• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به «اعتماد»:

متوني كه در دور قبلي مذاكرات داديم قطعا قابل مذاكره است

روز گذشته، سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به «اعتماد» گفت: «در مذاكرات وين نه عجله داريم نه اجازه مي‌دهيم با وقت ما بازي شود.» روز گذشته در نشست خبري هفتگي سخنگوي وزارت خارجه، خبرنگار اعتماد از خطيب‌زاده پرسيد: «پس از پايان اين دور از مذاكرات وين براي احياي برجام، برخي از مقام‌هاي امريكايي و اروپايي ادعا كردند كه ايران متوجه اضطرار وضعيت موجود نيست و وقت چنداني وجود ندارد. يك‌ سوال در افكار عمومي با توجه به برگزاري ۷ دور مذاكره از ابتداي سال جاري تاكنون اين است كه تا چه زماني اين مذاكرات ادامه خواهد داشت؟ البته ما توصيه شفاف و مشخص رهبري مبني بر عدم شكل‌گيري پروسه مذاكره براي مذاكره را هم پيش رو داريم. نقشه هيات جديد مذاكره‌كننده براي پاسخگويي به اين مطالبه مردمي و رهبري چيست؟» سعيد خطيب‌زاده در پاسخ گفت: «آنچه مي‌گويم روايت امريكايي از وين نيست، روايت ايراني است؛ يك روايت دقيق، بدون غلوهاي معمولي كه در تبليغات رسانه‌اي غربي ديده مي‌شود.» سخنگوي دستگاه سياست خارجي ايران تاكيد كرد: «در وين، ما با يك اراده جدي وارد شديم. دليل اين اقدام اين بود كه به يك «توافق خوب» برسيم. اساسا توافق خوب را 
در راستاي تعهداتي مي‌دانيم كه دو طرف و همه اطراف در برجام داشتند.» وي تصريح كرد: «تركيب و كم و كيف اعزام هيات هم نشان مي‌داد كه هدف اصلي در اعزام اين هيات اين است كه همان جمعي كه در تهران با رفت و برگشت‌هاي متعدد بايد درخصوص ابعاد رفع تحريم تصميم مي‌گرفتند، همانجا بتوانند تصميم بگيرند. به اين شكل هم توان مديريتي و هم توان كارشناسي در هم تجميع و در وين آماده شد.» خطيب‌زاده گفت: «شايد طرف مقابل اساسا انتظار نداشت تيم ايران با رويكرد به دست آوردن توافق خوب در كمترين زمان ممكن، متون آماده و مكتوب به آنها بدهد. به همين دليل هم بود كه به محض اينكه اين متون داده ‌شد، درزهاي رسانه‌اي آغاز شد كه اين خواسته‌ها قابل انجام نيست، اين متون حداكثرگرايانه است و مشابه اين. در صورتي‌كه تمامي آنچه در اين متون نوشته ‌شده است، در چارچوب برجام و مبتني بر برجام است و مهم‌تر از همه مبتني بر پيش‌نويس‌هاي به‌دست‌آمده در شش دور قبل مذاكرات بود، اساسا نمي‌توانست حداكثري تلقي شود.  متاسفانه رويكرد طرف‌هاي اروپايي و ايالات متحده امريكا به انجام تعهدات‌شان حداقلي است و اين حداقلي بودن نگاه آنها باعث شده است كه مذاكرات به نقطه‌اي برسد كه طرف‌هاي اروپايي فورا درخواست كردند براي مشورت به پايتخت‌هاي خودشان بازگردند.» خطيب‌زاده تصريح كرد: «تيم جمهوري اسلامي ايران همانجا هم اعلام كرد كه براي تصميم هم مجوز دارد و هم تركيب تيم اجازه مي‌دهد و تا زماني كه لازم باشد در وين بمانند و به توافق‌هاي لازم درخصوص متون برسند؛ اما اصرار طرف مقابل مبني بر اينكه لازم است درخصوص متون با پايتخت‌هاي خود مشورت كند، ايران پذيرفت و آخر اين هفته هم دور بعدي مذاكرات آغاز خواهد شد.»
باقري و مورا تاريخ دور بعدي را اعلام مي‌كنند
خطيب‌زاده در ادامه پاسخ به «اعتماد» گفت: «تاريخ دقيق و روز دقيق مذاكرات توسط آقايان انريكه مورا [دبيركل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا] و علي باقري [معاون سياسي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران] مشخص خواهد شد.» وي تاكيد كرد: «در دور بعدي مذاكرات مهم اين است كه طرف مقابل هم مانند ايران با پيشنهادات مشخص وارد شود. آنچه ما د‌اده‌ايم، حتما قابل مذاكره است، حتما قابل بررسي است؛ اما اينكه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌اي بكند و براساس اظهارات رسانه‌اي تصور بكند كه مي‌تواند بازي مقصرنمايي را آغاز كند و براساس بازي مقصرنمايي تصور كند كه مي‌تواند افكار نخبگان و تصميم‌سازان جمهوري اسلامي ايران را تحت‌تاثير قرار دهد، كاملا در اشتباه است.» اين ديپلمات جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: «ما مي‌دانيم كه چه چيزي در وين مي‌خواهيم و آنچه در وين مي‌خواهيم كاملا در چارچوب برجام است.» وي گفت: «من تاكيد مي‌كنم هيچ ايرادي بر متون ايران براساس برجام، حداقل در چند روزي كه مذاكرات جريان داشت، وارد نشد. تنها ادعايي كه طرف‌هاي مقابل مطرح كردند اين بود كه اين خواسته‌ها بايد بررسي شود و ما توانايي تامين همه آنها را نداريم. قطعا نگاه حداقلي به وظايف طرف مقابل چيزي نيست كه مردم ما بخواهند.» 
خواستن تضمين از سوي ايران طبيعي است
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: «بعد از امضاي توافق و بعد از به ويژه برخي بدعهدي‌ها و برخي بي‌عملي‌ها چه اتفاقي افتاد. همين امروز اگر توافقي امضا شود و اين ملاحظات، اين تضمين‌ها و اين راستي‌آزمايي‌ها صورت نگيرد، به گفته خود غربي‌ها هيچ‌كدام از شركت‌هاي آنها به ايران نخواهند آمد و هيچ سرمايه‌گذاري درستي در ايران انجام نخواهد شد.» وي ادامه داد: «طبيعي است كه ما به عنوان حافظ منافع مردم تمام تلاش خود را خواهيم كرد منافع مردم كاملا حفظ شود.» خطيب‌زاده تصريح كرد: «ما نه تعجيل داريم و نه اجازه مي‌دهيم كسي با وقت ما و انرژي ما در وين بازي كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون