاي زمين‌لرزه ۶.۴ ريشتري در جنوب ايران در چندين منطقه از امارات و عربستان نيز احساس شده است.
شبكه العربيه در گزارشي در خصوص زلزله جنوب ايران اعلام كرد: «تعدادي از شهروندان در برخي از شهرهاي نواحي شرقي عربستان نيز لرزه‌هاي خفيفي احساس كرده‌اند.»
همچنين مركز لرزه‌نگاري اروپا، مديترانه شدت اين زمين‌لرزه را ۶.۵ ريشتر اعلام كرده كه در ۶۸ كيلومتري شمال غرب بندرعباس به وقوع پيوسته است.
هرچند در گزارش‌هاي اوليه كه مركز هواشناسي امارات توييت كرد، شدت اين زمين‌لرزه در جنوب ايران ۶.۲ ريشتر اعلام شده بود. بنابر گزارش العربيه، ساكنان ابوظبي، دبي و راس‌الخيمه از لرزش ساختمان‌ها و خانه‌ها در پي وقوع اين زلزله خبر دادند هرچند تاكنون خسارت جدي گزارش نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون