• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

اسراييل از امريكا مي‌خواهد كه از ديپلماسي براي بازگشت به توافق با ايران دست بردارد

روياي خرابكاري در وين

شهاب شهسواري

همزمان با ادامه مذاكرات وين ميان ايران و 1+4، دو هيات بلندپايه از اسراييل به امريكا سفر كرده‌اند تا در گفت‌وگو با مقام‌هاي دولت امريكا اين كشور را از بازگشت به توافق هسته‌اي منصرف كنند. روزنامه هاآرتص اسراييل و نيويورك تايمز در امريكا، هر دو به نقل از مقام‌هاي آگاه نوشته‌اند كه در اين سفرها مقام‌هاي اسراييلي به دنبال اين هستند كه واشنگتن را به سخت‌تر كردن تحريم‌ها عليه ايران و بيان علني تهديد نظامي تشويق كنند. هفته گذشته داويد بارنيا، رييس سازمان موساد به واشنگتن سفر كرد، در پي او، بني گانتز، وزير جنگ اسراييل به واشنگتن رفت و روز گذشته نيز وزير خارجه اسراييل با همتاي امريكايي خود تلفني تماس گرفت.  دستور كار همه ديدارها، تماس‌ها و سخنراني‌هاي اين مقام‌هاي اسراييلي در طول هفته گذشته مشترك بود، همه آنها در مورد برنامه هسته‌اي ايران و توقف مذاكرات وين از امريكا خواسته‌هايي داشتند.

براساس بيانيه وزارت خارجه رژيم اسراييل، يائير لاپيد، وزير خارجه اين رژيم در گفت‌وگو با آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا گفته ‌است: «حتي اگر هدف بازگشت به مذاكرات باشد، باز هم نبايد تحريم‌هاي عليه ايران برداشته‌ شود.» در اين بيانيه با تكرار اظهارات موهوم و واهي مقام‌هاي اسراييلي عليه ايران آمده ‌است: «پولي كه ايران از اين راه به دست مي‌آورد به شكل تروريسم و موشك به لب مرزهاي ما خواهد رسيد.» نيويورك تايمز مي‌نويسد: «در مذاكرات هفته گذشته مقام‌هاي اسراييلي از واشنگتن خواستند كه دست از تلاش براي توافق ديپلماتيك بردارد و در عوض تحريم‌ها را تشديد كند، اما همزمان مقام‌هاي اسراييلي نگرانند كه ايالات‌متحده از طريق كانال‌هاي محرمانه در حال ارتباط با ايران باشد و در دور جديد مذاكرات وين، نهايتا يك توافق امضا شود.»  شموئل مئير هم در روزنامه هاآرتص مي‌نويسد: «گانتز و دیگر مقام‌های اسرايیلی با یک مفهوم جدید به واشنگتن آمده‌اند و آن، ترغیب ایالات‌متحده برای تشدید تحریم‌ها و اعلام سناریوهای حمله در بحبوحه مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای است.» 

اطلاع امريكا 
از اقدامات خرابكارانه تروريستي اسراييل
يك روزنامه امريكايي براي نخستين‌بار در گزارشي ادعا كرده‌ كه اسراييل دو حمله خرابكارانه عليه برخي اماكن ايران را با همكاري امريكا انجام داده‌ است. براساس اين گزارش، حمله اوايل تير ماه سال جاري، به يك مركز توليد قطعات سانتريفيوژ در قطر و اقدام خرابكارانه ادعايي مهر ماه سال جاري در يكي از تاسيسات موشكي ايران، محلي كه از سوي برخي رسانه‌ها، تاسيسات گروه صنعتي شهيد همت اعلام شده‌ است، بعد از مشورت مقام‌هاي اسراييلي با امريكا انجام شده ‌است. نيويورك تايمز مي‌نويسد: «اسراييلي‌ها پيش از انجام دو حمله خرابكارانه به تاسيسات هسته‌اي و نظامي ايران با مقام‌هاي امريكايي مشورت كرده‌اند، يكي از اين حمله‌ها به يك پايگاه موشكي انجام شده ‌است و ديگري به تاسيسات هسته‌اي ايران كه در آن دستگاه‌هاي سانتريفيوژ توليد مي‌شد، انجام شدند.» اين روزنامه ادامه مي‌دهد: «مقام‌هاي اسراييلي نگران هستند زماني كه امريكا و ايران نهايتا به يك توافق برسند، آنگاه امريكايي‌ها مسير سازمان‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي اسراييلي را براي اقدامات خرابكارانه عليه ايران مسدود مي‌كنند.  رهبران اسراييل از امريكا تضمين‌هايي خواسته‌اند كه واشنگتن جلوي كارزار خرابكاري را حتي در صورت رسيدن به توافق نگيرد.»

اختلافات شديد ميان واشنگتن و تل‌آويو
روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي با اشاره به استمرار اختلاف‌نظر ميان واشنگن و تل‌آويو در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته‌اي ايران، در گزارشي كه ادعا مي‌كند براساس اظهارات چندين مقام اسراييلي و امريكايي به شرط پنهان ماندن نام‌شان به دليل گفت‌وگو در مورد مسائل حساس و محرمانه تنظيم شده‌ است، به جزييات اختلافات ميان دو طرف مي‌پردازد. اين روزنامه مي‌نويسد: «به‌رغم اينكه مقام‌هاي اسراييلي برخلاف دوران بنيامين نتانياهو و باراك اوباما، علنا از رييس جمهور امريكا انتقاد نمي‌كنند، اما در نشست‌هاي خصوصي مي‌گويند كه ايراني‌ها برنامه هسته‌اي‌شان را پيش مي‌برند اما امريكايي‌ها به اين دليل كه عزم‌شان را براي پايان تعهدات در خاورميانه جزم كرده‌اند، حاضر به ترك مذاكرات وين با هدف اقدامات قاطع‌تر نيستند.» شايعه آمادگي ايران براي غني‌سازي اورانيوم بالاي 90درصد خلوص دو هفته پيش و همزمان با نشست اول دور هفتم مذاكرات وين مطرح شده ‌بود. به گفته حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، اين شايعات باعث نگراني مقام‌هاي غربي شده‌ بود، اما او در گفت‌وگو با جوزپ بورل، به او اطمينان داده ‌بود كه اين گزارش‌ها كذب محض هستند. با اين حال، فضاسازي‌ها در مورد توان غني‌سازي ايران همچنان ادامه دارد و رژيم اسراييل به عنوان منبع اين اخبار، تلاش خود را براي قانع كردن متحدانش، به ويژه امريكا براي جا انداختن اين ادعا تشديد كرده‌ است.  
نيويورك تايمز در مورد اين ادعا و به نقل از مقام‌هاي دو طرف مي‌نويسد كه گفت‌وگوي 10 روز پيش ميان رييس جمهور امريكا و نخست‌وزير اسراييل به شدت پرتنش بود و هر دو مقام بعد از اين گفت‌وگو به شدت ناخرسند بودند. اين روزنامه مي‌نويسد: «بعد از گفت‌وگوي تند 10 روز پيش ميان جو بايدن، رييس جمهور امريكا و نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، بنت وزير جنگش، بني گانتز و رييس جديد موساد، داويد بارنيا را راهي امريكا كرد. اين دو مقام اسراييلي با دستي پر از اطلاعات جاسوسي در مورد برنامه غني‌سازي اورانيوم ايران و آنچه اسراييلي‌ها از آن با عنوان گروه تسليحاتي ياد مي‌كنند، به واشنگتن رفته‌اند.» اين گزارش ادامه مي‌دهد: «با وجود موضع‌گيري تندتر مقام‌هاي امريكايي بعد از اين ديدارها، مقام‌هاي اسراييلي با اين نگراني واشنگتن را ترك كردند كه تلاش ديپلماتيك براي گفت‌وگو با ايران همچنان ادامه خواهد يافت.» 

گزينه آخرالزماني؟
يكي از موضوعاتي كه به موازات مذاكرات هفته جاري در وين اتريش، رسانه‌هاي امريكايي و اسراييلي را به خود مشغول كرده‌ بود، اظهارات يك مقام ارشد امريكايي در گفت‌وگوي روز چهارشنبه گذشته با خبرگزاري رويترز بود. اين مقام بدون نام پيش از انجام ديدار ميان بني گانتز و لويد آستين خبر داده ‌بود كه در اين ديدار براي برگزاري يك «رزمايش احتمالي مشترك» با هدف «نابودي تاسيسات هسته‌اي ايران» در صورت شكست مذاكرات هسته‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين اظهارنظر در پي سلسله‌اي از تازه‌ترين خبرسازي‌ها توسط رسانه‌هاي غربي منتشر مي‌شود كه به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، خط تبليغاتي دولت بايدن براي «اطمينان دادن به اسراييل» است.  پيش از اين هم دولت امريكا خبري را از ديدار جيك سوليوان، مشاور امنيت ملي رييس جمهور امريكا منتشر كرده‌ بود كه در آن اين مقام ارشد امنيتي با مقام‌هاي وزارت دفاع در مورد «همه گزينه‌هاي قابل استفاده براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي» صحبت كرده‌ بود. درز اين خبر، دو ماه بعد از برگزاري جلسه ادعاي مذكور و همزمان با مذاكرات وين، باعث ترديدهايي در مورد اراده امريكا براي موفقيت تلاش‌هاي ديپلماتيك با هدف بازگشت اين كشور به تعهداتش در توافق هسته‌اي شده ‌بود. همزمان با ادعاي مقام امريكايي در مورد بررسي «احتمال برگزاري رزمايش مشترك» رسانه‌هاي اسراييل هم به نقل از ارتش اين رژيم از برگزاري يك رزمايش شبيه‌سازي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران، در مديترانه خبر دادند. براساس گزارش تايمز آو اسراييل ارتش اين رژيم قرار است بهار امسال با استفاده از چندين جنگنده عمليات حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران را تمرين كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون