• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5073 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان

با وجود سير نزولي دانش‌آموزان نمي‌توانيم نيروي ثابت استخدام كنيم

ناصر سليمان‌زاده، رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري وزارت آموزش و پرورش در واكنش به كمبود معلم در برخي مدارس گفت: «وقتي جمعيت دانش‌آموزي مدام كم و زياد مي‌شود، ما نمي‌توانيم تعدادي نيرو به صورت ثابت استخدام كنيم.»ناصر سليمان‌زاده، رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري وزارت آموزش و پرورش در گزارشي از ايلنا در واكنش به موضوع كمبود معلم در استان تهران و كلاس‌هاي خالي از معلم گفت: «ما با مديران كل اداره آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌هاي تهران صحبت كرديم و اعلام كرده‌اند كه كمبودي ندارند، سامانه‌ها هم كمبودي را نشان نمي‌دهد.»رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر فردي با موردي مواجه شده است، دقيقا نام مدرسه را اعلام كند تا موضوع در اسرع وقت بررسي شود. به هر حال آموزش و پرورش بيش از ۵۰۰ هزار كلاس درس دارد كه در اين بين ممكن است براي برخي معلمان مشكلي پيش بيايد، مثلا بيمار باشد يا به هر دليلي نتواند چند روزي در مدرسه حضور يابد كه سريعا تمهيدات لازم انجام خواهد شد.»
مديران اعلام كرده‌اند كمبود نيرو ندارند
او در ادامه گفت: «اين مساله جديدي نيست و سال‌هاي قبل هم وجود داشته، اگر مدت‌ عدم حضور معلم كوتاه باشد، معاون يا يكي از همكاران اين خلأ را پر مي‌كنند، در غير اين صورت سريعا معلم ديگري جايگزين خواهد شد. اما اينكه تا امروز كلاسي خالي و بدون معلم مانده باشد، امكان‌پذير نيست. آيا امكان دارد والدين بابت‌ عدم حضور معلم در مدت ۵۰ روزي كه از آغاز سال تحصيلي مي‌گذرد، اعتراض نكنند؟»سليمان‌زاده در پاسخ به اين سوال كه استان تهران چه ميزان معلم كم دارد، گفت: «ما سامانه‌اي داريم كه در آن تعداد نيروهاي موجود، تعداد كلاس‌هاي ايجاد شده، تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده و... مشخص است. الان در سامانه‌ها و روي كاغذ كمبودي مشهود نيست. در ضمن مديران هم اعلام كرده‌اند كه كمبود نيرو ندارند و در برخي موارد ساماندهي نيروها مناسب نبوده كه اصلاح شده است.»
كلاس بدون معلم قابل پذيرش نيست
رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: «كمبودهايي كه اعلام مي‌شود واقعي نيست و توسط آن افكار عمومي را خراب مي‌كنند.»
او در واكنش به صحبت‌هاي رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس درباره كمبود معلم در كشور گفت: «ما در كشور كمبود نيرو داريم و اصلا منكر اين مساله نيستيم، اما طبق روال هر سال آن را مديريت مي‌كنيم. مديريت كمبود به اين صورت است كه از معلمان درخواست مي‌كنيم اضافه كار بگيرند يا از معلمان در شرف بازنشستگي مي‌خواهيم كه همكاري خود را با ما ادامه بدهند.»
دو شيفته كردن مدارس براي جبران كمبود معلم
او درباره حواشي موجود از جذب برخي نيروها در آموزش و پرورش گفت: «برخي مي‌خواهند با بزرگ‌نمايي مشكلات، تعدادي نيرو را خارج از چارچوب قوانين جذب آموزش و پرورش كنند. بدين صورت مشكلاتي را براي دولت و مدارس به منظور استفاده از نيروهاي دوره نديده ايجاد مي‌كنند. همچنين با همين شيوه اجازه نداده‌اند تا افرادي كه توانايي دارند از اضافه كار استفاده كنند.» رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري درباره اضافه كاري معلمان در ازاي دو شيفت كردن مدارس گفت: «يك زماني هست كه وضعيت نيروي انساني ما خوب است و اجازه نمي‌دهيم كه نُرم تعداد دانش‌آموزان در كلاس‌ها زياد شود و سعي مي‌كنيم معلمان در يك شيفت كار كنند، اما وقتي كمبود نيروي انساني داريم، آيا مي‌توان كلاس‌هاي درس را تعطيل كرد يا مدارس را داير نكرد؟»
سهميه استخدامي در برخي كلانشهرها مناسب نيست
سليمان‌زاده گفت: «كمبود نيروي انساني در آموزش و پرورش مشهود است و ما چاره‌اي جز مديريت آن نداريم. راه‌هاي مديريت هم متفاوت است؛ به عنوان مثال يكي از راه‌هايي كه در تهران و ساير كلانشهرها اتفاق مي‌افتد، اين است كه تعداد دانش‌آموزان كلاس را بالا مي‌برند.»او با بيان اينكه سهميه استخدامي در برخي كلانشهرها مناسب نيست، گفت: «سهميه استخدامي ما در برخي كلانشهرها مناسب نيست، بنابراين چون معلم نيست نمي‌توان كلاس را تعطيل كرد، پس بايد ميانگين تعداد دانش‌آموزان در كلاس درس را بالا برد.»رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري گفت: «دولت يك برنامه‌ريزي بلندمدت انجام مي‌دهد و مجوزهاي استخدام را با توجه به پيش‌بيني آمار دانش‌آموزي به آموزش و پرورش مي‌دهد.»
از سال ۱۴۰۵ تعداد دانش‌آموزان نزولي مي‌شود
او گفت: «علاوه بر اينها طبق آمارهايي كه از مركز آمار گرفته‌ايم از سال ۱۴۰۵ ميزان تعداد دانش‌آموزان دچار سير نزولي خواهد شد. با توجه به اين موضوع مساله استخدام بايد مديريت شود.» رييس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و امور اداري گفت: «جمعيت دانش‌آموزي مدام نوسان دارد، ما نمي‌توانيم تعدادي نيرو به صورت ثابت استخدام كنيم و بگوييم كه هر سال مثلا ۳۰ هزار ورودي و ۳۰ هزار خروجي به صورت ثابت داريم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون