• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5126 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي

به ياد محمدرضا يزداني‌خرم

مديري كه از خاتمي نشان لياقت گرفت و به دست احمدي‌نژاد اخراج شد

گروه ورزش

محمدرضا يزداني‌خرم بامداد يكشنبه به دليل سكته قبلي در سن ۷۵ سالگي درگذشت. مرحوم يزداني‌خرم از جهات زيادي يكي از مديران مهم ورزشي در سال‌هاي بعد از انقلاب به حساب مي‌آيد. اول حضور ۱۷ ساله او در راس يك فدراسيون كه كمتر مي‌توان نمونه‌اش را پيدا كرد، دوم تاثيري كه در رشد و توسعه واليبال به جا گذاشت، سوم كوچ به فدراسيون كشتي و ۶ سال مديريت بر اين فدراسيون و چهار دريافت نشان لياقت از دست سيد محمد خاتمي و اخراج شدن به دست محمود احمدي‌نژاد. 

در مورد موارد يك تا سه بسيار صحبت شده است. اينكه يزداني‌خرم سياستمدار وابسته به حزب موتلفه چطور واليبال ما را كه به قول رضا جاوداني مجري تلويزيون آرزوي گرفتن يك ست از كره و ژاپن را داشت به جايي رساند كه امروز قرار دارد بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته. اين البته مي‌تواند يك الگوي توسعه‌اي مناسب هم باشد كه چطور ثبات در مديريت منجر به موفقيت مي‌شود. يزداني‌خرم در سال ۹۵ آن‌طوركه خودش مي‌گفت با دستور محمد علي‌آبادي رييس وقت سازمان تربيت‌بدني به كشتي هل داده شد چون مقامات آن موقع اين تصور را داشتند كه كشتي بايد در بازي‌هاي آسيايي آبروداري كند. به يزداني‌خرم گفتند واليبال يك مدال دارد و كشتي بيش از ده مدال. يزداني‌خرم بارها و بارها در مصاحبه‌هاي بعدي‌اش تاكيد داشت به‌رغم ميل باطني واليبال را كه ۱۷ سال براي آن زحمت كشيده بود ترك كرد و به كشتي رفت. 
يزداني‌خرم پيش از ترك واليبال در سال ۱۳۸۳ از سيد محمد خاتمي رييس‌جمهور وقت نشان لياقت درجه سه دريافت كرد و فدراسيون تحت امرش سه بار به عنوان فدراسيون برتر در كشور معرفي شد. همين مدير كه طرح تحولي خوبي در كشتي به راه انداخت و كشتي فرنگي را از محاق بيرون كشيد، در سال ۱۳۹۰ به دليل انجام يك مصاحبه عليه دولت وقت از كار بركنار شد. 
در آن سال يزداني‌خرم در مصاحبه با نشريه ارگاني حزب موتلفه از ورود جريان انحرافي به ورزش حرف زد و گفت اين جريان انحرافي تا پشت درهاي فدراسيون‌ها هم رسيده است. مرحوم معتقد بود و تا لحظه آخر هم بر اعتقاد خودش راسخ ماند كه مقامات دولت احمدي‌نژاد كه همان جريان انحرافي هستند تلاش مي‌كنند آدم‌هاي خود را وارد حوزه ورزش كنند. اين مصاحبه به محمود احمدي‌نژاد خيلي برخورد و فردا صبح دستور عزل يزداني‌خرم از فدراسيون كشتي را صادر كرد. مرحوم يزداني‌خرم بعدها در مصاحبه‌اي عنوان كرد احمدي‌نژاد دستور بركناري مرا صادر كرد و آن‌قدر هم برايش مهم بود كه تا آخر پيگير ماجرا ماند. 
رييس سابق فدراسيون واليبال و كشتي بعد از آن اتفاق براي رياست فدراسيون كشتي در انتخابات ثبت‌نام كرد كه حاشيه‌هاي زيادي به دنبال داشت و در نهايت بعد از مدت كوتاهي ايشان از صحنه اول مديريت ورزشي ايران كنار رفت. مرحوم در سال ۹۶ در مصاحبه‌اي با روزنامه اعتماد بار ديگر به صراحت گفت «احمدي‌نژاد ورزش ايران را نابود كرد.»
يزداني‌خرم در كنار محمد دادكان تبديل به دو مديري شدند كه در دوران خاتمي نشان لياقت گرفتند و در زمان احمدي‌نژاد از صحنه ورزش ايران كنار رفتند. جالب اينكه هر دوي اين نفرات حتي با وجود تغيير دولت و در زمان روحاني و رييسي باز هم به كار گرفته نشدند. به اين جمع مي‌توان علي دايي را هم اضافه كرد كه در زمان دولت اصلاحات نشان دريافت كرد و زماني كه سرمربي تيم ملي بود با فشار رييس دولت مهرورزي بركنار شد. 
اينكه احمدي‌نژاد علاقه خاصي به بركناري مديران موفق يا هر كسي كه به نوعي از او انتقاد مي‌كرد داشت يكي از نقاط عطف ورزش ايران در دو دهه گذشته بوده است. يزداني‌خرم معتقد بود آن جريان انحرافي نزديك به حلقه محمود احمدي‌نژاد مانند صهيونيست‌ها عمل مي‌كند. ايشان در مصاحبه‌اي در اين رابطه گفته بود: «جريان انحرافي اگر ببيند كسي اسمش را آورده ناراحت مي‌شود. ترورش مي‌كنند. هر كسي كه بحثي كند او را برمي‌دارند. اينها يك اخلاقي دارند، مثل صهيونيست‌ها مي‌مانند. هر كسي حرفي بزند ترورش مي‌كنند. وقتي وزير امور خارجه را روي هوا عوض كردند، رييس فدراسيون كشتي را عوض نكنند؟»
يكي از جملات تاريخي مرحوم يزداني‌خرم كه در دهه ۸۰ و در زمان شروع زمزمه‌هاي واگذاري سرخابي‌ها به زبان آورده شد و بعدها چندين بار ديگر مورد ارجاع قرار گرفت اين بود كه استقلال و پرسپوليس هرگز خصوصي نمي‌شوند! مساله‌اي كه در سال ۱۴۰۰ هنوز وجود دارد و همه ديدند كه اين مدير باتجربه آنچه ديگران در آينه نمي‌ديدند را در خشت خام مي‌ديد.
روزنامه اعتماد درگذشت ايشان را به جامعه ورزش و خانواده آن مرحوم تسليت مي‌گويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون