• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

پاسخ وزارت نفت به يك يادداشت

تصميم ايران در اوپك هوشيارانه و براساس هزينه-فايده اتخاذ شد

جناب آقاي حضرتي
مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
 با سلام و تحيات
پيرو درج گزارشي با عنوان «بي‌تدبيري مهم وزير نفت در اوپك» مورخ 13/9/1400 در صفحه نخست روزنامه اعتماد و انتشار پاره‌اي موارد خلاف واقع، خواهشمند است ترتيبي اتخاذ نماييد تا وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضيحات پيوست به منظور تنوير افكار مخاطبان آن رسانه، با همان فونت و در همان جايگاه انتشار يابد. 
علي فروزنده-  مدير كل
بازگشت به يادداشت منتشرشده در صفحه نخست شماره 5089 روزنامه اعتماد در تاريخ 13 آذر 1400 با عنوان «بي‌تدبيري مهم وزير نفت در اوپك»، توضيحات زير در جهت تنوير افكار عمومي ارايه مي‌شود: 
1- موضوع «توزيع سمت دبير كل اوپك» به عنوان يكي از بندهاي مندرج در دستور كار اجلاس 182 كنفرانس اوپك در روز چهارشنبه 10 آذر 1400 مطرح و مورد توجه و بررسي وزيران كشورهاي عضو اوپك قرار گرفت. 
2- بر اساس ماده 11 اساسنامه اوپك، تصميم‌گيري در سطح كنفرانس وزارتي اوپك مبتني بر اجماع و نيازمند نظر موافق تمامي كشورهاي عضو است. البته با توجه به اينكه كويت تنها كشوري بود كه براي احراز سمت دبير كلي اوپك كانديدا معرفي كرده بود، غيرطبيعي نبود كه كانديداي كويت در چارچوب اجماع موضوع ماده 11 اساسنامه اوپك و به پيشنهاد كويت، عربستان، كنگو، گينه استوايي، ليبي، امارات، الجزاير، ونزوئلا و آنگولا به عنوان دبيركل جديد انتخاب گردد. با اعلام وزير نفت عراق مبني بر اينكه كشور عراق هم براي اين سمت كانديدا دارد، روند انتخاب كانديداي كويت متوقف و تصميم‌گيري در اين زمينه به ماه آينده موكول شد.
3- با توجه به اينكه عراق كانديداي مورد نظر خود را معرفي نكرده بود و صرفا اعلام كرده بود كه كانديدايي معرفي خواهد كرد، مقرر شد روش تصميم‌گيري براي انتخاب دبيركل اوپك در ماه آينده، همانند روشي باشد كه در سال 1395، بين دو كانديداي نيجريه و اندونزي عمل شد. به عبارت ديگر، در آن زمان با توجه به برتري نسبي آراي كانديداي نيجريه در پايان راي‌گيري، كشورهاي حامي كانديداي اندونزي نيز نتيجه راي‌گيري را پذيرفته و موافقت خود با انتخاب نيجريه را اعلام كردند تا بدين شكل، كنفرانس اوپك بر سر انتخاب دبيركل جديد به اجماع برسد.
4- فرآيند انتخاب دبير كل هم بعد سياسي و هم بعد حقوقي و اساسنامه‌اي دارد. با توجه به موافقت همه وزيران شركت‌كننده در كنفرانس، به ويژه وزير نفت عراق كه كانديدا هم داشت، با روش جديد انتخاب دبير كل، وزير نفت جمهوري اسلامي ايران با هوشياري كامل و بدون هزينه‌كرد سياسي در قبال اوپك و اعضاي آن صرفا با ارايه پيشنهادي حقوقي و با اين شرط كه روش جديد تنها محدود و مختص به همين موضوع و فقط براي يك بار خواهد بود بدون اينكه رويه جديدي بنا نهد، به اجماع پيوست. بدين‌ترتيب با پيشنهاد وزير نفت جمهوري اسلامي ايران، تماميت و اصالت مفاد اساسنامه براي انتخاب دبيركل اوپك با نظر مثبت تمامي اعضا محفوظ باقي ماند.
5- يادداشت روزنامه اعتماد صرفا به برخي ابعاد بعد اساسنامه‌اي و حقوقي مربوط به انتخاب دبير كل اوپك پرداخته و به ابعاد سياسي و هزينه - فايده مواضع سياسي كشور كمتر توجه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون