• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

تمبر و نقش آن در پيشبرد اهداف بشردوستانه

زهره مولوي

زندگي در صلح و پيوند با مردم ديگر سرزمين‌ها، همواره يكي از بزرگ‌ترين آرزوهاي هر ملتي بوده و هست. به همين دليل، هرگونه تلاش در اين زمينه و كمك به تعامل و همزيستي مسالمت‌آميزتر نوع بشر با يكديگر و حتي بشر با طبيعت، برگ زريني است در افتخارات تاريخ بشري.
از تمبر همواره به عنوان يك نماد فرهنگي ماندگار ياد مي‌شود كه قابليت بسيار زيادي براي انتقال پيام، از جمله پيام «صلح» دارد. شركت پست عراق به تازگي (21 سپتامبر- 31 شهريور)، تمبري با موضوع صلح منتشر كرد كه حاوي عكس‌هايي از سفر پاپ فرانسيس (رهبركاتوليك‌هاي جهان) به اين كشور و ديدارش با آيت‌الله سيستاني، از مراجع تقليد تشيع است.
بعد از انجام اين رويداد مهم تاريخي، شايد صدها فيلم و عكس منتشر شد و پيام اين ديدار را به جهانيان مخابره كرد، اما آنچه مي‌تواند آن را براي سال‌ها و بلكه قرن‌ها ماندگار كند و به نسل‌هاي بعدي هم منتقل سازد، چاپ تمبر و ثبت آن در مجموعه‌هاي تمبر سراسر جهان است. 
مسلما اين‌گونه تمبرها، فقط يك قطعه كوچك بهادار نيست كه پشت پاكت‌هاي پستي عراق چسبانده و نصب شود. بلكه حاوي يك پيام مهم تاريخي و سياسي و سندي معتبر براي مورخان امروز و فرداست. 
اداره پست سازمان ملل متحد (UNPA) نيز امسال در يك حركت مهم فرهنگي با چاپ سه تمبر از موسيقيدان مشهور جهان «جان لنون»، توجه جهانيان را به اهميت تمبر در انتقال پيام‌‌هاي مهم فرهنگي، سياسي و اجتماعي جلب كرد. زيرا امسال (2021) پنجاهمين سالگرد ساخت آهنگ معروف «تصوركن» توسط اين موسيقيدان مشهور با هدف تاكيد بر موضوع صلح بود.
اين سه قطعه تمبر، براساس دلار امريكا، يورو اروپا و فرانك سوييس و 0.50واحد بالاتر از قيمت‌هاي رايج منتشر شده است. با اين هدف كه اين مبلغ اضافه، به تامين هزينه برنامه‌هاي صلح‌باني سازمان ملل در جهان اختصاص يابد. 
اين اقدام سازمان ملل نشان مي‌دهد، تا چه اندازه مي‌توان از ظرفيت تمبر در پيشبرد اهداف صلح‌آميز بهره برد و در انتقال پيام به مخاطب و نيز مشاركت او در اين امر، تاثيرگذار بود.
اداره پست سازمان ملل كه در سال 1951 با هدف كمك به ترويج موضوعات بشر دوستانه در قالب تمبر و انتشار آن در بين تمامي ملل تشكيل شد تاكنون مسائلي مانند حقوق بشر، محيط زيست، گونه‌هاي در خطر انقراض و صلح را مورد توجه قرار داده و به تبليغ آنها روي تمبرهاي خود پرداخته‌است. اين اداره، تنها مرجع پستي است كه تمبرها را در سه ارز مختلف يعني دلار امريكا، فرانك سوييس و يورو منتشر مي‌كند. بنابراين قدرت انتشار بالايي در سطح جهان دارد.تمبرهاي سازمان ملل متحد آثار هنري هستند كه خالق آن پيش از اين برنده جوايز طراحي بين‌المللي شده و توسط بهترين چاپگرهاي امنيتي در كشورهاي مختلف به چاپ رسيده است. 
نگاه ويژه‌اي كه سازمان ملل متحد به تمبر دارد مويد آن است كه ملت‌ها نيز مي‌توانند با تمركز بيشتر بر اين نماد فرهنگي، نقش موثرتري را در توسعه مباحث بشردوستانه و صلح‌آميز و نيز انتقال پيام به مخاطب ايفا كنند و از آن به عنوان رسانه‌اي ماندگار بهره ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون