• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5082 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ آذر

در ادامه تغييرات در رويكرد سياست خارجي امارات متحده عربي

باقري با وزير مشاور در امور خارجه امارات ديدار كرد

بعد از گمانه‌زني‌هاي بسيار در مورد ديدار قريب‌الوقوع ميان يك هيات اماراتي و مقام‌هاي ايران، روز چهارشنبه خبرگزاري رسمي امارات از سفر بي‌سر و صدا و اعلام نشده علي باقري‌كني، معاون سياسي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران به امارات متحده عربي خبر داد. به گفته سخنگوي وزارت امورخارجه، اين سفر در ادامه رايزني‌هاي پيشين باقري‌كني در قطر و عمان انجام شده است و اين ديپلمات بلندپايه جمهوري اسلامي ايران، بعد از امارات متحده عربي به كويت سفر خواهد كرد. خبرگزاري رسمي امارات گزارش داد كه معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با مشاور ديپلماتيك رييس دولت امارات عربي متحده ديدار و گفت‌وگو كرده است. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي امارات (وام)، اين ديدار امروز با حضور «خليفه شاهين المرر» وزير مشاور اماراتي برگزار شده است. وام در ادامه نوشت كه در اين ديدار، روابط امارات عربي متحده و جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفته و دو طرف بر اهميت توسعه اين روابط بر اساس اصل حسن‌ همجواري و احترام متقابل در چارچوب منافع مشترك، اقدام در راستاي ثبات و شكوفايي بيشتر در منطقه و همچنين توسعه روابط اقتصادي و تجاري تاكيد كرده‌اند.
خليفه شاهين المرر كه روز گذشته در ابوظبي ميزبان معاون وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران بود از زمستان گذشته به عنوان وزير مشاور در امور خارجه كابينه امارات متحده عربي جانشين انور قرقاش شده است، پيش از اين از سال‌هاي 1999 تا 2009 به مدت يك دهه مسووليت سفارت امارات در جمهوري اسلامي ايران را بر عهده داشت. سعيد خطيب‌زاده، روز گذشته در واكنش به اين خبر به شبكه تلويزيوني الجزيره قطر گفت: «سفر معاون سياسي وزير امورخارجه به امارات در چارچوب رايزني‌هاي معمول ميان ايران و كشورهاي همسايه در حوزه خليج فارس است كه قبلا در سفرهاي وي به عمان و قطر نيز انجام شده‌ بود. مقصد بعدي باقري، كويت خواهد بود.»
پيش از اين خبرگزاري رويترز، در گزارشي مدعي شده بود كه قرار است به زودي يك هيات بلندپايه اماراتي به رياست طحنون بن زائد، برادر وليعهد ابوظبي و رييس دستگاه اطلاعاتي اين كشور به تهران سفر كند. مقام‌هاي امارات 6 سال پيش همزمان با رويداد حمله عده‌اي از تظاهركنندگان به سفارت و كنسولگري عربستان سعودي در تهران و مشهد، روابط ديپلماتيك خود را با تهران قطع كردند، اما در طول دو سال گذشته، به تدريج طرف اماراتي در حال بازسازي روابط خود با تهران است. تماس‌هاي دو طرف از سال 1399 با گفت‌وگوي تلفني و تصويري محمد جواد ظريف، وزير خارجه وقت ايران و همتاي اماراتي‌اش، عبدالله بن زائد علني شد و تاكنون چندين تماس مستقيم و غيرمستقيم ميان دو كشور برقرار شده است.
امارات، همزمان با گفت‌وگوهاي جاري ميان تهران و رياض در عراق، اقدام به بهبود روابط خود با تهران كرده است. بر خلاف امارات كه اندكي بعد از اقدام به كاهش روابط ديپلماتيك، بار ديگر سفير ايران را در كشور خود پذيرفت و براي اداره امور سفارت امارات در تهران، كاردار به ايران اعزام كرد، عربستان سعودي تاكنون از بازگشايي اماكن ديپلماتيك خود در تهران اجتناب كرده است. اواخر فروردين ماه سال جاري، روزنامه بريتانيايي فايننشيال‌تايمز از گفت‌وگوهاي محرمانه مستقيم ميان هيات‌هاي امنيتي از تهران و رياض در عراق، خبر داده‌ بود. مقام‌هاي جمهوري اسلامي و پادشاهي سعودي، تا مدتي بعد از اين گزارش از تاييد رسمي اين گفت‌وگوها اجتناب مي‌كردند، اما نهايتا مقام‌هاي رسمي دو طرف انجام گفت‌وگوهاي محرمانه در بغداد را تاييد كردند. به نظر مي‌رسد اقدام امارات در كاهش تنش‌ها با تهران، بخشي از سياست كلي ابوظبي براي اصلاح رويكردهاي سياست خارجي خصمانه در طول يك دهه گذشته با قدرت‌هاي منطقه باشد. در اين راستا، همزمان با سفر معاون وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران به امارات، وليعهد ابوظبي به تركيه سفر كرد و چندي پيش هم عبدالله بن زائد، وزير خارجه امارات در سفري رسمي براي ديدار با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به دمشق رفته ‌بود. 
علي باقري معاون سياسي وزير خارجه عصر روز گذشته پس از پايان رايزني‌ها در امارات در صفحه توييترش نوشت: در ادامه سفر به کشورهای منطقه، امروز  در دبی، در نشست دوستانه و صمیمانه‌ با دکتر انور قرقاش مشاورِ عالیِ سیاست خارجی جناب شیخ خلیفه بن زاید رئیس کشور امارات و خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات توافق کردیم تا صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون