• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5077 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ آبان

اقتصاد بين‌الملل

کلاهبرداری و سرقت از پلتفرم‌های ارز دیجیتال به میلیاردها دلار رسید
تحقیقات جدید انجام شده توسط شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین الیپتیک Elliptic نشان می دهد که موارد کلاهبرداری و سرقت در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز در سال جاری میلادی تاکنون منجر به زیان 10.5 میلیارد دلاری شده است. بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، پول نقد به پلتفرم های به اصطلاح امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) سرازیر شده است که نشان دهنده گسترش شدید تمایل به ارزهای دیجیتال است. پلتفرم‌های DeFi به کاربران اجازه می‌دهند در حالی که دروازه‌بان‌های سنتی امور مالی مانند بانک‌ها را دور می‌زنند، وام دهند، وام بگیرند و پس‌انداز کنند (معمولا به صورت ارز رمزنگاری شده). حامیان این بخش می‌گویند که این فناوری دسترسی ارزان تر و کارآمدتر به خدمات مالی را ارائه می دهد. داده‌های ردیاب بخش DeFi Pulse نشان می‌دهد که ارز دیجیتال به ارزش 86 میلیارد دلار در حال حاضر در پلتفرم‌های دی‌فای ذخیره شده است، در حالی که سال گذشته این رقم حدود 12 میلیارد دلار بود. کاربران از سال 2020 تاکنون بیش از 12 میلیارد دلار از طریق برنامه‌های DeFi، پلتفرم‌های وام‌دهی و صرافی‌ها متحمل ضرر شده‌اند، که اکثر ضررها تنها در سال 2021 رخ داده است.


سقوط قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته
قیمت بیت‌کوین تا سطح ۵۵ هزار و ۷۰۰ دلار پایین آمد.  این رقم پایین‌ترین قیمت بیت کوین از ۲۳ مهر است.  بیت‌کوین اکنون با قیمتی حدود ۵۶ هزار و ۲۵۰ دلار معامله می‌شود که افتی ۵ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته و افتی ۱۳ درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده است.


هشدار سازمان ‌ملل درباره افزایش نرخ جهانی حمل‌ونقل کانتینری
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد UNCTAD، روز پنجشنبه اعلام کرد که بهبود اقتصاد جهانی به دلیل افزایش نرخ های حمل و نقل کانتینری که احتمالا تا سال 2022 ادامه خواهد داشت، در خطر است. آنکتاد در گزارش بررسی حمل و نقل دریایی 2021 خود که در تاریخ 18 نوامبر منتشر شد، اظهار داشت که در سطح فعلی، افزایش نرخ جهانی حمل و نقل کانتینری می‌تواند سطح قیمت واردات را تا 11 درصد افزایش دهد. سطح قیمت مصرف کننده نیز متعاقبا به طور متوسط 1.5 درصد از هم اکنون تا سال 2023 افزایش خواهد یافت. با این حال، بر اساس این گزارش، تأثیر نرخ‌های بالای حمل‌ونقل حتی در اروپا به طور مساوی پخش نمی‌شود و عموما در اقتصادهای کوچک‌تر بیشتر خواهد بود. انتظار می‌رود کشورهای جزیره‌ای کوچک که به میزان زیادی به تحویل از طریق دریا وابسته هستند، بیشترین آسیب را از این موضوع متحمل شوند. بر اساس این گزارش، آنها احتمالا شاهد افزایش قیمت واردات به میزان  24 درصد و قیمت مصرف کننده به میزان 7.5 درصد باشند به گفته آنکتاد، زنجیره‌های تامین که در حال حاضر تحت تاثیر نرخ بالای حمل و نقل قرار گرفته‌اند، در طول سال آینده بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.


پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی از کاهش قیمت نفت
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد به ‌دنبال افزایش عرضه نفت و بالا رفتن میزان ذخایر نفتی دنیا در سال آینده میلادی، قیمت نفت از حدود 80 دلار فعلی پایین‌تر می‌آید. پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام برنت در سال آینده میلادی به‌خاطر مازاد عرضه در بازار به ‌دنبال افزایش تولید آمریکا و ائتلاف اوپک پلاس، تا 72 دلار در هر بشکه کاهش یابد. طبق جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از دورنمای کوتاه‌مدت بازار، تقاضای جهانی برای نفت خام تا پایان سال جاری میلادی از عرضه فراتر می‌رود که باعث می‌شود قیمت نفت در ماه پایانی 2021 بالاتر از 80 دلار در هر بشکه باقی بماند. مصرف جهانی نفت برای پنجمین فصل پیاپی از تولید نفت پیشی گرفته ‌است. این روند از سه ‌ماهه سوم 2020 آغاز شده بود. ذخایر نفتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 424 میلیون بشکه از آن زمان پایین آمده‌است. این آژانس در گزارش خود آورده‌است: «بازار جهانی نفت هنوز هم با کمبود عرضه مواجه است، اما می‌توان کاهش قیمت نفت را در آینده پیش‌بینی کرد.»


نه اردوغان کوتاه می‌آید نه لیر
لیر با تصمیم جدید بانک مرکزی ترکیه دوباره ریزش کرد. این در حالی است که رییس جمهور ترکیه نرخ بهره بالا را علت اصلی مشکلات می داند. بانک مرکزی ترکیه بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد که این مساله مجددا واکنش شدید بازار ارز را در پی داشت. تنها یک روز پس از آن که اردوغان، رییس جمهور ترکیه نرخ بهره بالا را علت اصلی مشکلات و خلاف دستورات دینی خواند، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را مجددا یک درصد کاهش داد و به ۱۵ درصد رساند. اردوغان در خط و نشان دیروز خود گفته بود: من نه می خواهم و نه می توانم کنار طرفداران نرخ بهره بالا قرار بگیرم. دومینوی ریزشی لیر ترکیه کماکان ادامه دارد و حتی اخبار خوبی نظیر کاهش نرخ بیکاری نیز کماکان نتوانسته جو روانی ایجاد شده را از بین ببرد. رسیدن نرخ تورم ترکیه به بالاترین سطح سه سال اخیر بیش از پیش تمایل شهروندان این کشور را برای نگهداری دلار به منظور حفظ ارزش پول خود افزایش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون