• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5097 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ آذر

خاطره‌بازي با ابراهيم قاسمپور به ياد زننده اولين گل تاريخ فوتبال ايران در جام‌جهاني

آرچي گميل افتاده بود دنبال ايرج دانايي‌فر

گروه ورزش

 

ابراهيم قاسمپور جوان‌ترين بازيكن ايران در جام جهاني 1978 معتقد است بعد از گذشت اين همه سال هنوز فوتبال ايران بازيكني مثل مرحوم ايرج دانايي‌فر به خودش نديده است.  ديروز 21 آذر سالروز درگذشت ايرج دانايي‌فر زننده اولين گل تاريخ فوتبال ايران در ادوار جام جهاني بود. مرحوم دانايي‌فر كه سال 97 و در 67 سالگي درگذشت، به عنوان ستاره تيم‌هاي پاس و تاج در بازي ايران مقابل اسكاتلند موفق شد در دقيقه 60 گل تساوي ايران را وارد دروازه‌آلن روف كند و لحظه‌اي تاريخي براي فوتبال كشورمان را رقم بزند. 

يكي از همبازيان مرحوم دانايي‌فر در آن بازي ابراهيم قاسمپور بود. ايشان در مورد آن بازي و در پاسخ به اين سوال كه آيا خاطره خاصي در ذهن دارد، گفت: «والا چه بگويم؟ بيش از 40 سال از آن بازي گذشته ولي هر چه در ذهنم باشد براي‌تان تعريف مي‌كنم. آقاي دانايي‌فر يك بازيكني بود كه هم هافبك چپ بازي مي‌كرد و هم گوش چپ. از نظر تكنيكي و سرعت و قدرت شوت‌زني شرايط خيلي خوبي داشت. در آن بازي تيم ملي در جام جهاني مقابل اسكاتلند، آقاي دانايي‌فر را گذاشته بودند كه آرچي گميل را بگيرد. آرچي هافبك اسكاتلند بود كه گرداننده بازي آن تيم به حساب مي‌آمد. ايرج خان در آن بازي نه تنها آرچي گميل را از كار انداخت خودش هم جزو بهترين بازيكنان زمين معرفي شد و بهترين بازيكن تيم ما لقب گرفت.» 
ستاره جنوبي سال‌هاي دور فوتبال ايران ادامه داد: «ايشان موفق شد يك گل بزند و جالب است به شما بگويم كه اين آرچي گميل بود كه دنبال آقاي دانايي‌فر مي‌دويد. فيلم‌هاي بازي هنوز بعد از چند سال موجود است و اگر شما دقت كنيد، مي‌بينيد كه بعد از بيست دقيقه‌ كه آقاي دانايي‌فر دنبال آرچي بود و او را از كار انداخت، از آن به بعد اين آرچي گميل بود كه دنبال آقاي دانايي‌فر مي‌رفت.» 
سرمربي سابق تيم‌ ملي اميد ايران در مورد شخصيت مرحوم دانايي‌فر گفت: «ايشان يك بازيكني بود كه از نظر فني بسيار خوب بود و از نظر اخلاقي هم كه جزو بهترين‌ها بود. يك بازيكن كم حاشيه و كم حرف در خارج از زمين و برعكس خيلي پر جنب و جوش و پرتحرك در زمين فوتبال بود. با آن جثه به اصطلاح كوچكش بسيار باقدرت بازي مي‌كرد.» قاسمپور تصريح كرد: «در زمان ما و حتي همين الان هم هر قدر بگرديم كمتر بازيكني مثل ايشان سراغ داريم. اين شايد تعريف از بازيكنان دوران خودمان باشد ولي واقعيت اين است كه اگر برگرديم عقب متوجه اين مساله مي‌شويم.» 
بهترين هافبك چپ ايران در سال 56 در مورد اهميت صعود به جام جام جهاني و آن گل تاريخي گفت: «بحث آن گل يك بحث است و خود صعود تيم ملي به جام جهاني هم يك بحث ديگر. ما اولين تيمي بوديم كه در تاريخ ايران راهي جام جهاني شديم. آن زمان يك تيم از كل آسيا و اقيانوسيه راهي جام جهاني مي‌شد و كار خيلي سخت بود. از اين منظر صعود ما يك اتفاق تاريخي بود. از نظر اولين گل تاريخ فوتبال ايران در جام جهاني هم بايد بگويم كه آن اتفاق خيلي براي ما خوشايند بود. مخصوصا اينكه آن گل مصادف شده بود با متوقف كردن اسكاتلند. حتي يادم هست كه من خودم در آن بازي يك موقعيت تك به تك خراب كردم كه اگر آن توپ گل مي‌شد شايد ما مي‌توانستيم اسكاتلند را هم ببريم. حالا شايد الان اسكاتلند تيم بزرگي به چشم نيايد اما آن موقع تيم بزرگ و مطرحي بود. اكثر بازيكنانش در انگليس بازي مي‌كردند. ارچي گميل، كني داگليش و جو جردن را داشتند.» ايشان به احساس بازيكنان تيم ملي در آن مقطع اشاره كرد و افزود: «طبيعي است وقتي تيمي اولين حضورش را در جام جهاني تجربه مي‌كند و به چنين تيمي گل مي‌زند، احساس خيلي خوبي داشته باشد. ما واقعا خوشحال بوديم.» قاسمپور ادامه داد: «البته اين را هم بگويم كه ما قبل از جام جهاني شرايط به مراتب بهتري داشتيم. از نظر آمادگي جسماني و وضعيت خود بچه‌ها اوضاع خوبي داشتيم اما متاسفانه من فكر مي‌كنم در بازي‌هاي جام جهاني افت كرديم. البته گروه خيلي سختي داشتيم. هلند بود كه خودش بهترين تيم تاريخ اين كشور بود. پرو بود كه تيم بسيار قدرتمندي بود.» 
يكي از اولين لژيونرهاي فوتبال ايران در واكنش به اين سوال كه آيا از واكنش اسكاتلندي‌ها بعد از تساوي مقابل ايران چيزي به خاطر دارد يا نه، پاسخ داد: «من خودم به شخصه نه، چون خيلي در جو بازي بودم. ما بعد از بازي خيلي خوشحال بوديم و اصلا حواس‌مان نبود دور و برمان چه مي‌گذرد. من هم كه جوان‌ترين بازيكن تيم بودم و درگير شادي بعد از كسب اين نتيجه خوب بودم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون