• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5097 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ آذر

رايزني‌ها براي احياي برجام در كوبرگ ادامه دارد

از هشدار انگليس و آلمان تا ابراز خوش‌بيني باقري

هفتمين دور از رايزني‌ها ميان هيات‌هاي مذاكره‌كننده ايران و 1+4 و ايالات متحده با اعضاي غيرايراني باقيمانده در توافق هسته‌اي در وين، پايتخت اتريش همچنان ادامه دارد. اين دور از رايزني‌ها كه از صبح پنجشنبه آغاز شده در شرايطي ادامه دارد كه رابرت مالي، رييس هيات مذاكره‌كننده امريكا صبح روز گذشته وارد وين شده و همزمان خبر مي‌رسد كه براي نخستين‌بار در اين دور، كارگروه ترتيب‌هاي اجرايي براي بازگشت اعضاي اوليه برجام به اين توافق (ايران و 1+5) روز گذشته در هتل كوبرگ تشكيل جلسه داده است.  همزمان با اين تحولات در وين كه به نسبت 24 ساعت نخست آغاز رايزني‌ها در سكوت نسبي رسانه‌اي ادامه دارد، وزراي خارجه دو كشور آلمان و انگليس به فضاسازي عليه ايران در رسانه‌ها ادامه مي‌دهند. «ليز تراس»، وزير امور خارجه انگليس ادعاهاي خود عليه روسيه، چين و ايران را تكرار كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، تراس در نشستي خبري در حاشيه نشست گروه هفت مدعي شد: «ما نيمي از توليد ناخالص داخلي در كل جهان را داريم و مي‌توانيم عواقب سنگيني عليه روسيه در صورت حمله به اوكراين رقم بزنيم». او در ادعاهاي خود عليه چين نيز بيان داشت: «ما در نشست اين آخر هفته به‌طور روشن بيان كرده‌ايم كه بابت سياست‌هاي اقتصادي زورگويانه چين نگران هستيم.» وزير امور خارجه انگليس با تكرار لفاظي‌ها عليه ايران نيز گفت: ‌«اين آخرين فرصت براي ايران است كه با عزم جدي پاي ميز مذاكره براي توافق درباره مفاد برجام بنشيند. اين آخرين فرصت و حياتي است كه آنها اين اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمي‌دهيم ايران به بمب اتمي دست يابد.»او در ادامه گفت: «گفت‌وگوها در وين ادامه دارد و ما در پيام خود به ايران به‌طور شفاف اعلام كرده‌ايم كه آنها بايد به ميز مذاكره برگردند و با مفاد برجام موافقت كنند.»تراس همچنين در پاسخ به سوالي درباره ادعاي اخير وزير امور خارجه آلمان گفت: «هنوز زمان براي ايران وجود دارد تا با اين توافق موافقت كند. هنوز فرصت باقي است و از ايران مي‌خواهم به ميز مذاكره برگردد.» «آنالنا بائربوك»، وزير خارجه جديد آلمان بامداد يكشنبه در گفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگاران پس از ديدار با وزراي خارجه كشورهاي گروه ۷ مدعي شد: «در روزهاي گذشته نشان داده شد كه هيچ پيشرفتي نداريم، زيرا به دليل پيشنهاد دولت ايران، مذاكرات به 6 ماه قبل بازگردانده شده است.»
روايت روسي از مذاكرات 
روز گذشته «ميخاييل اوليانوف»، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين در خصوص روند مذاكرات جاري در اين شهر توضيحاتي ارايه داد. به گزارش خبرگزاري فارس، او در اين خصوص در توييتي اعلام كرد: گفت‌وگوهاي وين در حال انجام است. براي امروز تعدادي نشست در قالب‌هاي مختلف برنامه‌ريزي شده است. بسياري از موضوعات باقيمانده همچنان در دستور كار قرار دارند، اما اكنون پس از وقفه هفته گذشته، به خوبي به آنها مطابق با هنجارها و قواعد ديپلماسي چندجانبه پرداخته مي‌شود. نماينده روسيه شامگاه شنبه هم از مثبت بودن فضاي مذاكرات كنوني ميان ايران و گروه 1+4 درباره رفع تحريم‌ها عليه ايران خبر داده بود. وي در پيامي در توييتر نوشت: در كمال تعجب، برخي تحليلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذكرات وين را دراماتيك و «تقريبا بن‌بست» توصيف مي‌كنند. در اين مورد، اين‌طور نيست. پس از وقفه‌اي، مذاكره‌كنندگان به كار ديپلماتيك عادي بازگشته و مذاكرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه:  پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتیم
«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ روز یکشنبه از موفقیت آمیز بودن مسیر مذاکرات خبر داد. باقري در گفت‌وگو با شبكه الميادين گفت:  در زمینه مذاکرات، پیشرفت خوبی صورت گرفته است و به همین دلیل امکان این وجود دارد که زمینه سریعی برای مذاکرات جدی به وجود آید.مذاکرات روزهای گذشته، بیشتر بر محور چارچوب رایزنی درباره موارد اختلافی برای تسریع در حصول توافق بوده است. همنوایی مواضع روسیه و چین با مواضع ایران، مشهود است و این مساله درباره اختلاف با طرف غربی نیز وجود دارد. صهیونیست‌ها برای تخریب فضای مذاکرات در خارج از سالن مذاکرات تلاش می‌کنند تا بر فضای داخلی مذاکرات تاثیر بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون