• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

مدیر اجرایی کشتی امریکا در گفت‌وگو با« اعتماد»

ریچ بندر: یزدانی و تیلور دو تن از بهترین‌های تمام دوران هستند

چهار بار به ایران سفر کردم و هربار یک تجربه عالی بود

وحید جعفری

 

نامی بزرگ با عناوین متعدد تکیه بر صندلی ریاست فدراسیون کشتی امریکا زده است؛ بوریس بومگارتنر افسانه‌ای که با دو طلا ،یک نقره و یک برنز المپیک، سه طلا، سه نقره و سه برنز قهرمانی جهان، سه طلا و یک نقره پان آمریکن، یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ محسوب می‌شود و کشتی دوستان ایرانی بیشتر او را با فینال حماسی مسابقات جهانی ۱۹۸۹ مارتینی -که در آن دیدار مغلوب علیرضا سلیمانی شد تا اولین مدال طلای سنگین تاریخ کشتی کشورمان به نام پهلوان باشی ثبت شود- می‌شناسند؛ اما با وجود ستاره بزرگی چون او در راس فدراسیون امریکا، کشتی این کشور بیشتر با تفکرات و مدیریت فردی پیش می‌رود که دست کم در یک دهه اخیر برنامه‌ها و سیاست‌های کشتی ایالات متحده را تدوین کرده. شاید باید او را مغز متفکر فدراسیون امریکا دانست. ریچ بندر در تمام این سال‌ها در کنار کشتی‌گیران امریکا بود و همواره از ورزشکاران این رشته حمایت کرده و به آنها افتخار می‌کند. هنوز تلاش‌های او و فدراسیون امریکا برای جلوگیری از حذف کشتی از المپیک را در ذهن داریم و قدردان او هستیم. تنها بخشی از این مسائل کافی بود که وقتی در مسابقات زیر ۲۳ ساله‌های جهان در بلگراد صربستان او را دیدم، به گفت‌‌وگو با مدیر اجرایی فدراسیون کشتی امریکا بپردازم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

هدف‌تان از دعوت تیم کشتی آزاد ایران برای رقابت دوستانه با تیم امریکا در تگزاس در تاریخ ۲۳ بهمن ماه چیست؟

من فکر می‌کنم این کار یک ارتباط ویژه برای ورزش ما است. دو تیم از بهترین تیم‌های ملی کشتی در کره زمین هستیم و ممکن است که در بیشتر موارد ایران و امریکا راه‌های مشترکی را در سیاست طی نکنند؛ اما در زمینه کشتی ما این ورزش را دوست داریم و به همین دلیل از فدراسیون کشتی ایران برای حضور در امریکا دعوت کرده‌ایم تا مسابقات کشتی دوستانه برگزار شود. ما کشتی را به عنوان ورزش شماره یک دنیا می‌دانیم و راه بهتری برای پیشرفت سراغ نداریم جز اینکه ایران را برای کشتی گرفتن به امریکا بیاوریم تا به دنیا نشان دهیم که کشتی شانس‌های بیشتری از سیاست دارد و ما با یکدیگر دوست هستیم.

آیا در مسابقه دوستانه میان ایران و امریکا از ترکیب اصلی خود یعنی کشتی‌گیرانی که در المپیک حضور یافتند استفاده خواهید کرد؟

بله. البته هنوز تا فوریه و موعد برگزاری مسابقات زمان باقی مانده؛ اما این قصد را داریم تا با بهترین تیم خود در این مسابقات حضور پیدا کنیم. اگر ما بهترین‌ها را به کشور خودمان دعوت کرده‌ایم، خودمان هم باید با بهترین‌های‌مان در این مسابقات حضور پیدا کنیم و امیدواریم که ایران نیز همین کار را انجام بدهد.

آیا تیم امریکا از میزبانی شهر بلگراد صربستان از مسابقات امیدهای جهان رضایت داشت؟

البته که ما انتظارات بالاتری داشتیم. در مسابقات اسلو (قهرمانی جهان) قهرمان شدیم و ۱۴ مدال به دست آوردیم اما اینجا فکر کنم ۴ مدال گرفتیم. انتظارات ما بالاتر بود اما با گروه جوان‌تری از کشتی‌گیران در این مسابقه حضور پیدا کردیم و هم اکنون زمان سختی در امریکا است چرا که فصل تحصیلی همین هفته شروع شده بود. البته ما قدردان ورزشکارانی همچون «آنتونی کاسیوپی» که در این مسابقات شرکت کرده، هستیم. چرا که می‌دانید تیم او در این مسابقات شرکت کرده و در حال کشتی گرفتن هستند. این زمان سختی برای ما است اما یک فرصت بسیار عالی برای کشتی‌گیران جوان است که با بهترین کشتی‌گیران مبارزه کنند.

تا حدودی توضیح دادید اما واقعا می‌خواهم بدانم از نتیجه‌ای که در بلگراد کسب کردید رضایت دارید؟

ما انتظار بردهای بیشتری داشتیم با این حال ما به شیوه‌ای که ورزشکاران‌مان مبارزه کردند افتخار می‌کنیم. ما اینجا هستیم تا تلاش کنیم در تمامی اوزان مدال طلا بگیریم. این هدف ما است که البته برخی اوقات قابل دستیابی است و برخی اوقات نیز قابل دستیابی نیست. با این حال ما همچنان به ورزشکاران‌مان افتخار می‌کنیم.

‌ فکر می‌کنید برنده رقابت آتی میان حسن یزدانی و دیوید تیلور کدام یک از این دو کشتی‌گیر باشد؟

بدون هیچ تردیدی دو تن از بهترین کشتی گیران شاید تمام دوران باشند. ما بسیار قدردان هستیم که این فرصت را داریم تا این مبارزه را مشاهده کنیم. بسیار به دیوید و نحوه مبارزه او مفتخر هستیم و شانس‌های‌مان را در تگزاس دوست داریم؛ اما یزدانی هم همواره به عنوان یک کشتی‌گیر عالی مبارزه کرده و قهرمان المپیک است. من فکر می‌کنم هر‌دوی آنها خودشان را به عنوان دو نفر از بهترین کشتی‌گیران دنیا به شهرت رسانده‌اند. به هر حال باید منتظر مسابقات تگزاس باشیم.

اگر تیم ایران برای حضور در مسابقات کشتی دوستانه از تیم امریکا دعوت کند شما قبول خواهید کرد؟

این به زمان دعوت بستگی دارد که با برنامه زمانبندی ما منطبق باشد. من تا به حال چهار مرتبه به ایران سفر کرده‌ام و هر دفعه یک تجربه بسیار عالی بوده است که کشتی‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم و با ما به صورت بسیار مهمان‌نوازانه‌ای رفتار شده است. بنابراین اگر این دعوت با زمانبندی ما مطابقت داشته باشد ما بسیار دوست داریم که در آینده دعوت ایران را قبول کرده و به ایران بیایيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون