• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5128 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي

اولين جلسه دادگاه «سركرده گروهك الاحوازيه» برگزار و كيفرخواستي عليه متهم قرائت شد

محاكمه حبيب اسيود

اولين جلسه دادگاه «سركرده گروهك الاحوازيه» كه متهم به «طراحي و اجراي عمليات‌هاي بمب‌گذاري و تروريستي متعدد در استان خوزستان از جمله حمله به مردم اهواز در جريان رژه هفته دفاع مقدس در سال ۹۷ است»، برگزار شد. دادگاهي در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي افشاري كه در آن فردي با نام «حبيب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبيب اسيود» محاكمه خواهد شد. 
صبح روز 31 شهريورماه 97 بود و در حالي كه مراسم رژه نظامي نيروهاي مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، همچون بسياري از شهرهاي كشور در حال برگزاري بود، يك گروه تروريستي به نظامياني كه در حال رژه بودند و شهرونداني كه سان مي‌ديدند، حمله كرد و در حالي 68 نفر در اين حادثه مجروح شدند كه 25 نفر نيز به شهادت رسيدند. حمله‌اي كه البته ابتدا اين طور عنوان شد كه از سوي داعش برنامه‌ريزي و اجرا شده اما در ادامه وقتي گروهي موسوم به «الاحوازيه» مسووليت حمله را پذيرفت، معلوم شد اين‌بار با قصه‌اي متفاوت سروكار داريم. برگ ديگر اين قصه اما حدود 2 سال و 2 ماه بعد، وقتي نمايان شد كه ابتدا مجتبي ذوالنوري در مصاحبه‌اي كه روز 11 آبان‌ماه 99 انجام شد، از بازداشت فردي توسط نيروهاي امنيتي خبر داد و وزارت اطلاعات در بيانيه‌ روز 22 آبان‌ماه همان سال اعلام كرد كه اين فرد «حبيب اسيود» نام داد. آن‌ هم در حالي كه شامگاه 21 آبان، صداوسيما تصاويري را روي آنتن فرستاد كه اين فرد در آن به ايفاي نقش در حمله تروريستي به مراسم رژه نيروهاي مسلح در اهواز اعتراف مي‌كرد. 
حالا در شرايطي نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات حبيب اسيود برگزار شده كه بر اساس كيفرخواستي كه صادر شده، او با اتهام «اداره و سرگروهي گروه تروريستي به نام «حركه النضال العربي لتحريرالاحواز» و طراحي و اجراي عمليات‌هاي بمب‌گذاري و تروريستي متعدد در استان خوزستان و تخريب اموال عمومي به قصد مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران» روبه‌رو است. او همچنين به «اداره و سرگروهي گروه تروريستي به نام «حركه النضال العربي لتحريرالاحواز» و طراحي و اجراي عمليات‌هاي بمب‌گذاري و تروريستي متعدد در استان خوزستان و تخريب اموال عمومي به قصد مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران» متهم است و اين در حالي است كه بمب‌گذاري در اداره مسكن و شهرسازي اهواز، عمليات بمب‌گذاري سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب‌گذاري در اداره محيط زيست، بمب‌گذاري انتقال خط لوله‌هاي نفت، بمب‌گذاري در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر، بمب‌گذاري در فرمانداري دزفول و آبادان، برنامه‌ريزي به جهت بمب‌گذاري در دادگستري اهواز از اهم موارد تفهيم شده به متهم در جريان ابلاغ كيفرخواست بوده است.
بنا بر گزارشي كه خبرگزاري ميزان، وابسته به قوه قضاييه در اين رابطه منتشر كرد، قاضي حجت‌الاسلام افشاري در نخستين جلسه رسيدگي به اتهامات حبيب فرج‌الله چعب ضمن اعلام رسميت جلسه خطاب به متهم ابلاغ كرد كه مواظب گفتار و رفتار خود باشد و به حاضران جلسه نيز گفت كه برخلاف حقيقت مطلبي را نگويند. سپس نماينده دادستان براي قرائت كيفرخواست در جايگاه قرار گرفت و گفت: «رياست محترم دادگاه بر حسب محتويات پرونده در خصوص متهم حبيب فرج‌الله چعب مشهور به ابوعزيز و ابوحسام متولد ۱۳۵۲، شاغل در اداره كار كشور سوئد، تبعه ايران، مسلمان، اهل خوزستان، ساكن كشور سوئد و داراي سابقه كيفري است كه در تاريخ ۲۳ آذر ۱۳۹۹ بازداشت شده و براي وي قرار تامين از نوع بازداشت موقت صادر شده است.» وزيري با بيان اينكه متهم بيماري خاصي نداشته اما متمايل به آشوبگري و داراي حس انتقام‌جويي است، گفت: حبيب فرج‌الله چعب متهم به افساد في‌الارض از طريق تشكيل و اداره گروهك حركت النضال و طراحي و اجراي عمليات‌هاي تروريستي و تخريب اموال عمومي است. نماينده دادستان با تشريح اقدامات انجام شده توسط متهم گفت: اين فرد اقدام به عمليات بمب‌گذاري در فرمانداري اهواز، عمليات بمب‌گذاري در سازمان برنامه و بودجه خوزستان، عمليات بمب‌گذاري در اداره مسكن و شهرسازي اهواز، عمليات بمب‌گذاري در محيط زيست اهواز، عمليات بمب‌گذاري در خطوط لوله انتقال نفت خوزستان، عمليات بمب‌گذاري در فرمانداري دزفول و آبادان و برنامه‌ريزي جهت انجام بمب‌گذاري‌هاي ديگر كرده است. او ادامه داد: گروهك تروريستي الاحوازيه در سال ۱۳۷۸ هسته اوليه خود را تشكيل داد و با انجام 3 عمليات بمب‌گذاري رسما اعلام موجوديت كرد و از سال ۱۳۸۴ تاكنون مستمرا مرتكب اقدامات وحشتناكي شده، مثل حمله مسلحانه، سرقت مسلحانه، خريد و نگهداري سلاح گرم و ايجاد رعب و وحشت و عمليات تروريستي كه منجر به شهادت بيش از ۷۴ شهروند شده است. نماينده دادستان خاطرنشان كرد: «طراحي عمليات‌هاي اين گروهك در كشورهاي سوئد و دانمارك با حمايت عربستان صورت مي‌گيرد و سركرده‌هاي اين گروهك در اين كشورها ساكن هستند و با وجود اعلان قرمز صادر شده براي آنها كاري براي تحويل اين عناصر به جمهوري اسلامي از سوي كشورهاي اروپايي و عربي صورت نگرفته است.»
نماينده دادستان در ارتباط با اين گروهك تروريستي گفت: اهداف عمليات تروريستي گروهك حركت‌النضال شهروندان عادي بوده و با وجود نفرت‌پراكني قومي بسيار قربانيان قابل اين گروهك شهروندان عرب بودند. اين گروهك در شهريورماه سال ۱۳۹۷ مراسم گراميداشت هفته دفاع مقدس را مورد حمله قرار داده‌اند. او اضافه كرد: عناصر گروهك حركت‌النضال در حساب‌هاي كاربري خود در شبكه‌هاي اجتماعي ضمن ارعاب و تهديد شهروندان ايراني را به خشونت فرا مي‌خواندند.
وزيري با اشاره به سوابق حبيب فرج‌الله چعب گفت: اين فرد فعاليت‌هاي خود را از سال ۱۳۷۶ با استفاده از فضاي باز سياسي آن دوران و در پوشش حزب غيرقانوني از طريق توسل به اقدامات تروريستي و ترور سران كشور شروع كرده است و تا خردادماه ۱۳۸۴ اقدام به آموزش ۳۰ نفر كه داراي تفكر تجزيه‌طلبانه بودند، كرده‌ است. تشكيلات تروريستي اين گروهك به شاخه‌هاي نظامي و اقتصادي تقسيم شده و شاخه نظامي اين سازمان مسوول انجام عمليات تروريستي سال ۱۳۸۴ استان خوزستان بوده است. حبيب فرج‌الله چعب به عنوان معاون و مسوول شاخه نظامي گروه مسووليت جذب و آموزش نيروهاي خود و هدايت اعمال تروريستي را برعهده داشته كه پس از متواري شدن به اروپا فيلم‌هاي تروريستي را از داخل مديريت مي‌كند. در ميان اظهارات نماينده دادستان، فيلم‌هاي اقدامات اين گروهك براي حاضران به نمايش درآمد.
نماينده دادستان در پايان گفت: «اين فيلم‌ها تنها بخش كوچكي از اقدامات تروريستي اين گروهك بود و اگر قصد اين گروهك خسارت به مراكز دولتي بوده، چرا در ساعات كار، اقدامات خود را انجام دادند كه مردم تردد داشته‌اند؟ نمي‌شود كه يك گروه ادعاي حمايت از يك قوميت را داشته باشد اما همان افراد را فدا كند و مورد هدف اقداماتش قرار دهد، اگر هدف اقدام تروريستي عليه مراكز عمومي و دولتي بوده، پس چرا اين شهروندان شهيد شدند؟» پس از پايان اظهارات نماينده دادستان، قاضي با اعلام ختم اين جلسه گفت: «به منظور حفظ شرايط متهم براي دفاع، به اين مقدار از كيفرخواست با نظر هيات قضات بسنده مي‌كنيم و جلسه را به تاريخ ديگري موكول مي‌كنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون