آمار جذب مشترك در ايام كرونا، همراه اول بيشترين، ايرانسل كمترين
گزارش آماري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مقطع زماني منتهي به پايان سهماهه دوم سال 1400 گوياي آن است كه همراه اول همچنان پيشتاز و پيشران ارايه فناوري نسل 4 در كشور بوده و بيش از مجموع مشتركان 2 اپراتور ديگر، كاربران را تحت پوشش قرار داده است. به گزارش آيتي آناليز، براساس گزارش اين سازمان از وضعيت توسعه ارتباطات پهنباند ثابت و سيار و تفكيك فناوريهاي ارايهشده، همراه اول بيش از 38 ميليون مشترك تحت پوشش شبكه نسل 4 (4G) دارد. مقايسه اين تعداد از مشترك زماني حايز اهميت است كه مجموع مشتركان نسل 4 دو اپراتور ديگر يعني ايرانسل و رايتل رقمي بيش از 35 ميليون مشترك را شامل ميشود. براساس آمار مذكور همراه اول بالغ بر 10 ميليون مشترك نسل 3 و بيش از 38 ميليون مشترك نسل 4 را تحت پوشش دارد. اين در حالي است كه تعداد مشتركان نسل 4 ايرانسل بيش از 32 ميليون نفر و تعداد مشتركان نسل 4 رايتل نيز بيش از 3 ميليون مشترك است. به اين ترتيب همراه اول در ارايه خدمات نسل 4 در ايران سهم بازاري 52.5 درصدي داشته و 48.5 درصد باقيمانده نيز در اختيار دو اپراتور ايرانسل و رايتل قرار دارد. در خدمات نسل 3 هم همراهاول به علت در اختيار داشتن بيشترين مشترك و بزرگترين شبكه پوشش ارتباطات در كشور، بالغ بر 10 ميليون مشترك را تحت پوشش دارد كه اين آمار در مجموع 2 اپراتور ايرانسل و رايتل به كمي بيش از 6 ميليون مشترك ميرسد و در نهايت اينكه براساس آمار تجميعي مشتركان نسل 3 و 4، در ايران تا پايان سهماهه دوم سال 1400، همراه اول با بيش از 48 ميليون مشترك از مجموع تعداد مشتركان ايرانسل با 38 ميليون مشترك و رايتل با 4 ميليون مشترك، همچنان پيشتاز بوده و 8 ميليون مشترك بيشتر را از نعمت خدمات 3G و 4G برخوردار كرده و مانع بروز شكاف ديجيتال و جلوگيري از محروميتهاي ارتباطي در كشور شده است. در همين حال بررسي يك آمار ديگر در خصوص ميزان افزايش مشتركان اپراتورهاي موبايل و مقايسه اين اطلاعات با يكديگر نيز حاوي نكات جالبي است. بررسي آمار رگولاتوري از مقطع زماني 3ماهه چهارم سال 98 تا 3ماهه دوم سال 1400 كه مقارن با ايام كرونا بود نشان ميدهد كه همراهاول بيشترين جذب مشترك را داشته است. پس از همراه اول، رايتل بالاترين درصد جذب مشترك را داشته و در انتها نيز ايرانسل كمترين درصد جذب مشترك را در مقطع مذكور داشته است. اين در حالي است كه در ايام كرونا كشور با بيسابقهترين حجم تقاضاي مشتركان و هجوم به خدمات ارتباطاتي و اينترنت مواجه شد و از سوي ديگر نيز تعاملات جهاني با ركود مواجه شده بود كه امر توسعه زيرساختها و ظرفيتها را با كندي و مشكل مواجه ميكرد. با اين وجود براساس آمار، همراه اول در برهه مواجهه با معضل كرونا، توانست تعداد مشتركان خود را از 34 ميليون مشترك در 3ماهه چهارم سال 98 به بيش از 48 ميليون مشترك تا 3ماهه دوم سال 1400 برساند و به اين ترتيب با 42.25درصد رشد، بيشترين مشترك در كشور را از نعمت خدمات ارتباطي بهرهمند كرد. پس از همراه اول، رايتل قرار دارد كه به نسبت تعداد مشتركان خود و با 29.30درصد توانست در رتبه دوم تغيير تعداد مشتركان در ايام كرونا بايستد. در جايگاه آخر از نظر درصد جذب مشتركان از پايان سال 98 تا زمان كنوني نيز ايرانسل قرار دارد كه با 19.15درصد رشد توانست تعداد مشتركان خود را از حدود 32 ميليون مشترك به 38 ميليون مشترك برساند. نكته قابل توجه آنكه اين اختلاف در تعداد مشتركان و اقدامات همراهاول در توسعه خدماتش در اقصينقاط كشور امروز باعث بهرهمندي ميليونها نفر از ارتباطات، اينترنت، شبكه ملي اطلاعات و متعاقب آن خدمات آموزش الكترونيكي، تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي و دولت الكترونيكي در كشور به ويژه در 2 سال گذشته و برخورد با بحران كرونا شده است كه در صورت نبود اين اقدامات، كشور با محروميتهاي آموزشي، اقتصادي و فرهنگي زيادي مواجه ميشد.