• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5123 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۳ دي

همراه اول پيشگام در پروژه خودروي متصل هوشمند

يك خودروي متصل (connected vehicle)، خودرويي است كه مي‌تواند از طريق شبكه بي‌سيم به ديگر ابزارهاي نزديك خود متصل شود. به گزارش خبرنگار ايلنا، يك خودروي متصل (connected vehicle)، خودرويي است كه مي‌تواند از طريق شبكه بي‌سيم به ديگر ابزارهاي نزديك خود متصل شود. خودروهاي متصل عامل مهمي در پيشرفت اينترنت اشيا (IoT) هستند. ضبط پخش صدا در داخل خودرو كه به گوشي راننده متصل است يا اتصال خودرو با خودروهاي نزديك به خود در جاده و خيابان نمونه‌هايي از خودروهاي متصل هستند. در دنياي اينترنت اشيا كه همه‌چيزها به هم متصل هستند حتي خودروهاي داخل خيابان، بحث امنيت و هوشمند شدن آن مهم است. خودروهاي داخل خيابان و جاده‌ها با اتصال به هم مي‌توانند به هوشمند شدن ترافيك و تامين امنيت كمك كنند. يكي از كاربردهاي اوليه IoT در امنيت خودروها است، خودروهايي كه باهم و با خيابان و جاده و ديگر اجزاي آن ارتباط دارند و همين اتصال به جلوگيري از تصادفات جاده‌اي و مسيريابي بهتر كمك مي‌كند. خودروها با اتصال به شبكه بي‌سيم مي‌توانند با ديگر وسايل نقليه مانند اتوبوس، كاميون، قطار و... و زيرساخت‌هاي موجود در شبكه ارتباط برقرار كنند. خودروها با اين اتصال، اطلاعات خود را با ديگر وسايل و تجهيزات موجود در شبكه به اشتراك مي‌گذارند. همچنين اطلاعات ديگر اجزاي موجود در شبكه را دريافت مي‌كنند. در نتيجه مي‌توانند با امنيت بيشتري در جاده حركت كنند. اگر علايم هشداري در جاده باشد، مثلا محلي كه كارگران در آن مشغول به كار هستند يا مكاني كه مدرسه‌اي در آن وجود دارد و احتمال عبور و مرور بچه‌ها در آن زياد باشد، هشدارهايي پيش از ورود به منطقه به خودرو ارسال مي‌‌شود. امروزه با پيشرفت‌هايي كه در زمينه‌هاي شبكه‌هاي ارتباطي صورت گرفته است، خودروها با اتصال به اين شبكه‌هاي سريع و هوشمند مي‌توانند از قابليت‌هايي مانند زير استفاده كنند: 
1. برنامه‌ريزي براي مسير با توجه به شرايط جاده و ترافيك
2. پيشنهاد مسيري بهتر براي كاهش حجم ترافيك در يك مسير خاص
3. مطلع ساختن راننده از مسيرهايي كه در آن تصادف رخ داده است
4. مطلع كردن راننده از اينكه مسير را اشتباه رفته است
5. كنترل خودكار يا نيمه خودكار و...
همراه اول در راستاي تحقق اهداف كلان كشور براي هوشمندسازي صنعت حمل‌ونقل شهري و بين شهري و در نتيجه كاهش هزينه‌ها، ارايه محصولات متنوع و افزايش كارآيي، غلبه بر مشكلات زيست‌محيطي ناشي از مصرف انرژي و در نهايت ايجاد بازارهاي جديد در ‌عرصه «خودروهاي متصل هوشمند»، چندي پيش با دو خودروساز بزرگ كشور (ايران‌خودرو و سايپا) همكاري مشترك تعريف كرد.
اپراتور اول تلفن همراه به عنوان بازيگر اصلي پياده‌سازي اين پروژه مي‌تواند به توانمندسازي زيست‌بوم كسب‌وكارهاي حوزه حمل‌ونقل هوشمند بپردازد و در كنار آن بازارسازي جهت ارايه خدمات و داده‌هاي هدفمند به كسب‌وكارهاي حوزه حمل‌ونقل و همچنين ايجاد سكوهاي باز انتشار داده‌هاي پردازش‌شده جهت استفاده و به‌كارگيري در حوزه‌هاي پژوهشي را داشته باشد.
همچنين طي اين مسير امكان بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي پلتفرم اينترنت اشيا و توسعه آن محقق مي‌شود؛ با توجه به اينكه ارايه خدمات اينترنت اشيا يكي از برنامه‌هاي راهبردي پنج‌ساله همراه اول است و از اين رو برنامه طراحي و پياده‌سازي پلتفرم جامع اينترنت اشيا در دستور كار مركز تحقيق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه قرار دارد، چنين پروژه‌اي قطعا كمك‌كننده و تسهيلگر خواهد بود.
در همين راستا همراه اول با سرمايه‌گذاري گسترده اقدام به طراحي و پياده‌سازي پلتفرم جامع اينترنت اشيا با استفاده از توان داخلي و رعايت تمامي الزامات و استانداردهاي بين‌المللي كرده است كه مي‌تواند در پروژه خودرو متصل نيز به‌ كار گرفته شود. با توجه به پوشش گسترده شبكه همراه اول در مقايسه با ساير اپراتورها، در بخش‌هاي گسترده از مناطق برون‌شهري و جاده‌هاي محلي، مشتركان ساير اپراتورهاي كشور از شبكه همراه اول براي برقراري ارتباط استفاده مي‌كنند.
اين امكان به‌دليل ارايه رومينگ بين اپراتورها و فراهم شدن امكان استفاده مشتركان از شبكه ساير اپراتورها تعريف شده است؛ ليكن درباره سيمكارت‌هاي با كاربرد اينترنت اشيا، شرايط متفاوت است و امكان رومينگ وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون