• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

با سيگنال ارزي رييسي به بازار رخ داد

ورود قيمت دلار به كانال 31هزار توماني

در آخرين ساعات معاملات بازار ارز كه عمدتا به دست دلالان كف بازار صورت مي‌گيرد؛ قيمت فروش دلار به كانال 31 هزار تومان نيز وارد شد. اين بالاترين رقمي است كه از ارديبهشت‌ماه امسال تاكنون براي نرخ فروش دلار به ثبت رسيده است. بازار ارز، در ساعات ابتدايي ديروز با افزايش قيمت درهم روبرو بود. صعودي شدن قيمت درهم موجب شد تا نرخ دلار تا 30700 تومان نيز بالا برود. اما در يك واكنش سريع به اظهارات رييس‌جمهور كه شامگاه يكشنبه در يك برنامه تلويزيوني ايراد شد؛ نرخ دلار سطح مقاومتي 30 هزار تومان را نيز رها كرد و به يك كانال بالاتر ورود كرد. 
البته بيشتر صرافي‌ها ديروز از اعلام نرخ ارز خودداري كرده و حتي خريد و فروش را نيز متوقف كرده بودند. با اين حال دلالان بازار همچنان فعال بوده و تا شامگاه ديروز دست به نرخ‌گذاري هم مي‌زدند. به نظر مي‌رسد با روند موجود، ‌نرخ امروز دلار با 31هزار تومان كليد بخورد و در ادامه اعلام قيمت دلار توسط صرافي ملي به عنوان بازيگر اصلي بازار ارز نقش تعيين‌كننده‌اي در روند قيمت‌ها داشته باشد. 
 رييسي در گفت‌وگوي تلويزيوني خود گفته بود كه «ما امروز با كسري جدي بودجه مواجه هستيم و بايد اين كسري را تا آخر سال حل كنيم چرا كه اگر اين مساله سر و سامان پيدا نكند مشكلات جدي براي كشور به وجود خواهد آورد و اين موضوع نيازمند اين است كه هزينه‌ها افزايش پيدا نكند.» برخي از معامله‌گران بازار اين سخنان را به عنوان سيگنال تازه به بازار برداشت كرده و معتقدند كه دولت قرار است با افزايش نرخ ارز برخي از هزينه‌هاي خود را جبران كند؛ موضوعي كه البته پيش از اين هم مطرح شده بود اما بارها توسط مسوولان دولتي و بانك مركزي تكذيب شده است. از طرف ديگر، صحبت‌هاي سخنگوي وزارت خارجه نيز بر بازارها تاثير گذاشت. خطيب‌زاده گفته است كه گفت‌وگوهاي وين آخر هفته از سر گرفته مي‌شود و تاريخ دقيق آن در گفت‌وگوي باقري و مورا قطعي خواهد شد. رويكرد اروپايي‌ها و امريكا‌ در‌ پايبندي به تعهدات‌شان حداقلي است. متون ما بر‌اساس پيش‌نويس دورهاي قبلي است و نمي‌تواند حداكثري باشد. ما‌ مي‌دانيم كه در وين چه مي‌خواهيم و خواسته‌هاي ما همگي در چارچوب برجام است. با اين حال طرف‌هاي اروپايي معتقدند كه برخي از خواسته‌هاي ايران در اين دور مذاكرات غير قابل پذيرش است. اين موضوع نيز سيگنال منفي به بازار ارز داده و موجب شد تا اثر رواني آن بر بازار ديده شود. هرچند برخي از ديدگاه‌ها بر اين است كه عامل اصلي افزايش قيمت دلار در بازار ارز «نقدينگي» است. اين يك واقعيت است كه دولت براي جبران كسري بودجه مجبور به استقراض از بانك مركزي شده است. همين امر تاثير زيادي بر نقدينگي گذاشته است. اثرات افزايش نقدينگي نيز در بازارهايي مانند بازار غيررسمي ارز با رشد قيمت‌ها ديده مي‌شود. از طرفي هم كسري بودجه باعث مي‌شود تا توان دولت براي عرضه دلار و كنترل قيمت كاهش پيدا كند. هرچند رييس كل بانك مركزي در تازه‌ترين اظهارات خود بر اين موضوع تاكيد كرده جريان ورود ارز صادراتي به كشور تسهيل شده و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون