• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5091 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۵ آذر

درباره دروازه اصلي ورود به ميادين جهاني و المپيك

مراقب باشيم چرخه انتخابي فرماليته نباشد

يونس هميالي

1- رقابت‌هاي انتخابي كشتي يك رويداد پرطمطراق و برانگيزنده است. مكاني در انبوهي از لحظه‌هاي پرتلاطم. همچون پيكاني كه از كمان آرش رها شد و تا انتهاي مرزهاي اين سرزمين پيش رفت. قدمتش بيش از هفتاد سال مي‌رسد. فراز و فرودهاي فراواني را با چشمانِ سُرمه كشيده خود از نزديك ديده و لمس كرده است؛ از كودتاي بيست و هشت مرداد تا پيروزي انقلاب گرفته تا زخم‌هاي ناسور كشيده شده از دوران جنگ تحميلي. همچنين بحبوحه حوادث كابوس‌وار كوچك و بزرگ روي تشك‌هاي كشتي تا در رسانه‌هاي شنيداري و نوشتاري با توجه به رويكردهاي مختلف انديشيدن، نوشتن، نظرهاي فكري و تحليلي از اين آوردگاه حكايت‌هاي گوناگوني به تفسير كشيده شده است.

2- اين آشنا‌ترين مفهوم در كشتي اين مرز و بوم است. شايد يكي از مفاهيمي كه در اين عرصه بدون هيچ‌گونه پيش‌نيازي براي علاقه‌مندان تعريف يا تشريح مي‌شود، چون اكثر بخش‌ها و طبقات مختلف جامعه با تمام وجود مزه آن را چشيده‌اند. واژه‌اي كه هر سال درباره رقابت براي كسب دوبنده تيم ملي مطرح مي‌شود، سخن بر زبان جاري مي‌گرداند و ‌از آن يادداشت‌برداري مي‌شود، چراكه هنوز دروازه اصلي ورود به ميادين المپيك، جهاني و آسيايي همين كنكور نفسگير و جانفرساست.
3- اگر بخواهيم تك‌تك اوراق نفيس تاريخ مطبوعات كشتي را با هم بررسي كنيم، كدام يك از مباحث بيشتر مورد توجه و انعكاس اين قشر قرار گرفته ‌است؟ اگر بخواهيم مهم‌ترين موارد را در يك ليست بلندبالا فهرست‌بندي كنيم به چه عنوان‌هايي خواهيم رسيد؟ اگر بخواهيم روي يك مطلب فراگير انگشت بگذاريم كه توانسته صدها مقاله و هزاران يادداشت به خود اختصاص دهد به كدام مقوله بايد خيره شويم؟ بي‌شك رقابت‌هاي انتخابي خواهد بود. اطرافش آدم‌هاي مختلف و متنوعي گردهم آمدند و رفتند. آدم‌ها از خاطره‌‌گويي‌ها و تاريخ‌خواني‌هايش به وجد آمدند و از روزهاي تلخ و شيرين و سپيد و سياهش به شعف. اسناد پيرامون وقايع آن بسيار جذاب و شنيدني است كه مي‌توان روي آن صحه گذاشت.
4- در دوران تصدي روساي فدراسيون كشتي- از محمد دفتري تا عليرضا دبير- مساله انتخابي همواره يكي از دغدغه‌هاي آنها به حساب آمده است. برآيند اين مبحث طي آن سال‌ها به وضوح نشان داده كه اكثريت نتوانستند تدبير ويژه‌اي براي آن اتخاذ يا يك تحول شگرف در اين زمينه ايجاد كنند و يك رسالت ماندگار از خود به يادگار بگذارند. در عين حال تنها هميشه بعد از مشخص شدن ملي‌پوشان براي رهسپار شدن به آوردگاه‌هاي جهاني و المپيك، حرف‌هاي تكراري و سخنراني‌هاي ملال‌آور از مجموعه كادرفني استخراج شده كه تداعي ضرب‌المثل «آش همين آش است و كاسه همين كاسه» بوده است.
5- چرخه انتخابي تيم ملي از سوي كادرفني كشتي آزاد و فرنگي براي حضور در رقابت‌هاي قهرماني آسيا، بازي‌هاي آسيايي و جهاني 2022 اعلام شده است. هنوز زود است راجع به اين فرآيند اظهارنظر كرده و پيش‌بيني كنيم چه برآيندي روي نمودار به تصوير كشيده خواهد شد. فعلا قضاوت نخواهيم داشت تا زمان پرده بردارد كه چقدر به اين وعده‌ها جامه عمل پوشانده شده است. به اميد آنكه سرمربيان، عدالت‌محوري را در سرلوحه امور كار خود قرار دهند و همه كشتي‌گيران براي رسيدن به هدف‌هاي ترسيم شده با شور و شوق زيادي گام به اين ميدان‌ها بگذارند تا مبادا گفته اميد نوروزي قهرمان سابق جهان و المپيك كه «اين چرخه پر از ايراد و فرماليته است و نمي‌تواند عدالت را در انتخاب ملي‌پوشان اجرا كند. احساس مي‌كنم ارايه اين چرخه فقط براي راضي كردن اهالي كشتي و مردم است، در حالي كه اين چرخه اصلا انتخابي نيست» درست از آب در بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون